lekar och övningar

N

nitroglycerin

kommer ett föl till mig den 15 oktober
och jag har tänkt träna NH med henne
och vill ha tips på lekar och övningar
som är passande en liten

/ Linn

Sv: lekar och övningar

Detta svar vill du säkert inte ha.

Inga övningar alls är mitt råd, låt hästen få vara häst först.
Bortsett från nödvändiga saker som grimträning och fotlyft.

Av alla hästar jag hanterat har alla de bästa varit de som först har fått varit häst, och totalt blivit präglade på hästar och inte på människor.
Det är ju vi som använder deras språk, de behöver inte bli tränade, de behöver däremot den rätta prägeln och den skall vara på likasinnade individer...

Allt som är fullt tillåtet på föl är BARA lek (på rätt sätt) o kel.
Samt samma uppfostran som stoet använder sig av.
Det är ju bara en stor bonus om de tycker om oss, och detta kan man ju bygga upp när de är små...

jag menade inte direkt inlärnings övningar och lekar utan mer lekar som får henne att få förtroende för mig
att vi ska umgås och ha kul tillsammans

för jag vill inte att hon bara ska förknippa mig med grimträning och fotlyft

Det viktigaste med föl är sk. Friendly Game och Porcupine Game. Att bygga en relation med fölet och att den går undan för tryck. Det går att variera dessa två övningar i oändlighet.

Se till att ditt föl tycker om sina saker: När du kommer till den i hagen, ta med grimma och grimmskaft synligt, låt fölet lukta på den och gno sedan hela hästen med den innan du sätter på grimman.

Och när du sätter på grimman - ha inte en brottningskamp för att få på den! Du vill inte ha en huvudskygg häst! Ställ dig på sidan och tippa nosen mot dig, när du sedan trär på grimman kan du göra det trevligt - ta och lyft i grimmans sidor växelvis så att du liksom "gnuggar" på den. Så kommer han att älska sina saker!

När du gosar med hästen kan du be den flytta på sig: backa den lite, flytta fram och bakdel och så. Att hästen går undan för tryck och är mjuk och fin så är ju grunden till en mjuk och fin häst att rida! Dessutom lär du hästen att lita på dig i alla situationer - vilket du har med dig under hela hästens liv sedan.

Lycka till!
Camilla

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama