Jag tycker att ledarskap och förtroende hör ihop, det varmblod som jag hållit på med längst ser mig som en självklar ledare och litar på mig till minst 100%
Tips på "övningar"
Gå på promenader, hästen ska vara följsam, inte gå före utan bredvid dig och vara uppmärksam på vad DU gör. Stanna med jämna mellanrum, förvarna i början genom att "stampa"(förutsatt att hästen inte är rädd för sånt) Gå inte förrän hästen är vid din sida igen(man får i början innan den förstått leda dit den) Gå i skogen tillsammans, du ska visa de bästa vägarna.
Gå förbi "läskiga saker" när hästen litar på dig mer kan ni gå förbi läskigare saker(som tidigare tipsats om tex presenningar, kanske kor/får/ankor)
Man kan även leka "följa john" i paddocken, börja med grimskaft, sen longerlina, sen lös. Hästen ska följa efter dig. I dagsläget kan jag släppa lös varmblodet på ett fält och han följer mig när jag springer, i trav. Stannar när jag stannar.
Om hästen går ifrån dig, "jaga" iväg den(såklart bara i paddock), tills du ser en vilja att ta kontakt, öhm.. rätt svårt att förklara. Funkar på de hästar jag jobbar med...
Jag jobbar på ett mjukt men ändå bestämt sätt med mycket beröm och bara med de hästar jag känner väl.
Hoppas du förstår mina tips.. Fråga annars om jag var otydlig