Lingh flyttar till södra Tyskland

Sv: Lingh flyttar till södra Tyskland

En trevlig hingst det där :). Hade honom som mitt 2:a handsval till ett sto men han behövde aldrig rycka in... Nu kommer jag väl kanske aldrig ha honom som 1:a handsval, importsperma medför lite mer kostnader... man behöver inte "gå över ån" och allt det där.

Känns inte ett dugg konstigt att han lämnar vårt land. Han fick ju knappt några ston! Jag var helt säker på att en hingst med de meriterna skulle få horder av ston. Får hoppas att han får mer att göra i Tyskland och blir mer uppskatad där. (Argumentet att han är oprövad funkar liksom inte när man kollar på vilka hingstar som legat i topp de senaste åren, är i princip alltid oprövade hingstar längst upp.)

Ja det är myket synd. Hade tänkt betäcka min treåring med han i år men nu blir det inte så.

Jag väntar Lingh föl i april :)
nu är jag riktigt glad för mitt beslut :)

Att han inte blivit överöst har kanske med hans inkar att göra!?! Det gjorde mig lite tveksam också, får hoppas de inte blir ärvda....

Lite lustig formulering av Heimdal på Flyinge "han kan inte vara kvar här när han pensioneras från aveln..." , trodde att man pensionerade dem från sporten till aveln, mig veteligen så har jag inte hört så många som pensioneras från aveln (om dem inte blivit väldigt gamla) förutom när dem inte fungerar längre...:confused:

Ägaren vill ha kvar Lingh på Flyinge på livstid om jag inte fatta saken fel ?

Men Flyinge vill ju inte ha kvar en hingst där som inte är attraktiv i aveln (om 1-2-3-år ??) eller gå där som en pensionar när det inte längre går att använda Lingh till aveln .

Därav avbröts väll samarbetet och det är det som Heimdal menar med sin skrivelse .

Mia

Precis, det är ju inte många hingstar som är fertila och efterfrågade så länge de lever, särskilt om de blir gamla? Tycker det är lite roligt att ägaren verkar så mån om sin hingst, att han ska ha det bra och inte behöva flytta runt som gamling.

Flyinge är ju vinstdrivande med pressad ekonomi, det är nog fel ställe som slutstation för en hingst.

Nä, precis. En del mister bra spermakvalitet redan vid 18 årsåldern eller så. Tänk, Urbino var riktigt fertil in i det sista och blev 30! :)

Liknande trådar

Fritid Vi vill åka från Skåne till södra Tyskland över 3-4 dagar. På vägen upp ska vi besöka medeltidscentrum i Lolland-Falster. Ett stopp på...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: majola
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter YR-ryttaren Filip Ågren ingick i SM-guldlaget vid Falsterbo Horse Show i fjol. Nu har han lämnat Strömsholm och gett sig iväg till...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett stall i Landkreis Rosenheim i södra Bayern har drabbats av EIA, infektiös anemi. Tre hästar har avlivats och ytterligare två har...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Gunnar
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Ottilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka