"Lat" häst - mer energi

mizz_beauty

Trådstartare
\"Lat\" häst - mer energi

Min lilla ponny är så seg när man rider på ridbanan el i ridhuset, men ute i skogen så är det en himlans fart. Så energin finns ju i henne (men inte när jag vill ha den) :smirk:
Hon får hö ca 7kg , havre 1,2 kg och mineraler (plus gräset som börjat komma nu.)

Nån som har nån ide om hur jag kan få fram lite mer energi på banan.

Kan ju sägas också att hon tycker det är kul att jobba på banan.

Tacksam om ni vill hjälpa till. :)
 
Re: \"Lat\" häst - mer energi

Om hon är pigg i skogen, men inte på banan. Tror inte jag att problemet ligger i foderstaten. Har du uträknad foderstat?
 
Re: \"Lat\" häst - mer energi

Rider du så att din ponny går i form med baken under sig? Många hästar, även pigga, blir ganska tröga när de kommer i form för att de då måste arbeta hårdare och det blir jobbigt.
 
Re: \"Lat\" häst - mer energi

Jodå hon jobbas i form. Ibland får hon ju busa runt lite men de e både i skogen och på banan.
 
Re: \"Lat\" häst - mer energi

Det låter inte som det är fodret som fattas... Temprament går ju tyvärr aldrig att fodra bort. Är hästen pigg i skogen tycker den nog att det är mindre kul att arbeta på bana, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Ridning Hej på er! Jag har stött på en i mitt tycke intressant ponny! Jag hjälper en tjej genom att hålla lektioner för henne några gånger i...
Svar
9
· Visningar
2 091
Senast: DizAngel
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 287
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
923
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp