Leksaker till hästar

elliee

Trådstartare
Är det någon här som har leksaker till sina hästar?
Har hört av min NH-tränare att de faktiskt leker med t.ex. bollar, pinnar med mera.
Mina två guldklimpar har just nu en VÄLDIGT tråkig vinterhage, råkade ut för den stora blodmasken så de får inte gå på det stora betet på ett tag...
Skulle tycka det var kul om de hade lite sysselsättning i hagen. Någon som har tips? De har fri tillgång på hösilage så mat har de, men tänkte kanske att de kan aktivera sig, bli lite trötta i huvudet genom att ha något att pilla med?
 
Min hade lite kul med en yoga-boll, bara lite. ;) Hästkompisen är helt klart favoriten att leka med, men även pinnar och träd är guld (både att bita på, kasta runt med, bära runt i hagen i munnen och att klia sig mot). Har funderat på att lägga in stora grenar med barr och allt för han att leka med, men det har bara inte hänt. Även funderat på att skaffa en boll med ett handtag för att folk sagt att deras häst haft kul med sånt.
Hmmm, sen kanske man kan försöka leka lite kurra-gömma med godisar? Vet att vi gör så med våra kaniner, lägger ut och gömmer godisar över hela hagen så får de leta. Kanske värt att pröva? :D
Jag funderar också mycket på det där, min 4 åring börjar gå 16-17 åringen på nerverna. ;)
 
Tror det kan vara lite olika vad de gillar?
Jag lägger in granar och de står de gärna o gnager på, bär runt etc
Har provat lekbollar (olika sorter, typ pilates eller mindre gjorda för hästar) men de står knappt och puttar på dem.
Däremot en godisboll (en sån man ger till hundar med hål som de ska puffa runt för att få ut godisarna inuti.) har funkat bra, men lite svårt i snö eller gegga dock ;). Brukar ha en i boxen om de står på box mycket under en period, mycket uppskattat!
 
Jag upplever det som att det är väldigt individuellt hur lekfulla med föremål hästar är. Beror säkert både på individen och på om de tidigare har haft möjlighet att lära sig det. Överlag brukar pojkhästar vara mer ruggiga och uppskatta bollar som man biter i mer än ston ät min erfarenhet.
För hage gillar jag bättre mindre bollar än stora om man har el-stängsel. Jag har min stora boll ute bara när jag är med.

Tugga på grenar upplever jag att de flesta gillar som underhållning, är inte så mkt lekande om de inte är väldigt uppfinningsrika däremot.
 
Nja mina leker inte med några leksaker dom äter, sover, vandrar, kliar varandra och någon galopp med bock i och inte att förglömma att jaga ut allt som kommer in i hagen.
Nu är mina 11, 20 och 22 år och visst när den yngsta var ung lekte han mer så som springa med hö påsen i munnen, stoppa huvudet i en spann och rulla sig med spannen, springa med en vilt klösande katt i munnen och liknande.

Har haft foder boll till 2 av dom men tyckte bara hästarna blev stressade av bollen.
 
Jolly ball heter den lilla jag hade som mina gillade. Hade i box först och då pillade han med den lite ibland. Men tillsammans i skittråkig liten hage med annan mouthy valack kom den till användning riktigt mkt.
5704823004_e2626d5a9d_z.jpg
 
Jag har en jolly ball och det är inte ofta jag ser att de leker med den men bollen flyttar sig långa sträckor nattetid ;) även om det är vindstilla. Såvida det nu inte är räven som roar sig.
En av mina hästar gillar att tugga på grimskaft och då en hake släppte på ett gammalt grimskaft knöt jag det till en stor knut och slängde ut det i hagen. Mest för att se om det kunde roa någon. Det grimskaftet hittade jag sedan låååångt ner i sommarhagen där hästarna inte varit sedan jag slängde ut det där grimskaftet :confused: och det kan knappast ha blåst dit

Grenar är väldigt uppskattat inte direkt att leka med men det är gott :d tydligen

Men visst ser man att en del hästar och förmodligen oftast yngre valacker som leker med olika saker
 

Liknande trådar

Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 831
Senast: super
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 833
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 603
Senast: AbCdE
·
Anläggning I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon...
Svar
6
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp