Licensavgifter

swe

Trådstartare
När jag ändå sitter och eldar upp mig över nya bestämmelser, kom jag att tänka på en äldre som borde ses över. Jag har länge försökt förstå vad man får för sina 900 kr när man löser seniorlicens. Själva brickan kan ju inte vara så dyr att tillverka och inne på tdb får man betala en administrativ avgift varje gång man anmäler sig till någon tävling.
Om man är amatörryttare med en häst kanske man gör 10 - 30 starter per år, fördelar man kostnaden på antalet starter blir det inte speciellt billigt. En proffessionell ryttare har samma licensavgift (Om de inte rider internationellt), men kanske gör samma antal starter på ett meeting som en amatör gör på ett år. Denna ryttare som har betalt för det han/hon gör åtnjuter ju vissa skalfördelar... Dessutom producerar de ju antagligen fler resultat att hantera.
Kan tycka att man borde skilja på licenspriset för amatörer och proffs, så att det blir billigare att rida för hobbyryttare. Vi vill ju att fler skall kunna utöva ridsport?

Sv: Licensavgifter

Well...

Pengarna går väl till löner för de som tillverkar, registrerar och skickar ut licenserna.... :angel:

Håller med om att det är sjukt dyrt. Om jag skulle börja starta reg. så skulle det ju bara bli 2-3 tävlingar/år.
Det gör ju att man inte vill ta det steget utan håller sig till sina lokala.

Senast ändrad:

Ja det är helt absurt. Lägg dessutom till veterinäravgiften som du är tvingad att betala på regional nivå. Då har du ännu mer pengar per tävling, det blir svindyrt att tävla regionalt mot om man jämför med lokalt. Inte konstigt folk hänger kvar och rider de högre lokala klasserna istället för att avancera uppåt.

Om man skulle mäta hur lång tid det tog att hantera licensansökan (har svårt att tro att det kan handla om mer än i mesta fall 15 minuter) och sedan ta kostnaden för exakt den tiden, tror jag fortfarande att det är långt ifrån 900 kronor... Om inte administrationen är välbetald.
Jag har lättare att tro att det är hobbyryttarna som finansierar eliten...

Men Olycksfallsförsäkring Då?

Den ingår ju i licensen, även för lokallicens.

Från TR 1
"Innehavare av tävlingslicens omfattas av kollektiv olycksfallsförsäkring. Försäkringen omfattar ryttare under deltagande i tävlingar och under direkt resa till och från tävlingar ordnade av organisationer anslutna till Ridsportförbundet. I körning omfattas även medhjälpare (grooms)."

Det är ju inte bara kostnader för själva tävlandet, propar skall gransks, TR skall ju revideras varje år, Databaser skall uppdateras och underhållas för söka resultat av ryttare och hästägare mm.

Ja jag kan tänka mig mycket annan än det vi tävlande ser.

Jag tror inte att vi hobbyryttare finnanserar eliten.

Samma typ av olycksfallsförsäkring tillhandahålls av klubben, min klubb har en medlemsavgift på 200 kr året.

Vi betalar ju för datasystemet varje gång vi anmäler till en tävling.

Vad det gäller resultat att hantera så vidhåller jag att hobbyryttaren som gör 10-30 starter, inte producerar samma mängder administration som proffessionella ryttare. Lägg kostnaden där den hör hemma!

En positiv utveckling är dock att fler klubbar lägger 110 klasser som lokal och på så sätt lämnar utrymme för ekipage att utvecklas utan att det blir så dyrt.

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 687
Senast: kryddelydd
·
Tävling Jag tänkte på där förutsättningarna ändras rätt stort under tävlingens gång. T.ex det är solsken vid första startande och hagelskur för...
Svar
10
· Visningar
2 104
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 551
Senast: axel
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 824
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka