D

dragonlady

Detta är kanske en svår fråga att svara på men någon har kanske en bra bild, hur god form krävs det att hästen har i LA1 :confused:

Sv: Lätt A1

Rider du LA:1 så är kraven betydligt högre än i LC och LB. hästen ska vara definitivt bärig och balanserad, arbeta i rätt form dvs avslappnad på tygeln, lydig och känslig för hjälperna. Dessutom bedöms schwung och takt på en annan nivå än i de lättare klasserna. Naturligtvis ska den även vara klar för de röresler som ingår i programmet. Din fråga är ganska bred så jag vet inte om jag tolkat den rätt, att det är detta du frågar om? Det går inte att bara med en bild visa...

Det är det totala helhetsintrycket jag menar och hur bra hästen går på tygeln.
Såg några rida lätt A1 och blev konfunderad över dom initsierades och domarens komentarer vissa gick enligt dom i för dålig form och andra i för bra form :confused:
Ska snart själv ta steget upp i denna klass och rörelserna är inget problem och formen är lite svårare, rider på ridskolehäst så jag har inte så stor möjlighet att träna men enligt ridläraren är den på god väg.
Men hur vet jag när hästen går i rätt form för klassen jag måste ju kunna göra en bedömning av detta när jag rider?

Det beror väl dessutom på vad du menar med BRA LA:1 form?

Bra = betyg 8?
Bra = godkänd = betyg 6?
Bra = utmärkt = betyg 10?

Jag har uppfattat det som (efter diskussion med utbildade domare) att formen egentligen aldrig kan bli för bra, oavsett klass.
Att hästen går "för samlat" finns nästan inte, det är ju liksom till det läget vi alla vill komma! Däremot kan man rekommendera ekipage med en bra form och hög samlingsgrad att gå upp i klasserna.

(att formen däremot kan bedömas vara FÖR HÖG (dvs öppen eller med tappad rygg) eller tempot FÖR LÅGT är en annan sak, då är formen inte bra...)

Som någon annan påpekade så vad menar du med vilken form den bör gå i. Det beror vad du har som mål, att bli godkänd? Att bli placerad? Att vinna klassen? Som sagt så krävs det ju mer av ekipaget än vad det gör i LB. Även i LB ska hästen gå i en stadig form, som överenstämmer med utbildningsnivån, samt gå i ett jämnt tempo och med regelbunden takt. Rörelserna i de olika programmen försvåras just för att kolla av formen, och formens stadga. I LB får man godkänt om den kan behålla sin form i ökning av steglängden, i 15 metersvolter i galopp, och i serpentiner i trav etc. I LA ska hästen även kunna behålla sin form i förvänd galopp, i sidvärtsrörelser etc. Så som svar på din fråga hästen ska gå i en stadig form och kunna detta även i rörelsernas utförande. För att hästen ska klara detta i tex. förvänd galopp måste den komma upp i formen och i framdelen jämfört med i LC och LB.

Jag är först och främst ute efter att det känns bra och att jag och hästen sammarbetar, bra placering och sånt är underordnat :angel: fast nog känns det bra om man inte kommer sist.

Vad som gorde mig konfunderad var att dom i en diskussion efter tävlingen sa om ett par hästar att dom gick i för bra form och därför borde få lägre poäng dessutom så tyckte dom att ryttare på den nivån inte borde få starta i klassen, även domaren höll med om detta vet dock inte vilken poäng han satte för formen.

Som jag förstod av diskussionen så menade dom hur hästen gick på tygeln, samlingen och hur bjudningen var.

Med bra form menar jag 9-10 i betyg .

I LA ska hästen även kunna behålla sin form i förvänd galopp, i sidvärtsrörelser etc. Så som svar på din fråga hästen ska gå i en stadig form och kunna detta även i rörelsernas utförande. För att hästen ska klara detta i tex. förvänd galopp måste den komma upp i formen och i framdelen jämfört med i LC och LB.
Det var en bra förklaring, men vad menar du med att hästen ska komma upp i framdelen jag tycker det känns som om bakdelen kommer upp och under hästen och framdelen blir rundare när jag jobbar i galoppen?

Det är ett väldiskuterat ämne, om överkvalificerade ekipage borde dömas ner pga. att formen är "för" bra för klassen etc. Men de allra flesta domarna dömer inte ner ekipage pga det, men kanske påpekar att det är dags att klättra lite i klasserna.

9-10 i betyg på formen är högst ovanligt (okej jag har fått 9 på formen en gång, i LB ;) ). Bra form ska isåfall ges en 8, eftersom 8 betyder just bra.

Hur hade du tänkt att bakdelen skulle kunna komma både upp och under hästen samtidigt? ;) Det är lite knepigt att börja tänka på att bakdelen ska sänkas, tänk då hellre att hästen ska kännas lättare i framdelen. Det kräver en bra form och en viss grad av samling för att hästen ska kunna gå i förvänd galopp på ett bra sätt. Då ska framdelen lätta lite mer och bakdelen ska "sänkas" (egentligen ska bakdelen mer vridas om än någonting annat, så att bakbenen kommer in under hästen och vinklarna trycks ihop något (tex. hasen) detta innebär att hästen bär mer vikt bak. Tänk själv att det ska kännas som att hästen går i uppförsbacke! Det omfattar även din egen sits, det är svårt för hästen att lätta fram om du sitter för mycket i framvikt själv. Lycka till.

Jag vet inte om bakdelen verkligen kommer upp och under hästen men det känns så. Det är svårt att förklara en känsla om jag säger att hästen blir kortare och högre det kanske är en bättre beskrivning.
När han går så blir han mjukare fram och börgar tugga som en galning på bettet och jag behöver bara ha en fjäderlätt kontakt med munnen.

Känner mig väldigt osäker på hur det ser ut när han känns bra allt ridläraren säger är att det verkar vara på god väg men att jag ska böja ner nacken mer men själv tycker jag inte det verkar rätt att bli hårdare i händerna när det känns som vi har fin kontakt.

Brukar få en 7a på formen i LB1 men hur det räcker i LA1 är jag osäker på.

När man har kafeteria tjänst under tävlingar så får man höra mycket prat och kommentarer vilket gör mig väldigt osäker på vad som är rätt och inte, borde kanske inte lyssna men det är klubbens bästa ryttare som har stor erfarenhet av dressyr.

Ska försöka rida i uppförsbacke när jag tränar nästa gång det kanske gör att jag kan få ner tempot lite i galoppen det går aningens fortare än vad det borde göra.

Kanske ta med nån som filmar när du rider så får du ett annat perpektiv på det! Jättebra med film tycker jag!

Jag tycker heller inte man beh få in nosen alldeles för mycket mer om hästen jobbar i uppförsbacke, tuggar ,är lösgjord och avslappnad och verkligen jobbar. Då får han hellre ha huvet en bit framför lodplan. Hur det betygsätts på tävling vet jag däremot inte.
Sen får man väl arbeta sin häst på det sättet som passar dej och din häst bäst. Det som är bra för andra kanske inte passar er och era förutsättningar.

Jag själv har startat LA1 på de dagarna vi haft dåliga dagar(två st) det gick åt skogen kan man väl säga, medans vi på alla andra tävlingar blitt placerade och fått mkt bra poäng så har det inte gått bra på LA1.orna vi ridit.
Det som hänt är att han lagt av lite,(trött) tappat energin och formen blivit alldeles för låg. Därmed har han blivit framtung, för lite energisk, för låg i fomen och inte varit lika alert på mina signaler. Också för ostadig i formen.
I kritiken har det stått bla att"för låg form i denna klass," eller "behöver bära upp sig mer i denna klass" och "för ostadig i formen"

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
531
Senast: Mli
·
Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 190
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka