linfrökaka eller linfröpellets?

heidi maria

Trådstartare
Tänkte lägga till linfrökaka i foderstaten till mina tre hästar, men funderar på om jag ska ta "riktig" linfrökaka eller linfröpellets av de olika fodertillverkarna. Såg att mustang har linfröpellets, men hittar inte anälys på det nånstans... Nån som har en aning om det har samma värden som linfrökaka eller är det spätt med en massa annat jox ? (som det är med tex bryggerijäst jämfört med foderjäst?)

Vet någon om de säljer vanlig linfrökaka nånstans i närheten av norra sthlm? Närmaste jag hittat är västerhaninge.

Sv: linfrökaka eller linfröpellets?

Puttar lite och tillägger att proteininnehållet är det jag främst behöver få reda på, om någon råkar vet hur det ligger till med mustangs linfröpellets. :)

Det finns en press i Örebeo som har följande värden på linfrökaka (antar det är samma). http://www.oilpress.com/linkaka.htm
Innehållsdeklaration per kg foder:
Omsättbar energi 14,6 MJ
Vatten 10,5%
Råprotein 282g
Smältbart råprotein 243g
Råfett 175g
Växttråd 80g
Aska 51g
Calcium 3,0g
Fosfor 7,5g
Proteinkvalité.
AAT 85g
PBV 153g

Har man vägarna förbi Örebro är det garanterat billigast att handla där. Är man många som köper tror jag han kan hjälpa till med frakt.

Det har också funnits en press i Bålsta i samma fastighet som Odal. Vet inte om den är kvar.

Tack för hjälpen:) Ska kolla upp det där i bålsta.

Någon som vet hur mkt smrp det är i mustangs linfröpellets?

Kolla var de i Västerhaninge pressar sitt linfrö. Det finns nog inte så många pressar. Det behöver ju inte vara i närheten av pressen de säljer kakan liksom.

Det var de på Odal som hjälpte till med "försäljningen" i Bålsta. Pressen gick hela tiden och behövde ingen egentlig tillsyn. Så kan du få tag på Odal-personalen är nog halva jobbet gjort :). Det är nog 3-4 år sedan jag var där men det betyder ju inget!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 092
Senast: kma
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 434
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka