Linfrön ?

A

annorlunda

Måste linfrön vänjas in ?
Till exempel om man ska ge 2 dl om dagen, måste man då börja med ca ½dl i början eller går det bra att börja med 2 dl direkt ?

tack för svar ! :D

Sv: Linfrön ?

Faktiskt brukar hästarna vara så skeptiska mot den äckliga gelen att jag börjar med en liten klick för att de ska få vänja sig, och sedan när de accepterar det slemmiga i krubban - då ökar jag på. Själv är jag lite allergisk mot att hålla på med att koka dem så nu har vi gått från linfrö. Har tidigare gett linfrökaka (linfröpellets närmare bestämt), vilket var betydligt enklare att hantera (men med betydligt mindre linfröolja än i de hela fröna)

Jag ger min 2 dl linfrö varje kväll. Jag gav henne 1 dl direkt och höll i det i ca 2 månader sedan gav jag henne 2dl, men det är vikigt att du gör det riktigt annars kan det bli farligt. Koka MYCKET vatten som dom får ligga i ca 7-10 timmar och i kallt vatten för att vara säker låt dom stå i ca 24 timmar. Det va en vetrinär som sa det till mig men alla har ju hört olika..
Geggan som blir av linfröna lägger sig som en extra hinna runt om i magsäcken och skyddar den som ett "täcke/försvar"..
:)
Mvh Emelie

Får inte ges efter att ha legat i kallt vatten, linfrö måste koka för att frigöra sin giftiga gas. Räcker alltså INTE med blötläggning.

Mycket enklare med linfröolja. Jag ger mina 0,5 dl per dag, fick vänja in 2-åringen som reagerade på antagligen smaken men inte de andra..
Inge slabb och slask..

Jag ger linfröolja istället för linfrön, de är bara geggigt och kladdigt! 2 pump í maten är allt som krävs och min lilla som annars är kräsen gillar det/har inte tänkt på det! :d:D

Allt nytt foder oavsett om det är kraftfoder eller grovfoder ska alltid vänjas in försiktigt och långsamt och alltid bara en sort i taget så att man vet vad hästen reagerar på om den gör det.

Jo visst ska man vänja in försiktigt men om givan av ett kraftfoder ska upp i totalt 2 dl så är det ju ingen panik. Har varit med om folk som, mycket noggrant, vänjer in en stor häst när den ska få 0,25 kg havre. Det är väl inga fel men lite överdrivet tycker jag. Invänjningen är ju till för att inte miljön i grovtarmen ska störas och det är enligt mig ingen fara för det vid så små givor av den typen av foder.

Men det är såklart bättre att vara försiktig i överkant än tvärtom.

Jag gav mina hästar linfrö utan problem dem åt med god aptit. Men jag är väldigt noga med att koka dem eftersom okokta linfrö skapar en farlig syra i munnen på hästen om dem tuggas okokta.

Självklart skall fröna kokas innan dom ges till hästen :)
Tack för alla svar :)
Visst tror jag att det är smidigare med linfröoljan, men har man ändå en påse linfrön hemma kan man ju lika gärna använda dom, eller hur ?
för det borde ju gå lika bra med såna linfrön ssom man kan köpa i vanlig livsmedelsaffär ? :)
Tack igen :)!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 202
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka