Linfrö & Havre

K

knoppan

En häst har en välfungerande foderstat där energin kommer från havre. Ger nu 1½ dl linfrö 2 ggr/dag pga upprepade kolikanfall. Problemet är att han blir tjock som en gris.
Hur mycket av havren ska jag ta bort? Detta gäller en D-ponny som är rätt så lat och därför behöver energi.
 
Sv: Linfrö & Havre

knoppan skrev:
...Problemet är att han blir tjock som en gris.
Hur mycket av havren ska jag ta bort? Detta gäller en D-ponny som är rätt så lat och därför behöver energi.
Risken finns att du har kommit in i en ond cirkel. Hästen är lat så då slänger i den mer energi för att få den pigg vilket gör den fet så då blir den ännu latare osv. Min häst har varit mycket lat men när jag fick ner henne i vikt så piggnade hon till rejält.
Istället för att bara titta på linfröt och havren så skulle nog jag räkna ut en ny foderstat från grunden utifrån en höanalys. Nu är det ju möjligt att du gjort just det och i så fall får du bortse från det förslaget ;).
Jag har tyvärr inget svar på grundfrågan eftersom jag inte kan något om linfrö.
 
Sv: Linfrö & Havre

knoppan skrev:
En häst har en välfungerande foderstat där energin kommer från havre.

Tycker det här är ett konstigt uttalande.

Hur mycket energi kommer från havre och hur mycket från grovfoder?

Varför får hästen kolik? Ofta beror det på för lite strå.

mvh Jessica
 
Sv: Linfrö & Havre

Mitt linfrö väger ca 75 gram per dl, det vill säga, tre dl skulle väga 225 g. Det ger 3,6 MJ, vilket motsvarar 350-400 gram havre.

Hoppas att det var det du ville veta.
 
Sv: Linfrö & Havre

Det var precis det jag ville veta. Tack Majola.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 300
Senast: Ise
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 912
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 811
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp