Lätt eller svårt med foder & strö i år?

C

ceciliak

Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från landets alla hörn om hur ni har det i er landsända med:

• Hö / Hösilage, har ni fått tag i bra kvalité, lätt eller svårt?
  • Halm i småbal el. storbal, har ni fått tag i bra kvalité, lätt eller svårt?
  • Torv eller spån, upplever ni att det är ont om eller fortfarande bara att hämta och köpa?

Flera trådar har pratat om höjda priser på både hösilage och kraftfoder, stämmer det överallt?

I södra Sverige har vi lätt att få hösilage från leverantörer som ej har analys och vill sälja svart, seriösa leverantörer har höjt priset rejält.

Halm är ett bekymmer, för att priset varit så lågt att det är inte lönt att köra in den i år med så hög dieselkostnad. Blir moment 22!

Vi kan fortfarande få tag i vettigt strö av torv/spån.

Sv: Lätt eller svårt med foder & strö i år?

Norra hälsingland här;

Torrhö - hyfsat svårt att få tag i, skörden här uppe blev tydligen inget vidare iår

Hösilage - bättre på den fronten, har fått tag i storbal till hyfsat pris. Återstår dock att se hur kvalitén är på det.

Halm - svårt att få tag i här. Jag har efter mkt letande fått tag i tre storbalar med vetehalm i god kvalité. Har även förbeställt fem balar till, plastade för att underlätta förvaringen.

Spån - halvsvårt och halvdyrt. Har tillsammans med en väninna delat på ett lastbilslass med sågspån. Vi betalade 1300kr var. Hoppas på att klara mig hela vintern på det med lite tur. Anlägger permanentbädd nu när jag stallar in dem från betet och håller tummarna för att jag kan spara in på strö med hjälp av dessa.

Hö / Hösilage, har ni fått tag i bra kvalité, lätt eller svårt?
Bra hösilage av stor leverantör, ca 1 kr/kg med hemkörning och bra analys. Inte alls svårt att få tag på; såg en annons och ringde och bokade balar :)

Halm i småbal el. storbal, har ni fått tag i bra kvalité, lätt eller svårt?
Har inte bokat några än men havrehalm i storbal finns ju lite överallt. Behöver bara ett fåtal balar så räknar inte med några problem där, finns flera stora gårdar i närheten som tar in halm.

Torv eller spån, upplever ni att det är ont om eller fortfarande bara att hämta och köpa?
Vi brukar köpa från en liten såg i närheten, dock hade han inget spån förra vintern. Nu har han spån så vi bunkrar upp så mkt vi kan för att det är så billigt, ca 5 kr för en stor brun sopsäck (packa själv). Tar det slut så åker vi nog till Wisswood och köper spånbalar där, vet ej priset då men runt 40-50 kr/bal tror jag.

Normalt skulle jag vilja säga, dvs inga större problem. Dock så mkt torrt silage i år tyvärr, men det speglar nog inte bara torkan utan även kundönskemål =/

Storbal ingen aning. Småbal är för stunden EXTREMT svårt, då spannmålsskörden gick åt skogen här, för blött. Vissa har inte fått in alls, andra en del. Kvaliten på halmen är tyvärr ofta riktigt dålig, flera bönder har valt att inte ta in halmen utan tänker plöja ner skiten. Många fält står oströskade och bruna och trista.

Torv eller spån, upplever ni att det är ont om eller fortfarande bara att hämta och köpa?

Bara hämta och köpa, balat dammavskiljt. Priset samma som förra året än så länge. Inte flaggat för brist än, men med res för om det inte kommer in nån halm kommer efterfrågan på spån ökka kraftigt.

Så här just nu är det HALMEN som är det stora problemet.

Hö/hösilage: vet jag ej eftersom höet ingår i stallhyran. Hyfsat lätt att få tag på.
Halm: småbal och storbal finns det att få tag på här.
Har själv 1 ton småbalshalm som jag ska sälja pga pållen inte tål halm.
Spån/torv: bara att hämta eller beställa hemkörning

hö och hösilage bokar vi allt vi bara får tag på... halm har vi inte fått tag på än och spån är det bara att hämta.

Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från landets alla hörn om hur ni har det i er landsända med:

• Hö / Hösilage, har ni fått tag i bra kvalité, lätt eller svårt?
  • Halm i småbal el. storbal, har ni fått tag i bra kvalité, lätt eller svårt?
  • Torv eller spån, upplever ni att det är ont om eller fortfarande bara att hämta och köpa?

Flera trådar har pratat om höjda priser på både hösilage och kraftfoder, stämmer det överallt?

I södra Sverige har vi lätt att få hösilage från leverantörer som ej har analys och vill sälja svart, seriösa leverantörer har höjt priset rejält.

Halm är ett bekymmer, för att priset varit så lågt att det är inte lönt att köra in den i år med så hög dieselkostnad. Blir moment 22!

Vi kan fortfarande få tag i vettigt strö av torv/spån.

Jag blir gråhårig på höet vi fått in! :eek: Det är fin hygienisk kvalitet så det är inget o klaga på men en kvot på ca 4,5 är ingen höjdare till mitt sto med diande fölunge på 3 månader... :crazy: MJ:8,2 smrp:37
Småbal, vilket jag trivs med men oroar mig för luftfuktigheten... För det höet betalar vi 1,70/kg.

Halmen är i småbal och ser tråkig ut. Den är grå. Men det är inget fel på den annars. 7 kr/bal vilket är 1 kr dyrare än förra året. Vi har köpt från samma ställe som vi alltid gjort och gjorde ingen höanalys förrän vi kört in x antal ton på höskullen :grin:

Jag brukar lägga spån under halmen men jag använder så lite att jag inte tänkt på priset där.

Tack alla som svarat!

Vill gärna veta status från fler......

Spånet gick upp här igår.. vad fiint att jag inte beställde för två dar sen ;)

Hö - relativt svårt då det var jättetorrt första delen av sommaren och skörden mer eller mindre torkade bort. Andra delen av sommaren har regnet vräkt ner så det knappt har gått att ta hö. Bönderna har fått in mindre foder än vanligt men det går att få tag på hö ändå.

Ensilage - Inga som helst problem att köpa. Finns gott om, både analyserat och oanalyserat, med stor variation i näringsinnehåll.

Halm - Småbal har jag ingen aning om men de storbalar jag har sett har varit dålig kvalité på. Finns att köpa men kanske inte i de mängder som tidigare år?

Spån & torv - Finns gott om för omgående leverans.

Bor i Småland.

40-50 kr/bal på Wisswood??? Här kostar de från 63kr och uppåt:cool:

Fast Wisswood´s priser skiljer väl en del på om man får det levererat eller om man åker dit och hämtar? Samt hur mycket man köper på en gång.

Jag köpte 10 pallar av dem och fick på så vis ner priset rejält. Billigt är väl synd att säga men dock en rejäl skillnad mot t e x granngårdens priser.

Ja 10 pallar bör ju göra en del skillnad förstås. Det lägsta pris jag har sett här omkring för Wisswood är 63 kr balen om man köper en hel pall och 67 kr per bal i annat fall. Dyrast är nog Granngården som nu tar 75 kr balen och det är inte Wisswood utan ngt annat SKITspån som dammar ngt kopiöst:mad:

Inga problem här, bokade redan i våras/tidig sommar (från skånsk bonde). Fick hem det igår och det är väldigt fin kvalitet vad jag kunde se på balen som gick sönder i plasten. Kvot på ca 7,5, TS 74% med ganska höga värden. Nästan lite för höga värden, får tänka om till nästa år. :p
Köper ingen halm, men hösilagelev. sa att han skulle få dåligt med halm och med sämre kvalitet tyvärr.
Ingen aning vi har kvar spån från i vintras, vår spånlev ringde här omdagen och frågade om vi behövde ha spån, men jag kommer inte behöva ngt förrän senast i dec. (Har tidigare betalat 50kr/bal svart, har inte frågat om priser nu.)

Vår leverantör har höjt priserna en del, men det är fortfarande billigare än vår tidigare leverantör.
Vitt på faktura, med möjlighet att delbetala trots att jag fått hem hela leveransen. :bow:

Har mest bara koll på spån.
Har köpt på granngården.. Staben tror ja de heter.
15 balar 1110 kronor men -75 kr för man köper "en pall".
alltså kostar en bal 74 kr/st.
Vet inte om det finns billigare alternativ runt häromkring, köpte av en stallverksamhet och det var billigare per styck. Men mindre balar. så det fanns inte mycket att tjäna in där. körde på torv ett tag innan sommaren för att testa. Men jag tyckte spånet funka bättre.
tips?

gotland här...
hösilage - har jag ingen koll på då min häst inte klarar det.

hö - har blivit dyrare för årets skörd, men många har kvar fjolårs av bra kvalitet, dock varierar priser ganska kraftigt.
jag har köpt småbalar för 2kr/kg, mycket fint - ingen analys
Fjolårs storbalar för 200kr/st mycket stora o fin kvalitet.

halm - ingen koll, men många har balar som fortfarande ligger på fälten helt öppet, ser mycket tråkiga ut.

Torv/spån - köper på granngården = dyrt

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 929
Senast: Jeslin
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 415
Senast: Adnoc
·
Hästvård En del praktiska frågor dyker upp när man som jag har en häst på helinackordering som nu har drabbats av fång och därför har andra krav...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama