Laxolja, kosttillskott mm.

glimmer

Trådstartare
Ger ni extra tillskott till era hundar utöver hundfodret ni ger?

Någon som märkt någon skillnad i päls/hälsa av tillskott?

Jag ger fiskolja, men ser det inte direkt som ett tillskott utan som en del av maten. Å andra sidan barfar jag, så jag har ju sällan något färdigt utan komponerar ihop eget. Jag gav dock fiskolja även när jag gav torrfoder och märkte absolut en positiv effekt av det, dock blir effekten större nu när jag ger råfoder trots att jag ger samma olja. Det verkar som att hundarna, när de äter rått, lättare kan ta upp näringen från fiskoljan. Det jag främst märker av är glansigare päls.

Till första hunden gav jag även glucosamin de sista åren pga artros, det märkes en enorm(!) skillnad på henne beroende på om hon fick det eller inte. Utan så haltade hon, när hon fick glucosamin så var hon pigg och glad som en unghund utan tendens till hälta.

Jag ger också vätskeersättning ibland, vilket ju är något "utöver vanliga maten", men det är vid hårdare ansträngning i hög värme som de får det.

Jag ger kapslar med essentiella fettsyror. Just nu kapslar med linfröolja men tidigare med fiskleverolja. Ger kapslar då jag tycker det luktar illa och blir flottigt i skägget annars.
Jag märker inte så mycket på pälsen men tycker att klorna och trampdynorna har en ännu bättre kvalitet. Har gett Biorion i ca ett halvår utöver kapslarna och tycker att båda har fått bättre kvalitet på pälsen.
Ibland ger jag nyponskalmjöl också.

Ger kallpressad ekologisk linfröolja för jag tycker det ger finare päls än fiskolja. Under fästingperioden ger jag laxolja eftersom det har funkat bra tillsammans med B-vitamin och jag vill inte ändra på det som funkar bra.

Jag ger laxolja och hyaluron+ just nu. Har inte gett det så länge att jag har kunnat se någon effekt än.

Mina får laxolja (från vildfångad lax) sen ungefär ett år tillbaka och jag märker stor skilllnad på pälsen. Min ena hade lite bekymmer med irriterade ögon innan, men det har försvunnit helt sen jag började med oljan.
Annars får de bara sitt färskfoder.

Mina får laxolja (från vildfångad lax) sen ungefär ett år tillbaka och jag märker stor skilllnad på pälsen. Min ena hade lite bekymmer med irriterade ögon innan, men det har försvunnit helt sen jag började med oljan.
Annars får de bara sitt färskfoder.
Vilket märke är det på oljan du ger?

Jag har försökt ge laxolja, men min hund tokvägrar att ens gå i närheten av det. Han avskyr det verkligen, sist jag försökte ett tag så slutade jag när han sprang och gömde matskålen när jag gick mot kylskåpet... Han får - eller ska få, jag är inte så bra på att komma ihåg :o - linfröolja istället, det är han tokig i. Gör framförallt stor skillnad på hans fötter. Och så får han en jäkla massa B-vitamintillskott.

Edit: Och Fortiflora får han! Började med det i somras när han var lite knackig i magen, och sen har jag inte haft hjärta att sluta med det. :o Han älskar det, han vill få slicka ur pulverpåsen efter jag tömt den på maten (och det är inte mycket han är så intresserad av!), och han verkar också mer stabil i magen... Dyrt som stryk, men jag klarar som sagt inte av att sluta ge honom nu. :o:o

Jag har försökt ge laxolja, men min hund tokvägrar att ens gå i närheten av det. Han avskyr det verkligen, sist jag försökte ett tag så slutade jag när han sprang och gömde matskålen när jag gick mot kylskåpet... Han får - eller ska få, jag är inte så bra på att komma ihåg :o - linfröolja istället, det är han tokig i. Gör framförallt stor skillnad på hans fötter. Och så får han en jäkla massa B-vitamintillskott.

Edit: Och Fortiflora får han! Började med det i somras när han var lite knackig i magen, och sen har jag inte haft hjärta att sluta med det. :o Han älskar det, han vill få slicka ur pulverpåsen efter jag tömt den på maten (och det är inte mycket han är så intresserad av!), och han verkar också mer stabil i magen... Dyrt som stryk, men jag klarar som sagt inte av att sluta ge honom nu. :o:o

Jag har alltid toppat med något gott för att den kräsna hunden ska äta linfröoljan eller laxoljan jag gett, men så hittade jag en ny olja som hon faktiskt gillar utan att jag behöver toppa den med något. Den heter "Norsk laxolja för hund och katt" och finns hos Apotea för 99 kr (liten flaska). Jag köpte den till katterna, som gillar den, men även tiken äter av den utan problem. Apotea har gratis frakt och de är väldigt snabba med leverans.
Så här beskrivs den: "BioSalma Fresh kommer från lax från norska vatten. Laxoljan är fullt spårbar och är varsamt framtagen av färsk kvalitetslax från den norska kustens fjordar".
Linfröolja är bättre ut miljösynpunkt och renare än alla fiskoljor. Katter däremot måste ha animalisk olja.

Åhh min hund hatar också laxolja! Och tokvägrar färskfoder med lax i... Men mattes ugnsbakade laxfilé däremot, det duger minsann :meh: Vilken linfröolja ger du? Är det stor skillnad på olika märken/tillverkningssätt?

Åhh min hund hatar också laxolja! Och tokvägrar färskfoder med lax i... Men mattes ugnsbakade laxfilé däremot, det duger minsann :meh: Vilken linfröolja ger du? Är det stor skillnad på olika märken/tillverkningssätt?

Kallpressad ska den vara, och så håller jag mig till ekologisk. Det brukar ärligt talat bli en från närmsta mataffär, så inte några avancerade avvägningar här inte. :o
Monster äter inte heller foder med lax i. :laugh:
Ingen aning om han skulle äta mattes laxfiléer, eftersom matte inte äter några...

Kallpressad ska den vara, och så håller jag mig till ekologisk. Det brukar ärligt talat bli en från närmsta mataffär, så inte några avancerade avvägningar här inte. :o
Monster äter inte heller foder med lax i. :laugh:
Ingen aning om han skulle äta mattes laxfiléer, eftersom matte inte äter några...
Säger detsamma kallpressad och ekologisk. Jag skickar efter från apotea. Bifood 250 ml för 28 kr och de har gratis frakt.

Den som börjar med linfröolja eller fiskolja ska tänka på att inte köpa för stor flaska om man bara har en hund, eftersom linfröoljan/fiskoljan ska förbrukas inom en viss tid. Flaskan måste förvaras i kylskåp och det står hur länge den får förvaras efter att man öppnat den. 2 eller 3 månader brukar det vara. För gammal eller fel förvarad linfröolja/ fiskolja gör mer skada än nytta.

Tonto älskar också Fortiflora. Han ska också slicka ur pulverpåsen (helst skulle han vilja äta den!).

Det är lite kul hur olika smak hundar har... Aysu håller sig till skaran som ogillar fiskolja (hon äter, men inte med god aptit). Ebrah däremot... Om jag har något som hon inte är helt förtjust i så kan jag hälla på fiskolja, då kastar hon i sig maten. Hon tycker att det är gott!

Jag har köpt något nytt till min ena hund som tillskott till hennes leder och muskler från Chia de Gracia som även jag äter. Produkten heter "Joint Buddy" och innehåller MSM, Nässla, Djävulsklo och Boswellia serrata (en slags koda) bl.a. Jag känner ingen skillnad än men hunden har ätit det i snart 3v och verkar piggare och lite rörligare vilket är ett stort plus. :p
Annars får mina hundar fiskolja men det räknar jag inte som tillskott. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Sitter och funderar på att börja ge mina grabbar tillskott innehållande hampafröolja Det finns ju ett välkänt N'trilon. dyrt som satan...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 083
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar