Lättanvända westerntyglar

Aleel

Trådstartare
Min häst är westernriden av tidigare ägare och jag själv är väldigt okunnig men jag tycker att det är intressant och vill lära mig. Jag fick med utrustning när jag köpte honom men tränset med tyglar har jag lyckats förlägga i någon flytt och kan inte hitta på :mad: Köpte ett billigt på Börjes men de tyglarna är ju så in i helsike stela och svåra att manövrera.

Så till min fråga, vad ska jag titta efter när jag letar tyglar? Jag vill att de ska vara lätta för mig som nybörjare att använda. Hur breda bör jag ha? Min tanke är att de bör vara smala för att vara smidiga att hålla i.
Läste i lite begagnatannonser där de framhävde att det var bra tyngd i tyglarna, är det något man eftersträvar?

Har inget westernfolk i min närhet som jag kan fråga. Planerar att ta lektioner i vår/sommar men det känns roligare att lägga pengar på att lära mig rida än på att få till utrustningen rätt ;)

Sv: Lättanvända westerntyglar

Det underlättar med lite tyngd i tyglarna. Smaken är som baken, alla vill ha olika.
Jag har ett par tunna tyglar från Weaver, tunna fast ganska tunga. Horizon-serien tror jag de tillhör. Jag gillar dem!
Jag har även en romaltygel i läder, tjock och tung. tyngre än mina vanliga tyglar. Köpta på eBay.

Det är väldigt individuellt vad man gillar men viktigt är att tygeln får plats i handen. Jag har ett par smala (1/2 tum) men tjocka (nästan kvadratiska i genomskärning) som är lite tunnare på mitten (där man håller) och rejält tjocka i ändarna. Dessa älskar jag. Lätt att korta och länga samt tyngden i änden gör att de inte fladdrar. De är från Schutz.

Du kan köpa ½" segal linja, billig och bra.
Ingenting säjer att dom måsta vara läder.
Finns överallt.

Roligt med en westernintresserad i Gävle!

De allra flesta tyglar är när man köper dem väldigt stela!
Jag har både ett par billiga börjestyglar och ett par weaver med tyngd i, och med mycket smörjning är de nu lika mjuka, trots att börjestyglarna låg i flera år..
Så prova först att fetta in dem rejält och låt vila några dagar i stängd plastpåse, upprepa med lite mellanrum om man vill...
Men mina favorittyglar är av treslagen tjock tvinnad båtlina som jag splitsat fast hakar i ändarna, precis som leafhill sa.. Älskar dom:love:

Edit, köper man rep bör man kolla att det är stumt, tygeltag med sretchverkan får helt annat svar från hästen..

Senast ändrad:

Rekomenderar att du köper ganska breda tyglar som är tjocka i ändarna så det blir tyngd. Desto mer tyngd det är i tyglarna ju lättare är det enligt mig:)

Det är som sagt väldigt olika vad man gillar. Jag gillar lite smalare och smidiga tyglar. Men det ska förstås ändå vara med lite tyngd.

Red en kompis häst och hon hade ett par tyglar från Hööks eller Börjes och dom var hemska. Plastiga, breda och med ingen tyngd alls så dom stod rakt ut...typ. Ett par tyglar av bra kvalité är att rekommendera, sen får du pröva dig fram till vilken modell som passar dig bäst :laugh:

+ 1 på den. Weavers billigaste horizon tyglar som är jämntjocka i råläder tycker jag är super som " förstatyglar". Köpte ett par dyrare som var tjocka i ändarna men dom såldes lika fort igen för dom blev alldeles för tunga för min smak.

Jag har också ganska smala - och lååånga tyglar. Jag vill inte ha för mycket tyngd pga värkande handleder, men gillar heller inte för lätta, sladdriga billiga textiltyglar (såna där vävda, vita som är rätt blliga).

Vet inte om det är nåt speciellt märke på mina, de är köpta på ebay.

Jag gillar weavers kvalitét på tyglar. Har rejält långa och tunga...köpta på Börjes, faktiskt ;)...allt är inte elände där:cool:

Lär väl erkänna att jag inte heller dissar Börjes rakt av och i fallet med westerntyglarna därifrån lär jag väl skylla mig själv, köpte absolut billigaste modellen ;)

Nu blev det iaf ett par begagnade så jag har ingen aning om märke osv. Smala och mer kvadratiska i formen än platta liksom, jag tror det blir bra. Har dock inte provat rida med dem än, tänkte smörja in dem innan och det har inte blivit av än. Sen återstår att se om jag kanske måste klippa av dem en liten bit, de är väldigt långa och min häst har VÄLDIGT kort hals :D

Haha, ja det är ju nackdelen med tyglar när man har en korthals. Jag fick kapa av mina Weaver nästan en meter innan de var typ lagom. De når fortfarande ner till knäna på ponny, men vill inte korta för mycket. Vill ju kunna använda dem till min andra ponny med, som är både högre och har längre hals.

Liknande trådar

Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?