Lilla Pippin mår inte bra...

Poppinella

Trådstartare
Förut kom Lillan in med en present... en liten fågel, Pippin. Jag lyckades fånga in den innan hon satte klorna i den en sista gång i alla fall. La den i en låda, ställde mörkt och tyst och där fick den återhämta sig någon timme. Under tiden ringde vi runt lite bland fågelfolk vi hittade på internet och frågade vad vi skulle göra. Så nu väntar en helg av insektsletande och matande så ska vi se om den återhämtar sig *hoppas*

Den piggnade till efter en timme och ser inte skadad ut i alla fall. Det som är problem är att den saknar fjädrar (stjärt-och vingfjädrar) så vi vet ännu inte om den kan flyga. Ska fråga om någon granne har en håv för då ska vi testa om den kan det. Vill bara kunna fånga den snabbt och smidigt igen i så fall. Kan den flyga skulle vi ändå ha den ett dygn för att se till att den äter och dricker och så.

Om den inte kan flyga så ska vi ha den över helgen, mata den och så, och sen ringa ett nummer på måndag igen, till några som hjälper vilda fåglar.

Nu till burproblemet... vi behöver ju en bur i alla fall över helgen, men har ingen. Är det någon i Halmstadstrakten som kan tänka sig att låna ut en över några dagar? Pippin vill inte sitta i en mörk låda hela helgen... Pm:a gärna i så fall! Det vore jättesnällt och vi skulle vara väldigt tacksamma!

Sv: Lilla Pippin mår inte bra...

Ja, jag med. Jag är inte direkt bästa vän med katterna när sånt här händer....

Vad är det för pippi? Är den vuxen?
Annars kan du göra så här: Ett rått ägg (bara gulan.) Ostbitar i jättesmå bitar okryddad. Vitt bröd utan kant och lite vatten. Rör ihop detta. Ge med pincett. Då överlever nog fågeln om det inte är ett allvarligt fel. Har själv fött upp en gråsparv och en talgoxe på detta sätt.
Lycka till!
Tänk på att släppa den där samma fåglar finns. Är det tex en sädesärla måste det gå snabbt för dom flyttar snart i flock.

nej de kan jag förstå.
en gång när jag var liten så hittade barnen på gården där jag bor en liten sparv som en av katterna som tillhör en familj som bor här hade tuggat lite på. många barn som försökte rädda den, men den klarde sig tyvärr inte. Lycka till nu och hoppas den är/blir frisk!

Tack för tipset! De behövs alltid, jag har aldrig haft fåglar förut och specielt inte vilda sådana.

Detta var tydligen en insektsätare i alla fall. Den ena jag pratade med sa det efter lite frågor om hur den såg ut. Vi kunde ge den flugor, gråsuggor, mycket små maskar eller kattmat. Det sistnämnda har vi ju gott om.. undrar just om katterna hade varit så sugna på att dela med sig av den, om man frågade dem, till fågeln de själva skadade?
Vi ska snart hämt buren och om den kommer in i den är det lite lättare att se hur den ser ut. Vi ska ta bilder och se om vi kan hitta vad den är för något.

Vet förresten inte omd en är vuxen eller ej. Den är väldig, väldigt liten. Mindre än blåmes skulle jag våga gissa på, men ser ändå vuxen ut. Men som sagt, vi kan inte fåglar så bra så jag vet verkligen inte.

Poppinella skrev:
Tack för tipset! De behövs alltid, jag har aldrig haft fåglar förut och specielt inte vilda sådana.

Detta var tydligen en insektsätare i alla fall. Den ena jag pratade med sa det efter lite frågor om hur den såg ut. Vi kunde ge den flugor, gråsuggor, mycket små maskar eller kattmat. Det sistnämnda har vi ju gott om.. undrar just om katterna hade varit så sugna på att dela med sig av den, om man frågade dem, till fågeln de själva skadade?
Vi ska snart hämt buren och om den kommer in i den är det lite lättare att se hur den ser ut. Vi ska ta bilder och se om vi kan hitta vad den är för något.

Du kan mata med det jag skrev förut ändå. Vore kul att se bild så får vi se om vi kan lösa gåtan med vilken sort det är.

Ja, vi ska snart ta lite bilder. Buren är ju här nu så den ska bara få vänja sig lite vid den.

Buren visade sig vara en hamsterbur med en massa små gångar och håligheter i... för att inte Pippin skulle fastna så fick vi ta bort sidorna och tejpa fast kartong istället. Det skär i hjärtat lite bara när han/hon försökte ta sig ut och hoppade mot gallret...

Vet för övrigt nu att den inte kan flyga i alla fall... :(

På måndag får vi väl se vad de säger... hur framtiden ser ut för den lille.

Växer förresten sådana vingfjädrar ut igen?

Många djuraffärer har mjukfoder för beostarar som är baserat på just insekter. Det funkar till småfåglar också.

Poppinella skrev:

Jag har nu suttit och tittat i min fågelbok. Det liknar faktist en järnsparv.
Titta här: hem.passagen.se/sharpest2/ images/Jarnsparv_2.jpg
Tror att det är en unge ev. Eller också har katten lekt sönder stjärten på den också. Men det tar nog tid för fjädrarna att växa. Det tokiga i allt är också att om det är en järnsparv så flyttar den i sep och okt.
Den äter insekter och frön. Den ska vara mindre än en gråsparv.
Ring om ni har något djurskydd eller så som kan hjälpa dig med att tala om vilken fågel det är och ev ta hand om den också.
Hör gärna av dig och berätta hur det går.
Lycka till!

Ser nu att det inte går att få in någon bild. Men sök på google på bilder och järnsparv så ser du flera bilder som liknar din fågel.

Tack för hjälpen! Jag har ingen fågelbok själv och visste inte alls vad jag skulle söka på. Det är ju onekligen likt en järnsparv. Stjärtfjädrarna är av också, trodde jag hade skrivit det längre upp så det går inte att gå på hur de ser ut heller.

Jag har ju pratat med ett par som håller på med att hjälpa fåglar, fick numret av djursjukhuset i Helsingborg. De skulle bort denna helgen, annar skulle de ha tagit fågeln. På måndag ska vi prata med en veterinär där nere igen som hade nära samarbete (vad jag förstod det som) med någon förening som hjälper fåglar (kanske Katastrofhjälp Fåglar och Vilt?) och då får vi se vad vi ska göra. Så som det ser ut nu så har vi den över helgen och sen får vi se. Behövs det längre så gör vi det, det är ju våran katt som sabbat livet för den stackarn...

han jag pratade med sa också att det troligtvis var en flyttfågel och då blir det ju problem... vi får se på måndag vad de säger om det. Hoppas att han kan klara sig i alla fall. Även om det skulle innebära lite tid i fångenskap med oss hemska människor.

Ok! Synd att du bor så långt bort annars hade jag kunnat hjälpa dig. Har haft några fåglar i mitt liv. Har tagit hand om en påkörd pilfink bl a. Den lever nu i en jättestor bur med andra fåglar på ett jättefint ställe. Den är över 8 år nu. Hur många fåglar blir det i naturligt liv. *ler*

Ang din fågel nu. Jag skrev flytt i sep eller okt för så stod det i boken. Men dom flyttar väl i flock? Hur ska det då gå om du släpper fågeln om en månad? Tror nog inte att fågeln har en chans att klara sig om du inte släpper den inom en vecka. Och så fort går det ju aldrig för fågeln att få sina fjädrar utväxta igen. Det bästa är nog om någon kan ha honom över vintern. Det kommer nog att ta minst en månad för fjädrarna gissar jag på. Släpper du då ut den i kylan så är det nog inte så bra.

Äter den något?
Vi har ju något som heter djurskyddet här i Eskilstuna. Dom tar hand om alla sorters djur och vårdar dom tills dom är friska igen.
Rapportera gärna. Tycker det är kul att fler är så djurvän som jag själv. :D
Jag hade nyligen hand om en fladdermus. Försökte mata den med rå köttfärs. Den åt men den dog ändå. Såg ingen skada på den men kunde ändå inte flyga. Har haft svalor, blåmes etc.....
Blåmesen klarade jag från den var så liten unge att den inte hade fjädrar. Min gubbe hittade den på marken vid gatan där vi bor. Troligtvis en ekorre eller större rovfågel som hade tappat den. Men jag matade med det som jag skrev om högre upp. Hade ringt djurskyddet och frågat vad jag skulle ge för mat. Han växte upp och blev jättefin. Jag släppte den ute. Varje dag kom den till mig när jag ropade flera ggr per dag fick den mat av mig. Men en dag när det regnade hade jag balkongendörren stängd. Det såg inte min pippi så den flög in i fönstret och bröt nacken. Jag var jätteledsen. Så mycket jobb för den och så snabbt bara pang bom borta. :cry:

Ursäkta att jag inte svarat, vår dator har varit allvarligt sjuk, men nu funkar den igen (peppar peppar).

Tyvärr har jag dåliga nyheter - Pippin klarade sig inte. Den dog idag när jag var på jobbet. Den har ätit och druckit och så, men helt plötsligt när min sambo skulle kolla till den så bara låg den där. Usch, det känns så tråkigt. Vi ville bara att den åtminstonde skulle klara sig över helgen så vi kunde åka och träffa de där personerna och få hjälp. Eftersom vi inte har vana av fåglar känns det som om vi har dödat den, både jag och sambon känner så. Samtidigt så försökte vi ju hjälpa den så jag vet ju att det inte stämmer. Jag ville bara att den skulle klara det.
Vi hade också tänkt så att om den inte kan vara någon annanstans så kan den få vara hos oss över vintern. Vi förstod ju också att den inte skulle hinna få fjädrar (om de ens växer ut igen på vingarna, jag vet fortfarande inte) innan det var flyttdags och vi kunde ju inte bara släppa ut den. Den skulle aldrig klara sig ute.

Stackars lilla Pippin. Inte alla fåglar som blir begravda i en liten låda alla fall och får små blommor på graven.
Nu kan Pippin flyga igen!
teu41.gif

Poppinella skrev:
Ursäkta att jag inte svarat, vår dator har varit allvarligt sjuk, men nu funkar den igen (peppar peppar).

Tyvärr har jag dåliga nyheter - Pippin klarade sig inte. Den dog idag när jag var på jobbet. Den har ätit och druckit och så, men helt plötsligt när min sambo skulle kolla till den så bara låg den där. Usch, det känns så tråkigt. Vi ville bara att den åtminstonde skulle klara sig över helgen så vi kunde åka och träffa de där personerna och få hjälp. Eftersom vi inte har vana av fåglar känns det som om vi har dödat den, både jag och sambon känner så. Samtidigt så försökte vi ju hjälpa den så jag vet ju att det inte stämmer. Jag ville bara att den skulle klara det.
Vi hade också tänkt så att om den inte kan vara någon annanstans så kan den få vara hos oss över vintern. Vi förstod ju också att den inte skulle hinna få fjädrar (om de ens växer ut igen på vingarna, jag vet fortfarande inte) innan det var flyttdags och vi kunde ju inte bara släppa ut den. Den skulle aldrig klara sig ute.

Stackars lilla Pippin. Inte alla fåglar som blir begravda i en liten låda alla fall och får små blommor på graven.
Nu kan Pippin flyga igen!
teu41.gif
Oh vad sorgligt! Men det blir ju oftast så tyvärr när vi människor försöker hindra katter från att döda djuren.
Troligvis hade katten lekt med den ett tag. Kanske att den dog av hjärnskakning eller något. Dom kan ju se hela ut utanpå sas men inte inuti. Men nu slipper ju pippin att lida iaf.
Snällt av er att försöka.
Ha det så gott.

Tack för hjälpen i alla fall! Vi visste ju ingenting, varken om vad det var för fågel eller om vad man skulle ge den. Snällt av dig att försöka hjälpa oss att hjälpa den!

Ja vi verkar vara lika mycket djurvänner iaf. *ler*
Vad gör man inte för djur som lider?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka