liggsår på has, vad göra?

salladfinger

Trådstartare
Hästen har sår på hasspetsarna som inte vill läka, har tidigare haft gummimattor i boxen, men med skarvar i golvet och obefintlig avrinning blev det så vidrigt så de åkte ut. Har försökt rengöra, smörja osv men ingenting hjälper. Nu börjar det bli piphas-varning. Vet föreslog hasskydd (typ BoT) men dessa bör inte användas under natten (då hon ligger ned) ?

Någon som har några smarta tips? Tacksam för svar.

Sv: liggsår på has, vad göra?

Vad har du för strö? Går det att få tjockare lager?

När vår började få liggsår gick vi över till permanentbädd vilket hade en rad goda effekter, t ex att han inte längre halkade när han skulle resa sig.

Jag har haft samma problem med en av mina, det ända som jag upplever hjälper är riktigt mycket med spån/torv i boxen så att golvet inte har en möjlighet att komma fram. Jag har ca 30cm bedd, blandat med torv och spån. Blir det mindre får han skav direkt.

Vad står den på idag?

bor uppe i norra norrland, så det enda som går att få tag på för rimligt pris är ju då spån.. Problemet är att hon gräver sig ned till golvet oavsett hur mycket spån jag lassar in, provade ha tunt och jämnt så det skulle bli "stadigare" att stå på men det funkade inte. Har senaste veckorna haft asmycket spån och dragit ut det så det ligger jämnt, men inte heller det funkar.. Hon gräver sig ned, sedan ligger hon på betongen oavsett(tror hon vill åt kylan från golvet):confused:

problemet blir då istället att kunna lägga bädden från första början eftersom hon står väldigt stilla, bara kissar/bajsar i ett hörn och sedan gräver upp mitten av boxen så allt spån ligger upp mot väggarna, har ni några bra tips på hur jag ska börja?

Ramlade in i någon gammal tråd där de lindat benen och på så sätt kunnat spänna has-skydden lösare utan att de halkat ned, vad tror ni om det? någon som provat?

Antingen så låter du en annan häst lägga bädden eller så får du vattna den till att börja med. Vår var också en elvisp, men när väl bädden låg där så uppförde han sig helt OK. Tror en del av hans grävande och vispande var bäddningsprocedur (se hundar), eftersom det mildrades så när han fick permanentbädd.

Lägg gödsel i botten och trampa till det ordentligt. Sedan ett tjockt lager ovanpå.

tack för tipset, hur mycket vill man vattna till att börja med? Vi har grymt bra spån för tillfället, det lägger sig som kakor (förutsatt att det får ligga kvar:angel:) och dammar minimalt

Beror på hur mycket som krävs för att få det fuktigt och stadigt men inte blött och klaffsigt. Viktigt med ordentligt med toppströ

Jag har samma problem med min dam, får liggsår på haserna.
Först trodde jag att det var skav från att hon står och kliar svansen mot väggen som var ojämn av betong men efter att ha flyttat henne till ett annat stall som har gummimattor på väggarna finns fortfarande problemet kvar.
liggsåren har satt sig på så konstigt ställe så därför trodde jag att det var något annat. Men som dom andra säger är det bästa att lägga en bädd.
Det kräver att du har bra takhöjd och att du får den jämn.
Detta kan vaara jättesvårt med en häst som gräver, men det funkade för mig och idag har hon inga liggsår.
Det absolut bästa är att ha gummimattor tycker jag, eftersom har du inte jättebra ventilation i stallet så är risken att luften blir otroligt dålig i stallet.
Men sköter man bädden, har bra takhöjd, bra ventilation och en häst som mår bra på bädd ser jag inget fel med det.
Jag bor oxå i norrland och vet hur svårt det är att få tag på strö.
Det bästa som funkar häruppe tycker jag är halm och spån bädd.
Torven blir enligt mig alldeles för dyr.

Hoppas det löser sig, liggsår kan snabbt bli värre och sluta med massa veterinärbesök som kunde förhindrats. :)

tack för alla svar, jo vi har ju ett fräsht ljust stall, det byggdes väl under 70-80talet kanske, och var då lite lyxigare (större boxar osv.), så det lever upp till alla krav på ventilation mm.

Jag får försöka mig på permanentbädd då, är dock fundersam, om man vattnar spånet nog ofta och mycket, kan det lägga sig som "bädd" bara som det är månne? Vill inte gärna ta in någon annans avföring i hennes box då hon är under utredning för invärtes infektioner/blodförgiftning osv och de få timmarna hon står inne på nätterna så blir det inte så mycket att ta av så att säga.. Annars lär det dröja flera veckor innan det blir någon bädd att tala om.

Jag förstår inte rktigt hur du menar? Det var precis det jag föreslog, att du vattnar bädden så den sätter sig med en gång. Hur menar du att du skulle göra genom att ta in någon annans avföring? Bajs mockar du ju alltid ut även när du har permanentbädd.

jag menar att jag inte vill ha en annan häst att lägga bädden åt henne, eftersom hon är under utredning och får utsättas för något "nytt" som kan spela in på hälsan. Tänker ju självklart inte spara bajs i boxen :p

Funderade mer över om jag i princip BARA kan hålla den på vatten? alltså minimalt med någon typ av avföring öht, eftersom hon kissar så lite inne och jag vill hålla så rent som möjligt tills vi vet vad som föresgår i hennes kropp, men ändå behöver lägga bädden så snabbt som möjligt, helst igår :angel:

För att undvika missförstånd. Avföring = bajs. Kiss = kiss.

Att börja mocka ut kiss ur en permanentbädd hade jag inte gjort. Dels för att det förstör bädden men också för att det förstör stallmiljön. Bädden ska inte röras i förrän den ska tas ut, till dess ska man peta så lite som bara är möjligt i den.

Men om hon inte får utsättas för ställen där andra hästars bajs har varit, hur hanterar ni det i skötselgångar, hagar, paddock, ridhus etc?

ok!

Citerar mig själv: eftersom hon är under utredning och får utsättas för något "nytt" som kan spela in på hälsan

dvs någonting utanför det hon dagligen stöter på. Vi har sju hästar i "stora" stallet där hon står, samtliga sju hästar har alla stått i minst ett halvår, vi har inget ridhus, ingen paddock att tillgå under vintern, så det hon stöter på under dagliga rutiner är inget "nytt" utan det har varit sammalika i ett halvårs tid. Innefattar såklart även foder, rutiner, hagbyten osv.

Men ok, lämna ALL urin utan undantag och sedan vattna resten, har jag fattat det rätt nu då?

haha insåg just att det fattas ett INTE, hon får alltså INTE utsättas för något utöver det vanliga :p

Det går att använda BoT hasskydd även på natten det har jag gjort till min häst som fick skav på hasen. Jag fick tipset om att spänna fast det löst och sen linda benet under som ett stop så det inte glider ner. Finns en tråd om det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka