Amaryllis

Trådstartare
Jag är ute efter att kunna tillgodogöra mig av så många av linfröets olika fördelar som möjligt till ponnyn som har känslig mage och dessutom är fångkänslig. Fodrar jag med oljan så går jag miste om proteinet liksom om de tarmstimulerande o skyddande egenskaperna som växtslemmet ger. I linfrökakan har en stor del av fettet redan utvunnits. Alltså torde bästa sätt vara att tillreda linfrön för att få ut så mkt som möjligt. Syftet är att tilldela ponnyn en viss mängd energi ur oljan samt protein, som ett komplement till höet (utifrån analys) och ev annat fodermedel till hösten. Jag har förstått att ge hela linfrön har mkt liten effekt då häst (eller människa för den delen) ej kan tar upp näringsämnena genom skalet. Och krossat linfrön behöver tillredas utifrån vätecyanidsaspekten. Det finns olika bud på hur tillredning skall gå till. Samtidigt behöver det vara hanterbart för mig. Därför är min undran hur man gör, hur mkt linfrön som man kan ge/ tillfälle liksom om ngn har några aspekter på den framställning som jag har gjort ovan, som kan ökad kunskap för mig.
 
Men efter att ha läst på ytterligare verkar det som omega 3 halten reduceras mycket då fröna upphettas. Så det får nog bli både linfröolja och kaka ändå som Korven tyckte.
 
Det stämmer. Linfröolja måste vara kallpressad.

Tror också det bästa alternativet är att ge linfröpellets och linfröolja.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp