Lätta bommar i plast?

B

black pearl

:idea:Då jag var och shoppade i en hästaffär hittade jag lätta hinderbommar i plast i glada färger för överkomligt pris. Vi har redan gamla hederliga och urtunga:mad: träbommar, och brukar klaga på att de är så jobbiga att släpa runt på.

När jag nu plötsligt hittade dessa började jag fundera om de kan vara ett alternativ som räddar ryggen då man snabbt vill ta fram och köra lite gymnastikhoppning(har inte köpt dem än)?

Hönsmamma:angel: som jag är både beträffande mina pållar och dottern har jag emellertid lyckats iscensätta i fantasin att de möjligen är för lätta och därmed också rent av farliga:eek:!

Det skulle dock vara skönt att komma undan med allt detta bärande i tid och otid. Är det någon som har erfarenhet av dessa lätta bommar i plast (de är som plaströr)? Verkar de bra eller dåliga?

Sv: Lätta bommar i plast?

jag har tyvärr ingen erfarenhet av de, men tycker det låter som en bra ide. Var hittade du dem?

Det börjar på Bör.. och slutar på ...jes.;)

Jag tycker att plaströren kan vara ok om man sätter fast dem i hålen på cavalettiblock. Men inte annars!

Om man river en såpass lätt bom så ramlar den inte ner på marken, utan det är lätt att den flyger med framåt så att hästen riskerar att trassla in sig i den och gå omkull.
Jag har själv sett sånna rör-bommar fara med hästen många galoppsprång, dessutom så studsar de och kommer ännu lättare upp bland hästbenen.

Jättefarligt tycker jag.

Jag håller med. Lättare bommar är Ok att ha i cavalettiblock. Annars blir de farliga. Hästarna tappar snabbt respekten för de lätta bommarna då det inte känns något vid en rivning. Plus att de (som redan sagts) flyger iväg vid rivning och kan lägga sig mellan benen på hästen.

Vi har sånna lätta bommar från Nordp*st, och jag är INTE överförtjust i dom. Flyger lätt med hästen. Funkar bra om man fyller dem med sand och sätter ett "lock" på kanterna.

Svarar alla! :bow::bow: Det var nog det jag var rädd kunde hända (att bommarna åker med allt för lätt och kan skapa snubbeleffekt:eek:) Det där med att hälla grus i rören är ju ett alternativ förstås. Hm..men å andra sidan kan jag lika gärna skaffa lättare träbommar då. Hur som helst tack för era åsikter!:)

Jag har både lätta bommar i plast och "tunga" bommar i plast.

De lätta är ju iprincip bara ett rör och de använder jag bara i cavalettiblock. De andra bommara är träbommar inuti (tror jag iaf :p) och de tycker jag är jättebra är precis som vanliga bommar men lättare att underhålla och klarar av att stå utomhus även om det är dåligt väder. De lätta bommarna skulle jag inte använt vid hoppning eftersom hästen knappt märker om de river dem och då kan bli slarviga. Men de "tunga" är :love:.

Dom lätta bommarna ÄR ENDAST AVSEDDA TILL CAVALETTIBLOCK det står utskrivet på många hemsidor.
Det är just pga. risken att bommarna följer med hästen frammåt och kan fälla den.

En lösning på problemet är att man tar en träbom som man tycker är lagom lätt och trär den färgglada bommen utanpå.
Då blir det säkrare och förhoppningsvis lättare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka