Ledarskapsvningar

M

Mirrejones

Har ni några bra ledar/markvningar man kan göra med hästen..Inte longering eller tömskörning, Frammförallt ledraskapsövningar :)

Hoppas ni förstår vad jag menar.....

//Michelle

Sv: Ledarskapsvningar

Oj, stackars dig som inte får svar på 10 min! :( :angel:

Det finns massor av trådar med beskrivna övningar.
Använd sökfunktionen.

du kan t ex ta preseningar å skritta över, å gå under preseningar,gå över bräder gå slalom ,ellan hinderstöd, gå fram te läskiga saker t ex paraplyn osv osv!! ha litte fanatsi!
varför går du me hästen! e dn skadad å kommer bli frisk lr?
för i såfall e detta jätte bra!för hästen måste lita på dig för att göra detta! å då blir det bättre när ni kommer igån se´n! :banana: Lycka till me pollen! :D

Jag tycker att ledarskap och förtroende hör ihop, det varmblod som jag hållit på med längst ser mig som en självklar ledare och litar på mig till minst 100% :D
Tips på "övningar"

Gå på promenader, hästen ska vara följsam, inte gå före utan bredvid dig och vara uppmärksam på vad DU gör. Stanna med jämna mellanrum, förvarna i början genom att "stampa"(förutsatt att hästen inte är rädd för sånt) Gå inte förrän hästen är vid din sida igen(man får i början innan den förstått leda dit den) Gå i skogen tillsammans, du ska visa de bästa vägarna.

Gå förbi "läskiga saker" när hästen litar på dig mer kan ni gå förbi läskigare saker(som tidigare tipsats om tex presenningar, kanske kor/får/ankor)

Man kan även leka "följa john" i paddocken, börja med grimskaft, sen longerlina, sen lös. Hästen ska följa efter dig. I dagsläget kan jag släppa lös varmblodet på ett fält och han följer mig när jag springer, i trav. Stannar när jag stannar.
Om hästen går ifrån dig, "jaga" iväg den(såklart bara i paddock), tills du ser en vilja att ta kontakt, öhm.. rätt svårt att förklara. Funkar på de hästar jag jobbar med...

Jag jobbar på ett mjukt men ändå bestämt sätt med mycket beröm och bara med de hästar jag känner väl.

Hoppas du förstår mina tips.. Fråga annars om jag var otydlig :idea:

Ursäkta att jag var otåkig när jag väntade , hade inte mycket att göra :angel:

Nejdå hon är inte skadad utan jag vill gärna att hon ska lita på mig så det är därför som jag vill ha lite svar :)

Kan tilläga att det inte är min häst uatan medryttarhästen som jag ridit ca:15 gånger och redan åkt av :angel:

//Michelle

fjutten skrev:
Jag tycker att ledarskap och förtroende hör ihop, det varmblod som jag hållit på med längst ser mig som en självklar ledare och litar på mig till minst 100% :D
Tips på "övningar"

Gå på promenader, hästen ska vara följsam, inte gå före utan bredvid dig och vara uppmärksam på vad DU gör. Stanna med jämna mellanrum, förvarna i början genom att "stampa"(förutsatt att hästen inte är rädd för sånt) Gå inte förrän hästen är vid din sida igen(man får i början innan den förstått leda dit den) Gå i skogen tillsammans, du ska visa de bästa vägarna.

Gå förbi "läskiga saker" när hästen litar på dig mer kan ni gå förbi läskigare saker(som tidigare tipsats om tex presenningar, kanske kor/får/ankor)

Man kan även leka "följa john" i paddocken, börja med grimskaft, sen longerlina, sen lös. Hästen ska följa efter dig. I dagsläget kan jag släppa lös varmblodet på ett fält och han följer mig när jag springer, i trav. Stannar när jag stannar.
Om hästen går ifrån dig, "jaga" iväg den(såklart bara i paddock), tills du ser en vilja att ta kontakt, öhm.. rätt svårt att förklara. Funkar på de hästar jag jobbar med...

Jag jobbar på ett mjukt men ändå bestämt sätt med mycket beröm och bara med de hästar jag känner väl.

Hoppas du förstår mina tips.. Fråga annars om jag var otydlig :idea:

Tack så mycket ska prova i morgon och se hur det går....:)

Hoppas det går bra! :)
Du får gärna berätta hur det går, skulle ju vara kul å se om det kanske funkar på fler hästar än de jag umgås med :D

Brukar oxå köra "farliga saker övningar". Det är ett jättebra sätt att stärka förtroende.
Det finns en bok oxå som är rätt bra som heter"Hästmassage och markövningar" av Linda Tellington Jones. Sista halvan av boken tar upp många sånna övningar. . . . . :)

Det gick jättebra :banana:
Jag "körde" följa john, få röra henne vart som helst (även med spö), flyttade hen´ne sidvärts,löslongering och när jag gjort det gick jag på en liten promenad och så fick hon beta lite gräs..

Det var inte så mycket att göra med henne för hon förstog direkt = inte så kul då man (jag i alla fall) vill förklara lite för hästen vad man ska göra :D

Ska göra det nästa vecka och då ska jag försöka gå över en "hästätande pressening" :angel:

//Michelle

NH is in the air :P
det finns jättemånga böcker ang det här, jag kan återkomma med tips senare! men i huvudet just nu har jag peer werner vogel. kolla upp.

saker som att flytta hästen, lära hästen med hjälp av kroppspråk att både följa efter och stanna kvar var h*n är när du går iväg är bra och användbara övningar. när hästen litar på dig är det dags att börja med att ta itu med alla 'farliga' saker som nämnts ovan,
annars kan det nog hända att hästen förknippar dig med alla farliga saker!

studera hästarna i hagen är ett tips för att förstå hästen! :)

Mirrejones skrev:
Det gick jättebra :banana:
Jag "körde" följa john, få röra henne vart som helst (även med spö), flyttade hen´ne sidvärts,löslongering och när jag gjort det gick jag på en liten promenad och så fick hon beta lite gräs..

Det var inte så mycket att göra med henne för hon förstog direkt = inte så kul då man (jag i alla fall) vill förklara lite för hästen vad man ska göra :D

Ska göra det nästa vecka och då ska jag försöka gå över en "hästätande pressening" :angel:

//Michelle

Asså nu menar jag inte att jag slog henne med spö eller så utan jag hade ett med mig så att jag kunde flytta henne sidvärts lättare..:)
Jag löslongerade henne och dét gick jättebra..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar