cowgirl81

Trådstartare
Kommer bygga ligghall på 3*6 meter. Hur många hästar (islandshästar) tycker ni är lagom och ha där. Takhöjden är 2,50

Sv: Ligghall

Bättre att du kollar vad Jorbruksverket/länstyrelsen tycker om hur många hästar du får ha där ?;)

Mia

Du kan ha 3 st i storleksordning B-ponny, medan C-ponny storlek inte räcker till mer än 2.

Ne de kommer fodras utanför. Kör med hösilage och eventuellt en mineralbalja, beroende på värdena på grovfodret. Jo länsstyrelsen är ju kontaktad de ska ju komma och besikta när den är färdig. Funderar på om det kan gå och ha en islandshäst på 138 och en nordis på 150. Eller måste ja höja taket mer då.

islandshästar är ofta C- el D-ponnyer. Boxyta för C-ponny 6 kvadrat, för D-ponny 7.
Om du har C-ponnyer, alltså OK med tre stycken, om D-ponnyer, 2 st.

Det beror delvis på om du ska ha djupströbädd och hur hög den beräknas bli. Takhöjden mäts ju (eller ska mätas) från den nivån hästen står på dvs ovanpå bädden. En häst på 150 cm behöver minst 225 cm i takhöjd så om bädden inte blir mer än 25 cm ska det gå.

Jag rekommenderar inte att följa Jordbruksverkets rekommendationer slaviskt när det gäller ytan. Det är en minsta "skamgräns" som anges och för att få en välfungerande ligghall/lösdrift så behövs enligt min erfarenhet ofta mer.

Det beror delvis på om du ska ha djupströbädd och hur hög den beräknas bli. Takhöjden mäts ju (eller ska mätas) från den nivån hästen står på dvs ovanpå bädden. En häst på 150 cm behöver minst 225 cm i takhöjd så om bädden inte blir mer än 25 cm ska det gå.

Jag rekommenderar inte att följa Jordbruksverkets rekommendationer slaviskt när det gäller ytan. Det är en minsta "skamgräns" som anges och för att få en välfungerande ligghall/lösdrift så behövs enligt min erfarenhet ofta mer.
Håller fullständigt med. Sedan har du (ts alltså) ju fått länkar till förskrifterna. Där står det rakt upp och ner vad som gäller. Ta en titt så ska du se att du får svar på dina frågor.

Kommer ha halm som botten, men ingen djup bädd då jag kommer mocka ut den regelbundet.
Har lusläst sidan då jag skaffade bygglov. Men då var de för två islandshästar jag sökte, men blir ju lite ändring på de då ja skaffar en islandshäst och så denna nordiskorsning.

Ju större från början desto bättre.

Jag byggde en lösdrift till mina två hästar, en på 1.52 och en 1.62. Minimimått är 14,4 (9*0.8*2) kvm eftersom jag inte fodrar där inne. Men jag byggde så den blev 24 kvm och ärligt talat hade jag nog nu så här i efterhand byggt 30 kvm medans jag ändå var igång. Jag ångrade mig lite, men 24 kvm var ändå OK.

En ligghall på 18 kvm känns för mig ok att ha 1-2 islänningar eller en isis och en nordis.

Lite spontant sisådär.

Om jag nu talar med egen erfarenhet om ligghallsstorlek så känns det oavsett jordbruksverkets föreskrifter som att storleken är mindre viktigt...:D

Varför ha rekommenderade mått på något som hästarna bara går in och bajsar i och sedan går de ut igen?

Nu ligger iofs våran ligghall i en tät uppvuxen grandunge. Går man in där när det blåser halv storm ute på åkern är det närmast vindstilla inne bland träden, likaså om det regnar satan i det. Då är det möjligen ett stilla duggregn under granarna.

Våra hästar står gärna NÄRA ligghallen och utnyttjar således väggarna som extra vindskydd,vår lilla ponny står tom ibland och LUTAR sig mot ytterväggarna när han står och dåsar. Men det är väldigt sällan de faktiskt är inne i den och står där en stund.

Vår ligghall är ca 6,5 x 3,5 stor och över 3 meters takhöjd, och det går en nordsvensk och en b-ponny i den hagen. Fodras gör det ute. Det finns två in/utgångar på ena långsidan. så ingen häst kan stå och blockera för den andre. Så den BORDE ju vara ett helt okej alternativ. Men våra pållar står hellre och sover under en gran i alla väder.

Varför ha rekommenderade mått på något som hästarna bara går in och bajsar i och sedan går de ut igen?

Det där är även min erfarenhet. Det kan vara hur ruskigt väder som helst, men aldrig att de går in förutom just toabesök.

Egentligen är det inte så konstigt då hästar är flyktdjur och det är ganska dumt att stå med tre väggar omkring sig när man är övertygad att det när som helst kan komma en flock med hungriga lejon som ställer sig och blockerar utgången.

Det där är även min erfarenhet. Det kan vara hur ruskigt väder som helst, men aldrig att de går in förutom just toabesök.

Egentligen är det inte så konstigt då hästar är flyktdjur och det är ganska dumt att stå med tre väggar omkring sig när man är övertygad att det när som helst kan komma en flock med hungriga lejon som ställer sig och blockerar utgången.

Våra hästar kan stå i kö för att få komma in o ligga en stund. Så nog är det skönt alltid, men dom ligger nog lika mycket utanför i hagen också. Vissa tider på dagen står dom och solar sig och vilar efter maten. Så det är nog en vanesak också, men skiter mer i vindskyddet gör dom inte. Inte hos oss i alla fall.
Ytan på ligghallen är ok för alla men alla sover ju inte samtidigt. Har man halm i manen o svansen så har man legat där.:)

Våran ligghall kommer ligga i skogen, men grenar är så pass hög tupp så de har fri sikt. Men de har ju öppna ytor också.

Hur mycket ligghallen används beror ju säkert på hur hagen ser ut. Vår hage är nästintill helt slät och buskagefri förutom några björkar som inte skyddar nått. Så våra hästar använder ligghallen väldigt mycket.

Men nere i sommarhagen där vi har en skogsdunge och vindskydd använder de ju såklart skogen som skydd.

Liknande trådar

Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
2
Svar
29
· Visningar
3 135
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 482
Senast: __sofia__
·
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: Lars L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka