Lättätet, gott och lättsmält?

Mia_R

Trådstartare
Min ena katt har fått födoämnesallergi och jag kan förbanna mig själv hur länge som helst utan att det hjälper honom att jag inte upptäckte det tidigare. :banghead:

Hur som haver, nu mår han bra men är mager och behöver gå upp i vikt, men hur? Han är mest intresserad av att slicka i sig sås eller gelé, nu mosar jag maten för att försöka få honom att äta mer men de andra glufsar i sig när jag försöker fixa smaskens till honom. :cautious:

Vad är smaskens, lättsmält, gott och nyttigt utan fiskprotein och säd? Kokt märg? Tyvärr är han en tandlösing pga FORL så det ska vara enkelt att äta.

Min ena katt har fått födoämnesallergi och jag kan förbanna mig själv hur länge som helst utan att det hjälper honom att jag inte upptäckte det tidigare. :banghead:

Hur som haver, nu mår han bra men är mager och behöver gå upp i vikt, men hur? Han är mest intresserad av att slicka i sig sås eller gelé, nu mosar jag maten för att försöka få honom att äta mer men de andra glufsar i sig när jag försöker fixa smaskens till honom. :cautious:

Vad är smaskens, lättsmält, gott och nyttigt utan fiskprotein och säd? Kokt märg? Tyvärr är han en tandlösing pga FORL så det ska vara enkelt att äta.
Royal Canine Recovery eller liknande kanske ? Är en mousse om Jag inte minns fel.

Koka kyckling kanske?

Det finns ju andra sorter både från RC och Hills med som du kan kolla på, de sorter som går under deras veterinärfoder tänker jag. De flesta verkar vara mer energitäta än vanliga blötfoder och smakliga. Tyvärr dyra dock.
Ja jag kommer prova med det med då jag räknar med att det är ett tillfälligt problem, då gör det inte så mycket att det är snuskigt dyrt. Nu köper jag foder som kostar cirkus 100 kr/kg lite trist att ge det till hundarna när han inte är intresserad av mer än såsen. :meh:

Måste mala isf eftersom han är en tandlösing. Vill ha tips på mat som underlättar för mig samtidigt som han mår bra. :up::d

Kyckling är magert, vill att han går upp i vikt.

Min ena katt har inga tänder alls men hon äter vanlig mat precis som sin bror. Äter till och med torrfoder utan problem. Det enda jag gör är att när jag ger kyckling, skinka eller så så får hon lite mindre bitar då hon inte kan bita av. Däremot verkar hon kunna krossa maten rätt bra med käkarna.

Tips på mat: lakotsfri grädde, äggula, rått kött, kattungemat, kycklinglever

Min ena katt har inga tänder alls men hon äter vanlig mat precis som sin bror. Äter till och med torrfoder utan problem. Det enda jag gör är att när jag ger kyckling, skinka eller så så får hon lite mindre bitar då hon inte kan bita av. Däremot verkar hon kunna krossa maten rätt bra med käkarna.

Tips på mat: lakotsfri grädde, äggula, rått kött, kattungemat, kycklinglever
Fast nu är inte problemet att han är tandlös utan att han varit sjuk och gått ner i vikt. Tandlös har han varit i många år utan problem, nu vill jag att han ska få upp aptiten och vikten så att ge honom magert kött är inget alternativ även om jag är glad för svar. :)

Jag ska testa och se om äggula kan fresta. :up:

Måste mala isf eftersom han är en tandlösing. Vill ha tips på mat som underlättar för mig samtidigt som han mår bra. :up::d

Kyckling är magert, vill att han går upp i vikt.
Okej. Min tanke var att kyckling är väldigt proteinrikt och snällt mot magen samt lätt att äta.
Men kokt köttfärs kanske om du vill ha mer fett? Det är ju redan finfördelat också.

Äggula brukar väl rekommenderas? Sedan beroende på vad hans mage tål, laktosfri grädde tex? Min systers katt Bosse äter något artrosfoder som är oerhört fettrikt och som min katt är galen i - och hon har dragit en del FORL också. Fläskfärs? Kanske fetare än kycklingfärs. Ost brukar en del katter vara galna i, huruvida de är bra för katter på sikt kan väl diskuteras men just nu om han ska upp i vikt kan det kanske provas?

min erfarenhet är att katter i allmänhet inte är så pigga på att byta blötmat - iofs kan det ha att göra med att Nikita är svår att få i blötmat öht. Gillar han mousse? Då måste han äta mer än bara såsen. Eller mosa blötmaten lite lätt så det inte är lika lätt att bara käka sås och lämna resten - om bara RC ville sälja sin buljong som de häller över sitt torrfoder för att göra det smakfullt så skulle jag inte bry mig om hur mycket det kostade!

Fast nu är inte problemet att han är tandlös utan att han varit sjuk och gått ner i vikt. Tandlös har han varit i många år utan problem, nu vill jag att han ska få upp aptiten och vikten så att ge honom magert kött är inget alternativ även om jag är glad för svar. :)

Jag ska testa och se om äggula kan fresta. :up:

Koka kyckling och kör i mixer så att den blir lös som en mousse eller typ pure och så grädde och äggula? :)
Eventuellt med buljongen från blötmaten han gillar så att doften finns där :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka