Linfrö pellets

N

niboonkh

Hej allihopa
Jag har en liten häst hemma som får kolik då och då. Tänkte att jag skulle prova linfrö pellets på henne för att hjälpa magen lite, men hon vägrar äta det... så jag tänkte att om jag gav det i betforen så skulle det kanske slinka ner men ack nej. Hon åt den betforen hon kunde utan att få i sig pelletsen.
Så jag gjorde ett försök att ge pelletsen till stallets minst kräsna häst för att se om han åt , men det gjorde han inte. Ingen av hästarna jag provade på åt . Det verkade även lite svår tuggat....
Linfröslem provade jag också men ingen hit där heller
Så jag undrar bara om ni har haft samma problem och kom på nån lösning annars så tänkte jag om ni vet nåt annat bra man kan ge.
Jag har funderat att köpa antingen matolja eller linfrö olja och blanda i maten istället.
Men kom gärna med tips om annat foder jag kan ge.
 
Sv: Linfrö pellets

skulle testa med matolja. Slå i en skvätt i betforn. Det gör jag till en av mina kusar. Han håller sig jättebra i magen och blir blank och fin i pälsen.
 
Sv: Linfrö pellets

Matoljan gör inget annat än ger FETT till hästen o kanse ger en skinande päls... Smörjer EJ i magen! Det har jag fått veta av flera veterinärer. Alla matoljor smälts innan de kommer till tarmarna (där de ska göra sin verkan).
Ska man "smörja" med olja så ska det vara PARAFFINOLJA som vet. brukar använda till förstoppningshästar...

Annars är ju just LINFRÖ "smörjande" och lenande.
Min häst äter linfröpelletsen glatt! Konstigt att ingen av era vill äta... Låter nästan som om det vore något FEl på just den säcken du köpt??

Hur mycket grovfoder får hästen?! De kan få problem med magen om de får för lite...
Mycket kraftfoder är heller inte bra.
Vatten?

B-jäst är bra för magen också, prova med det...
 
Sv: Linfrö pellets

Mycket grovfoder, betfor och foderjäst är bra för magen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 563
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 143
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 697
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp