A

Arbogamarre

Är det någon som utfodrar sin häst med linfrö?
Vad ger det för verkan och vad är det bra för?
Jag har hört att det kan förbättra hovkvaliteten bla, stämmer det?
Varför började ni med att ge linfrö?

Bara nyfiken och vill lära mig mer... :)
 
Hej !
Mina hästar får linfrö, speciellt under vintertid när de är mer stillastående ute för att linfröet (efter uppkokning) avger ett slem som underlättar arbetet för tarmarna, och motverkar förstoppning. Jag har även tvingat i mig det själv ett längre tag när jag var tjorvig i magen. Men VIKTIGT är att alltid koka upp vattnet innan blandar upp med fröna. Linfö torrt är giftigt. Ett tips är att blanda i lite betfor i blandningen.. 3 dl linfrö är inte så gott...
Det är mängden mina hästar får, och det är stora hästar.
 
Ok tack! :)
Så det är mer invärtes det är bra?
Du har inte hört något om att hovkvaliteten blir bättre?

Jo jag hörde att de ska kokas, men inte hur länge?
:)
 
Hur länge linfröt ska koka finns det många åsikter om tror jag.. vissa säger att det räcker med att bara kokas upp, andra att de ska koka i 20 minuter, men på det travstall där jag jobbade förut ville de att de skulle koka i minst 4h

jaja.. inte vet jag. :smirk:
 
Jag började ge i förrgår efter två täta kolikanfall, för att "smörja" magen. Kokade frön frösta gången, 20 minuter och sen fick de dra cirka 10 h. Nu har jag köpt linförpellets som jag blötlägger.
 
Hej igen

Jag brukar bara ge dem ett uppkok, och eftersom ingen av hästarna nånsin blivit sjuka så måste ju det vara ok ?! Det är väl samma som att förvälla svamp och så, att få upp det till 100 grader för att "ta död på giftet".. Däremot om det ger bättre hovkvalitet tror jag inte så mkt på. Jag fick då själv inge bättre naglar... :)
 
min hovslagare rekommenderade det för att förebygga nya hovsprickor...
 
Min häst har små magsår och vet. rekomenderade detta just för tarmfloran!
Hon skulle äta 6 dl linfrön/dag och det kokar jag upp och låter stå o småputtra i ca 30/40 min!

Mia
 
Jag ger linfrö för att hjälpa magen, min häst har haft en del kolikanfall...

Jag häller på kokhett vatten och låter det svalna, helst över dagen. Det har gått bra, min häst har inte blivit sjuk av att äta det.

Pälsen blir väl fin också.

M.
 
Min får två dl två gånger om dagen. Jag slår på kokande vatten och låter det stå 10-12 timmar (gör morgonmålet på kvällen och kvällsmålet på morgonen).

Min veterinär sa att det inte behöver kokas, men ska blötläggas med kokhett vatten.
 
Jag gav min häst 3 dl linfrön/dag i vintras och våras för att hjälpa magen då hon hade en tarminflammation.
Det slem som bildas när linfröna blötläggs är skyddande och smörjande för tarmarna. Linfrön innehåller även en ganska hög halt av B-vitamin vill jag minnas.

Jag brukar slå kokande vatten över linfröna och låta det stå och svalna i ca 4 timmar. Finns ingen som helst anledning att koka linfröna, det är bara onödigt geggigt och bökigt. :D

/Lisa
 
Obehandlat linfrö innehåller vätecyanid, vilket är giftigt. Vätecyaniden frigörs av ett enzym i växten och detta enzym aktiveras vid blötlägning.
Enzymet är dock värmekänsligt och förstörs av värme. Dessutom är vätecyanid (HCN) flyktigt och dunstar snabbt.

Detta gör att man har två alternativ för att "avgifta" linfrö:
1. Värmebehandla för att förstöra enzymet så att inget HCN frisätts.
2. Blötlägga och låta HCN avdunsta.

De flesta kör nog med en kombination av båda alternativ. Att koka i fyra timmar låter lite väl försiktigt i mina öron...
 
Jag ger linfrökaka, det behöver man inte blötlägga. Nu blandar jag det i betforen och får på så sätt det blött ändå.

När jag inte får tag på kaka så ger jag linfröpelletts.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
547
Senast: Sesca
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
518
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 327
Senast: Shixle
·
Hästvård Vad har ni för erfarenheter av lymfmassage till häst? Om ni tycker det gett bra resultat, är det något era hästar får regelbundet eller...
2
Svar
21
· Visningar
2 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp