Linda vid hoppning?

Glimfeather

Trådstartare
Ska hoppträna senare idag. Vågar man ha lindor bak då? Min häst är lite klantig och jag har inte lyckats hitta senskydd till bakbenen ännu. Hjälper lindor mot slag på senan öht eller är det för mjukt och tunt skydd?

Sv: Linda vid hoppning?

har du paddar under lindorna som är sådär nästan en cm tjocka och sedan tejpar den översta delen av lindan så att den inte kan gå upp så tror inte ja det är några problem....jag ahr själv hoppat med lindor och tejp och d har aldrig gått upp....använder lindor bak ibland fär att jag inte tycker vanliga bak benskydd är bra.... :smirk:

Har inga bra paddar ju... Använder aldrig det och de jag har är för korta tror jag, men då kanske man lika väl kan köra utan?

en av skolans hästar har lindor bak vid hoppning.
Har aldrig varit några problem

njae....har du fleece lindor så bör d ju ta upp tötar lite iaf... vet en kompis till mig som löshoppade studs och hästen kom helt fel men skulle hoppa ändå och fick en bom mellan bakbenen som svingade sig som en katapult på ena baksenan och hästen var väl halt i en vecka...men ahde hon orkat linda bak hade det nog inte tatt så hårt...så jag ahde ju verkligen lindat om jag var dig.... :smirk:

Ja, då ska jag nog linda iaf! Inte för att jag tror att det känder nåt, men man vet ju aldrig, med tanke på min hästs alla konstigheter... Ska försöka hitta lite tejp också då ;)

Men man måste väl ha paddar under?? Kan man ha lindor i fleece när man rider?? Ska man inte ha lindor i typ stetch när man rider å fleece när hästen vilar/är halt??

Jag har iaf alltid fleecelindor när jag rider med lindor. Mest för att det är snyggt men den här gången behövs det ju faktiskt... Har i strech med men bara dåliga paddar...

Bra skydd är fleece linor och över det elastiska lindor. Tejpa ALLTID när ni hoppar... själv lindar jag sällan, men om så tejpar jag oavsett eller använder extra lindlås.

hejsan!!!
innan man lindar hästen måste man ha stor kunskap om lindning för det e inte bara att linda och sen rida om lindorna trycker på fel ställe kan hästen få problem med benen...tycker att benskydd är bäst finns i (nästan) varje ridsports affär...det kommer kännas bättre om du har benskydd för då slipper du oroa dig över att lindorna ska gå upp för tro mig det e inte kul att landa med lösa lindor...!!!!!
:rofl:

inga paddar? det rekomenderar jag dig att ha.. ger bättre stöd ochskydd, och har du elastiska lindor Riskerar du att skada senorna annars..

Jag kan linda, har tom haft prov i det så...

Reykur: jag använder inte elastiska lindor, har fleece. Hade jag använt elastiska skulle jag ju haft paddar under.

Om du letar efter benskydd till klantig fullblodsdam rekommenderar jag Equi guard som finns på H***s. går ner och ger stöd och skydd åt kotan oxå. använder dom runt om på min fullblodsgrabb. det finns dyrare och ngt hållbarare av samma modell för andra märken, tex Event, men H***s håller även de skapligt länge.... är väldigt förtjust i denna typ av benskydd så om du inte testat dom rekommenderar jag :)

är det såna som är mjuka och går hela vägen runt? Jag vill ju att hon ska känna lite när hon slår i så såna vill jag nog inte ha, men bak kan det ju funka :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
755
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka