Lera och svullna ben

Asa_S

Trådstartare
Kan hästen få problem genom hovarna när det är väldigt lerigt ute? En körtränare nämnde att deras häst svullnar i benen när han har lerigt i sin hage, och jag upptäckte igår samma fenomen på min häst. Tjock i alla fyra benen utan att vara varm eller halt, däremot ville hon inte alls gå på grusvägen. På gräs och på ridplanen var det inga problem alls. Vi funderar nu på vad vi skulle kunna lägga ut i hagen för att göra det "bärigare", men finns det något man kan göra med hovarna?

Sv: Lera och svullna ben

Att hästen svullnar kan bero på att hästen inte rör sig så mycket i en lerig hage. Om hästen står still kan den bli svulen. Min häst blir svullen om hon står still. När man tar ut henne från boxen på morgonen är hon svullen. Hon är i och för sig 23 år så det kan ha något med i spelet. Jag skulle nog försöka byta hage till en som dom har något att göra i. Med gräs och buskar och träd i då går dom mer.
:banana: :banana: :banana:

Halva är gräs och halva är skog, så det är ung 1/6 som är lera, naturligtvis vid maten och vattnet. Hon var inte halt, jobbade henne i longering en stund, däremot ville hon inte gå på grusvägen, vilket inte brukar vara några problem. Det var mest därför jag tänkte på hovarna (hon är alltså barfota). Idag hade svullnaderna gått ner nästan helt och vi har varit ute och ridit, märkte inte på henne att hon skulle ha ont på något sätt. Så hon hade kanske stått mer still, ändå. :confused:

Lite spontana tankar.

Dels det som de redan sagt att de rör sig mindre i lera.

Men sen, även om de rör sig så rör de sig på ett ANNAT sätt i lera än på fastare mark. Lera är ett oplitligt och halt underlag och många hästar spänner sig när de går/springer i lera, och kan reagera muskulärt på det.

Sen så har vi ju extremexemplet ;) Min valack har ju en defekt i hasleden, han har det riktigt jobbigt med hasen under den LERIGA perioden höst och vår, och får känningar från hasen av det. Så han går (i samråd med vet såklart) på butta 10 - 14 dagar när det är som värst, för att mota Olle (ledinflammation) i grind och underlätta för honom. Och OM hästen redan har ett problem så kan ju ett tungt underlag förvärra det problemet (spänner sig hästen sen blir det ju ännu värre).

Däremot har jag ingen bra förklaring till HOVömhet, okej om det varit lervälling överallt länge då skulle man ju kunnat spekulera i vissa negativa effekter på hovarna pga för mycket fukt, men så är ju knappast fallet nu eller i ditt fall.

En helt annan sak, bodde inte du rätt nära mig?

Lite spontana tankar.

Dels det som de redan sagt att de rör sig mindre i lera.

Men sen, även om de rör sig så rör de sig på ett ANNAT sätt i lera än på fastare mark. Lera är ett oplitligt och halt underlag och många hästar spänner sig när de går/springer i lera, och kan reagera muskulärt på det.

Sen så har vi ju extremexemplet ;) Min valack har ju en defekt i hasleden, han har det riktigt jobbigt med hasen under den LERIGA perioden höst och vår, och får känningar från hasen av det. Så han går (i samråd med vet såklart) på butta 10 - 14 dagar när det är som värst, för att mota Olle (ledinflammation) i grind och underlätta för honom. Och OM hästen redan har ett problem så kan ju ett tungt underlag förvärra det problemet (spänner sig hästen sen blir det ju ännu värre).

Däremot har jag ingen bra förklaring till HOVömhet, okej om det varit lervälling överallt länge då skulle man ju kunnat spekulera i vissa negativa effekter på hovarna pga för mycket fukt, men så är ju knappast fallet nu eller i ditt fall.

Alexandra_W skrev:

Nej, det är nog någon annan :D . Sist jag kollade hade jag ganska långt till Uppland!

Ang. spänningar så har hon lätt för att spänna sig när hon fryser, och att stå i lera i klar septemberluft är väl inte världens varmaste. Men hela hagen är ju inte lerig, så hon kunde ju välja att stå någon annanstans (och gör det mycket av tiden). Hon är faktiskt den av mina hästar som spänner sig minst på vintern iallafall (barfota), så att hon skulle vara särskilt spänd nu tror jag inte. Hon både travar och galopperar i nerförsbacke och man hittar lätt 1-2 m bromsspår i hagen i partiet ovanför just leran. Hur skulle spänningar i kroppen omvandlas till svullna ben, menar du? Genom att de står mera still? Isåfall är jag med. Förmodligen hade hon väl rört sig för lite, eller så blir det inte någonstans något "mothåll" mot strålen så att det pumpar runt för lite? Ja, ja. Hon är inte halt iallafall och bättre idag, så det är väl bara att vänta och se om det blir värre eller försvinner.

Asa_S skrev:
Hur skulle spänningar i kroppen omvandlas till svullna ben, menar du? Genom att de står mera still? Isåfall är jag med. Förmodligen hade hon väl rört sig för lite, eller så blir det inte någonstans något "mothåll" mot strålen så att det pumpar runt för lite? Ja, ja. Hon är inte halt iallafall och bättre idag, så det är väl bara att vänta och se om det blir värre eller försvinner.

Spända muskler skapar sämre cirkulation. (Dvs en variant av för lite rörelse-förklaringen)

Eller så var det helt enkelt bara en tillfällighet och hade inget med leran att göra =)

Vi brukar ha det rätt lerigt precis framme vid grinden i hagen..men våra hagar ä på ca 1 ha även vintertid så marken brukar inte vara geggig mer än främre delen.
Med andra ord inte märkt av detta.
DOCK hade jag min valack i ett annat stall i vintras med mindre hagar, den var ren sörja och då blir de lite stela kanske ngt svullna

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 841
Senast: Lilla vän
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 573
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama