Lätthanterad 1-åring

Corax

Trådstartare
Hur vanligt är det egentligen att en 1-åring inte säger ett pip första gången man spänner en gjord samt har på svanskappa?

Det är nämligen det min tjej gjorde idag.
Jag la på tömkörningsgjorden lite försiktigt men svanskappan hängde och slängde. Ingen reaktion.
Jag spände sakta hål efter hål i väntan på åtminstonde en liten protest. Ingen kom.
Så jag spände svanskappan. Inte en min. I stället snosade hon lungt kring i boxen (ensam i stallet), drack lite vatten, kollade krubban, nosade på torven. Inte ens en antydan till att lyfta svansen...

Det enda liknande hon har varit med om är en täckesgjord (elastisk)som jag har haft på henne EN gång innan. Annars inget.
Jag stod och gapade kan jag ju säga.
Denna lilla häst är helt otrolig!!!

För att utmana ödet ;) klädde jag på henne tränset också. Hon har inte haft bett i munnen sen innan betet. Men såklart uteblev all form av reaktion.

Kär man blir eller? :love:

Sv: Lätthanterad 1-åring

det är ganska vanlig reaktion på travarna .....det var längesen jag fick nån reaktion på en ettåring faktiskt.....aveln går framåt och sen hanteras väl hästarna bättre nu ända från början :D

Förr var det värre...idag selar man , tränsar och sticker ut o tömkör på samma gång, det är som hästarna vet vad dom skall göra......

Min kille var lika cool när han provade selen första gången. Det blev lite knepigt att lägga på den (165 cm hög shire hingst + en gammal armesele) men han stod stilla hela tiden och sen gick vi ett par varv på planen utanför stallet och det gick jätte bra trots att det skramlade en hel del.
Helt klart jätte kär!!!

Min häst var i o för sig inte 1 år när jag gjorde sådant. Hon är islänning och fick sadel på sig första gången som 3-åring. Men det gick helbra trots noll användning av ens täcke och gjord innan. När jag red första gången (efter en del tömkörning) i våras så brydde hon sig inte heller något alls.

Oftast är det nog inte så komplicerat som man kan tro. Om hästen är trygg med dig så vet hon ju att du inte gör något "farligt". Men visst blir man stolt över sina små liv!! :love:

Sån var min också och är det fortfarande hon är två nu och bryr sej inte ett dugg vad man än gör med henne. Hur cool som helst. Ja man blir jättekär :love: :love:

Min häst (halvblod) var och är precis likadan. Stencool i alla lägen ända sedan jag köpte henne som 1-åring. Hon är nu 2,5 år och finner sig i princip allt. Har aldrig gjort någonting när hon haft sadel på sig även om hon varit lös ute och kunnat bocka och stressa runt. Det går inte en dag utan att jag är stolt över hennes beteende. Precis en sådan häst jag alltid letat efter.

Ja stolt är verkligen rätt ord!
Jag har ju dessutom fött upp henne själv så då känner man sig än mer nöjd. *glad*
Men så vet jag ju att hennes mamma är en guldklimp också. =)

Björk skrev:
Oftast är det nog inte så komplicerat som man kan tro. Om hästen är trygg med dig så vet hon ju att du inte gör något "farligt".

Håller med. I min erfarenhet SKA det funka såhär om hästen är hanterad och har förtroende för sina människor. Hade en fölis efter min d-ponny parallellt med min stora häst som jag tävlade osv för några år sedan. Hanterade henne otroligt mycket från födseln, gick promenader i skogen, senare hade henne som handhäst med mig osv. Band upp i gången, borstade, gosade, kelade. Tömkörde henne från det hon var 2 år. Lastade typ i förbifarten var och varannan dag, då transporten ändå stod på stallplan. Vid det laget vi skulle rida in henne var hon så hanterad ut och in att det liksom aldrig blev någon riktig "wow, vi rider henne" ens. Allt föll sig bara helt naturligt för denna lilla pålla. Det är så det ska funka tycker jag, och tror att många håller med. Så var stolt över din lilla för hon är rätt hanterad ;)

Min åring är likadan. Inte mycket nytt hon reagerat på om jag varit försiktig när jag introducerat det. Lade t.ex. helt sonika på en sadel för att ta av den 5 sek. senare.. det brydde hon sig inte om.

Min 1-årshingst är också väldigt lätt att ha att göra med. Fast han är ganska hingstig och bökig i största allmänhet.
Men introducera nya saker som tex. träns benskydd och tömkörningdgjord har han bara accepterat som om det inte var en nyhet. Spola benen går jättebra och transportlasta är heller inga som helst problem.
Dock har han varit väääldigt mycket hanterad pga att han varit dödsjuk flera ggr. Fölsjukan höll på att ta livet av honom och när han mirakelöst tillfrisknar fick han en cysta i benet.
Nu mår han jättebra peppar peppar.

Då får vi hålla tummarna att han får vara frisk i fortsättningen! :D

Min tjej förvånade mig ytterligare igår när jag skulle lastträna.
Hon har tidigare enbart åkt med sin mamma förutom en tur när hon var 6 månader. Sen dess har hon inte varit i närheten av en transport.
Hur som helst så följde hon med mig in på en gång. Ingen tvekan, ingen ängslan eller rädsla. Och så stod hon lugnt och kollade var hon befann sig. :love:
Däremot tyckte hon det var lite knöligare att backa ut. Så nästa gång ska jag ha fronten öppen så det bara är att traska igenom.

Jag är inte VAN vid att det ska vara så här enkelt. :crazy: Men jag tackar å tar emot. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka