liggsår på has, vad göra?

Sv: liggsår på has, vad göra?

jo, efter noga övertanke så köpte jag ett BoT skydd idag, istället för att börja mecka i att lägga bädd, det jag förlorar i pengaväg vägs upp av att det inte bara skyddar, utan dessutom kan hjälpa henne på traven med den dåliga blodcirkulationen i detta ben, förhoppningsvis kanske hon tuppar mindre på lång sikt också :)

Någon upplevelse av hur det funkar att "arbeta" med? alltså längre promenader osv, sitter det fortfarande lika bra eller gnuggar det runt mycket?

stallägaren kommer säkert hoppa jämnfota av glädje över att få börja linda av div bandage om mornarna :p

Hade samma problem med mitt äldre sto förr om åren när vi stod på spån eller torv. Hon kasade också undan allt när hon låg ner.

Nu sedan 8 år har vi haft halm och jag har aldrig sett ett skavsår på en enda häst efter det. Byt strö, om du så får beställa det från södra Sverige.

ströet ingår i stallhyran, och detta är och lär förbli spån, det finns ingen bra tillgång på halm här uppe, och torv kan jag bara drömma om (vilket jag gör)
så det är inte det enklaste att byta sådär tvärt.. tyvärr:(

Det fungerar att gå promenader med, jag har tom ridit med det och travat så det fungerar. Men det åker gärna ner lite så när man spänner fast det innan man ska ut och gå så får man vara noga med att sätta fast det ordentligt.

jo, efter noga övertanke så köpte jag ett BoT skydd idag, istället för att börja mecka i att lägga bädd

Fast..
Även om du har ett hasskydd så kommer ju hästen få ligga direkt på betonggolvet. Du maskerar ju bara problemet istället för att göra något åt grundorsaken :) .
Det går ju att beställa strö, om du gör det så slipper hästen att ligga direkt på betongen. :idea:

Ja, men då får jag betala flera hundra extra utöver stallhyran som redan täcker fri tillgång på spån, inte billigt mao.

Däremot, om såret nu får en chans att läka, vi får något svar på vad hästen har för skit i kroppen (som försämrat blodcirkulation och läkningsförmåga) så kan jag, efter det, lägga ströbädd åt henne om det fortfarande är nödvändigt..
Har haft spån åt henne i samtliga fem år jag ägt henne, hon har alltid stått på betonggolv, men inte sett ut såhär om hasspetsarna förens senaste året(varav första halvåret jag löst det med gummimattor). Jag tror nämligen att det mycket väl kan vara ett uttryck av hennes försämrade allmäntillstånd, plus hon är både krokig och skumhalt från dag till dag..

Och jag döljer inget problem? såret får läka och hasen får stötdämpning tills hästen är frisk och fräsh i kroppen igen, så jag tycker att det är en utmärkt lösning?

Nej, det är inte billigt om man har häst. Inte ens utan problem. Har hästen problem blir det dyrare. Men är inte den en självklart kostnad att ta? Istället för att bara maskera vad som egentligen är problemet? Det finns ju fler problem med att hästen ligger på för tunn ströbädd. Detta är bara den mest påtagliga och den som märks först.

Du ska inte använda hasskyddet under arbete eller rörelse. Bara när hästen står stilla. Det är för hindrande för hästen att ha vid rörelse. ett hasskydd ska spännas löst och hindras från att glida ner av en mjuk linda ovanpå en tjock padd.

In med gummimattorna igen!

För att slippa det äckliga under dem så gjorde vi ett fall i boxen mot ett hål i väggen! Allt kiss ran ut under mattorna.

vad tror du att du ska få ut av attityden?
Genom att vara nedlåtande och fördömmande kommer du inte långt.

Hon får ha hasskydd och lindade ben om nätterna, och när jag vet vad som försegår i hennes kropp så kanske permanentbädd blir aktuellt.

Djurjouren: tänker inte använda det vid arbete, men man ska alltså inte ens ha det på vid lugna promenader? så mycket motstånd är der ju inte i dem så att det skulle hindra bakbenens aktion vid lugn skritt? BoT fungerar ju effektivast vid just fysisk aktiviter..:confused:

Jag säger vad jag tycker, och jag tycker det är trist när ekonomi får gå före hästens välbefinnande. Hästen tar stryk av att ligga på för tunt strölager, att skinnet tar stryk först är bara naturligt.

Det kan knappast anses vara god djurhållning att ha hästen på otillfreställande bäddlösning, d v s så pass lite strö att hästen får liggsår. Och istället för att åtgärda detta (för det är för dyrt med mer strö) så väljer du att sätta på hästen skydd.

Hade hästen haft tillräckligt med strö hade inte liggsåren uppträtt. Vi har haft samma problem, det är bara att åtgärda med en tillräckligt bra bädd. Om det sedan innebär gummimatta eller annan lösning kan ju kvitta så länge det skyddar hästen och täcker dess behov.

Hade gärna gjort det, men har ingen aning om hur det skulle gå att lösa..
hur gjorde ni menar du?

Vi har tjocka isolerade väggar, alternativet skulle vara att ha mattorna i mitten, och på något sätt få urinen att rinna undan mot bakre delen av boxen där det bara är spån då, men det är ingen lutning alls på golvet..

Nu vet jag inte vilken tråd du ramlat runt i, men som jag redan skrivit så har hon MYCKET spån i boxen, absolut inte för tunt. Du anklagar mig alltså för att vara en dålig hästägare, försummande, och ekonomiskt styrd baserat på att jag, istället för att köpa in nytt strö som knappt ens går att få tag på och i samma veva riskera att samtliga blodprover som tagits under utredningen varit förgäves, köper ett medicinskt neopreneskydd som både skyddar såret, håller det rent, stötdämpar, ökar blodcirkulationen och därmed påskyndar läkningsproccessen bättre än något strö?:eek:

Snälla du.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte vilken tråd du ramlat runt i, men som jag redan skrivit så har hon MYCKET spån i boxen, absolut inte för tunt. .

Jag har också en häst som gräver ner till golvet, även med "mycket" strö. Lösningen var att anlägga en djup, bra, bädd. Det blir fortfarande ett hål i mitten av boxen men inte ner till golvet.
(Om jag inte missminner mig har du fått bra förslag på hur du anlägger bädd till din häst här i tråden.)

Förr, fick hon pälsen avskavd på hasen -just pga av för dåligt/lite liggunderlag :crazy: . Det hann inte utvecklas till liggsår.

Jag kommer ihåg att halm var super till min häst, med halm blev det aldrig skavt på hasen.
Vart bor du?
Det måste ju gå att få tag på halm någonstans?

Nu vet jag inte vilken tråd du ramlat runt i, men som jag redan skrivit så har hon MYCKET spån i boxen, absolut inte för tunt. Du anklagar mig alltså för att vara en dålig hästägare, försummande, och ekonomiskt styrd baserat på att jag, istället för att köpa in nytt strö som knappt ens går att få tag på och i samma veva riskera att samtliga blodprover som tagits under utredningen varit förgäves, köper ett medicinskt neopreneskydd som både skyddar såret, håller det rent, stötdämpar, ökar blodcirkulationen och därmed påskyndar läkningsproccessen bättre än något strö?:eek:

Snälla du.

citerat från jordbruksverket: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

"8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara
konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort."

Äntligen hittade jag sidan :idea:

Hästen har sår på hasspetsarna som inte vill läka, har tidigare haft gummimattor i boxen, men med skarvar i golvet och obefintlig avrinning blev det så vidrigt så de åkte ut. Har försökt rengöra, smörja osv men ingenting hjälper. Nu börjar det bli piphas-varning. Vet föreslog hasskydd (typ BoT) men dessa bör inte användas under natten (då hon ligger ned) ?

Någon som har några smarta tips? Tacksam för svar.
Iom att ston inte kissar på mitten utan där allt spån hamnar låter det mkt märkligt att spånet inte skulle suga upp det kiss som blir. Du har för lite strö på mattorna.

Jag har boxmattor o en stor märr som kissar enorma mängder, men ser till att den aldrig har så lite att den skulle behöva ligga i kisset.

Troligen har din häst även förhårdnader på armbågarna- kolla.

Oavsett om du väljer att lägga in mattorna måste du lägga in mkt mer strö.

Tänk dig hela hästen kropp liggande på betong eller hård yta. Det är det som paragrafen o Lovisa försöker belysa. Att såren på hasen bara är toppen av ett isberg.

Att påskynda läkningsprocessen av såret på hasen är en sak, att det ö h t uppstått är en annan. Det tror jag nog att du ser själv också. Hela kroppen tar stryk av att hästen ligger för hårt. Så hårt att det blir sår.

Det åtgärdas med mer strö eller annat bäddarrangemang. Det finns inga omvägar, du kan inte ersätta komfortabel bädd med ett hasskydd.

*kl*

Jag skulle också rösta för bädd. Har en sådan dam hemma med, som fått skav på haserna när hon inte haft bädd och/eller för lite spån. Hon går väldigt mycket i sin box och "river" gärna upp. Men, det brukar ändå gå att fixa en hyfsad bädd till henne, även om det blir att man får ösa in spån. Sen resonerar jag så att hellre en lite smutsigare box men rejält med spån, än en häst med liggsår på ett rent tunnt lager spån.

Den enda gången som jag fick trycksår på haserna var när jag hade köpt boxmattor i plast som hade små vassa piggar som "halkskydd".

Hade aldrig haft sår eller skav förut trots betonggolv o jag fick nästan gå in i en tvist för att reklamera dem. Det vara BARA jag som klagade- kan inte förställa mig det:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka