Linfrö = Energi??

Vimsan

Trådstartare
Kan linfrön göra att hästen blir piggare :confused:
Har börjat ge Hippos Linfrön till mitt Halvblod för han var lite krasslig i magen och matt i pälsen. Han har fått det i ca 4 veckor.
Pälsen är blankare, han är mycket bättre i magen och han har blir hur pigg som helst :D Energin verkar aldrig ta slut. Han är inte bråkig på något vis, bara pigg och glad (han är en ganska seg häst i vanliga fall :crazy: )
 
Sv: Linfrö = Energi??

Vimsan skrev:
Har börjat ge Hippos Linfrön till mitt Halvblod för han var lite krasslig i magen och matt i pälsen. Han har fått det i ca 4 veckor.
Pälsen är blankare, han är mycket bättre i magen och han har blir hur pigg som helst

Han kanske bara inte har ont längre och därför tycker allt är superskoj?!?
Föreställ själv hur det är att komma ur en period med magont, som gjort att du inte kunnat stå rakt, inte kunnat springa avslappnat och inte kunnat äta med glädje, och så bara släpper krampen och du kan hoppa och studsa och springa och äta utan att det gör ont eller känns konstigt i magen! Och det är helt ok att bli smekt runt magen - t o m kanske helt underbart skönt!?!

Din häst kanske helt enkelt har haft ont eller känt sig dålig och nu blivit glad och kunnat lägga sin energi på andra saker än att ha ont i magen!

Jag har inte värdena för linfröt här, men jag skulle vara glad över denna ändring, speciellt om pälsen blivit bättre, avföringen bättre och hästen piggare/gladare.

...Malumbub...
 
Sv: Linfrö = Energi??

Man ger oftast inte linfrö i såna mängder att det tillför så mycket MJ till foderstaten, men däremot kanske hästen känner sig friskare och blir piggare genom det. :idea:

Det är ju inte lätt att vara pigg och glad med en krånglande mage... ;)
 
Sv: Linfrö = Energi??

Hm... ja, det är en tanke men han är nio år och har i så fall haft ont i magen hela sitt liv (vilket verkar osannolikt)
Han har alltid varit en lugn, på gränsen till seg häst. Det är bara nu i vinter som magen har krånglat lite, han har varit lös till och från och nu när han får linfrön så är han helt normal igen. För övrigt har jag inte ändrat på foderstaten eller något annat.
 
Sv: Linfrö = Energi??

Men han KAN ju faktiskt ha haft lite magbesvär i stort sett hela livet, och det var först i vintras det blev så allvarligt att du märkte det.

Jag säger inte att det ÄR så, men det är faktiskt ingen omöjlighet.
 
Sv: Linfrö = Energi??

Måste bara spinna vidare på detta. Dynamit-linfrön!
Hästen blev så stressad att han inte ens kunde äta....
Visst var han fin och trevlig när jag red, nästan lite för pigg. Men han blev helt hysterisk i boxen, kunde inte stå still i gången, åt bara ca 2 kg av sitt hö, lämnade tom havren vissa dagar. For runt som en vilde i hagen.
Slutade ge honom linfrö och på två dagar var han sig själv igen (lugn å fin men pigg att rida). Höll uppe i fem dagar, provade sen att ge honom linfrön igen i tre dagar, galningen i honom kommer tillbaka direkt...
Jag förstår ingenting... Är det någon annan som gör det?
 
Sv: Linfrö = Energi??

Hur mycket linfrön ska man ge? Har en häst som har problem med kolik ibland och ska nu börja ge henne Hippos linkuber, men hur mkt?
 
Sv: Linfrö = Energi??

Jag gav en näve! Det står på påsen hur mycket man ska ge!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en new forest ponny. köpte honom i februari från ridskola. Han var då överviktig, hade haft fång, lättare variant. Är så...
2
Svar
25
· Visningar
3 347
Senast: Aifos
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 952
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 627
Senast: mackan
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp