Lastträning!!!

S

sockerloppan

Min häst gillar inte att gå in i transporten-innan jag köpte honom så har han vinschats in,spöats, skrämts in etc etc. Jag vägrar tvinga in honom- därför har jag nu börjat träna emd honom. Han står jättesnällt när han väl är inne och går av lugnt men själva lastandet gillar han ej.
Jag fick upp honm på halva rampen för 1v sen- lockade,pockade och tålamod va det jag använde mig av. Jag avbröt då han stod still på halva rampen-tyckte det räckte för den gången!Mkt beröm fick han!!!
Fick ett tips av en kompis att bygga upp två hinder å ställa de nära varann å be honom gå in-han gjorde det efter att luktat lite på bommarna. Nu tänkte ja prova med plank på sidorna så det blir lite mer instängt- har någon några mer bra övningar man kan göra med honom för att avdramatisera själva lastandet???

Ska försöka lastträna med transport 1g/vecka- tar en held ag bara för det.// tack på förhand...

Sv: Lastträning!!!

Vilket problem man än har med sin häst tycker jag att alla tipsar om tränare. Det är väl viktigt att man lär sig någonting själv också om man ska arbeta med hästar, tycker jag.

Visserligen, men det är lite en fråga om säkerhet också...
Dessutom tar självförtroendet en ganska stor knäck om man skulle misslyckas. Då är det bättre att ha en tränare som coachar en från början så slipper man förhoppningsvis tycka att man är helt värdelös!

det kan gå fortare om man anlitar en tränare. inte med syftet att snabba resultat är viktigt, utan att förhindra onödiga omvägar som i värsta fall kan förstöra mer än det bygger upp.

men givetvis väljer man det där själv. en del trivs bäst med att jobba helt självständigt, och har lätt för att snappa upp tips och kunskaper från olika medier. andra behöver mer praktisk vägledning.

som svar på huvudinlägget:

du är på rätt väg. om du har möjlighet är träbroar en bra variant, då detta även symboliserar rampen.

ställ upp transporten på en plats där den kan stå under en längre tid, gärna inom lämpligt avstånd när du leder till och från hagen. led fram hästen och låt den bygga på lastningen i egen takt, uppmuntra den att avancera, men begär egentligen inget mer än det lilla. detta motiverar hästen att komma över sin rädsla.

fick själv tipset att ställa transporten i hagen och fodra i den... har inte provat dâ även bilen mâste stâ där och den behövde ju jag ! ;) vet inte riktigt hur det är säkerhetsmässigt heller men, men... lycka till!

Vilket problem man än har med sin häst tycker jag att alla tipsar om tränare. Det är väl viktigt att man lär sig någonting själv också om man ska arbeta med hästar, tycker jag.
Det är just det, som är det fina i kråksången. Du vänder dig till en NH-tränare, som lär dig NH-tänket, så att du hittar vidare själv.

LIA

Hmm, vet inte om jag ska uttala mig i frågan, säger bara vad JAG har varit med om.
Vår ridklubb hade besök av en tränare som använde "snälla" metoder istället för linor, spö mm mm, att hästen skulle lita på människan. Hon använde heller inga "mutor" som godis eller liknande.
En häst i stallet är svårlastad, så hon skulle få in honom i transporten. Hon började med att ta in honom i ridhuset och leda runt honom på slakt grimskaft, utan att kolla på honom, det skulle uppfattas som hotfullt. När hon stannade, skulle han stanna, utan att gå förbi henne. Gjode inte hästen det så satte hon fingret på bogen och ryggade den, och så fick den beröm när den ryggade. Detta gjorde hon tills den stannade utan att gå förbi henne. Hon fostatte med detta ett tag, snirklade runt och gick runt i olika vägar, hästen följde henne. Då knäppte hon loss grimskaftet och gjorde samma grejer utan det. Sen gjorde hon halt och när hon backade (hon gick alltså bakåt mot hästen med ryggen mot den och stampade kanska hårt, utan att göra det för häftigt). Om hästen inte backade satte hon fingret i bogen på den och ryggade den å sen fick den beröm. Sen övade hon tills den gjorde allt som hon hade bett om.
Transporten stod ute på gårdsplanen så hon ledde ut hästen dit. Hon hade fällt ner rampen och breddat så mkt det gick. Hästen stannade en bit ifrån rampen. Då la hon lite tyngd i grimskaftet, alltså utan att dra. När hästen tog ett steg framåt lättade hon på grimskaftet och berömde o.s.v. Tillsut var hästen en bit upp på rampen men backade snabbt ut igen. Hon lär honom göra det och började om från början. Jag förstod det som att man skulle göra det succesivt, Inte binda upp först utan bara stå därinne med hästen och berömma den, och sen gå mer och mer framåt.

Jag tycker det säkraste sättet ändå skulle vara, som många föreslog, att få hjälp av nån kunnig med detta.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 461
Senast: Woffe
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910
Utrustning Vart hyr ni då? av företag eller privat? Lasttränar nu med mitt gamla släp men rampen börjar bli dålig av all ur o in samt att det...
Svar
5
· Visningar
1 064
Senast: Tjockisina
·
Hästhantering jag har vart med om flera hästägare som haft problem att lasta sina hästar inkulsive mig själv. Men jag har äntligen lyckats knäcka...
2
Svar
22
· Visningar
7 131
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar