Lastningssproblem - igen

M

maverick

Ursäkta att jag drar frågan ett varav till men nu undrar jag vad som håller på o hända. Kort repetition: Hästen, fullblod blivit dragen på transport. Kom till oss. Vi lastade med att bara hålla grimskaft bakom rumpan. Tills totalvägran uppstd, stegrade sig och höll på i över 3 timmar. Fick hjälp av Parelli instruktör, kunde skicka in hästen själv efter det. Förstärkte sedan med NH-kurs och mer/fler lastövningar.
Fungerade utmärkt. Hältproblem, långa resor o behandlingar. Efter sista besöket regn, mörker elände totalvägran. Tog drygt 1 timme igen. Sedan vilade hästen i 10 veckor med allmännt pyssel. Reds igen funkade perfekt. Provlastade - perfekt! La ngn gång/vecka fungerade super. Åkte på tävling klev på efter 10 minuter hemma o efter 20 minuter på tillbakavägen. 2 veckor senare, tävling igen 30 minuter hemma, 40 minuter innan hon klev på på tävlingsplatsen.
Nu undrar jag; varför? teorier? Råd om vad vi ska göra? Jag uppfattar det som så att hon när vi skall skicka in henne "trycker" bort oss med bogen och genar av rampen. Det går mkt bättre för dottern att lasta än för ngn av oss föräldrar iof sig helt ok men vi måste ju också kunna lasta. Vad kan sånt här stå för?Mkt tacksam om ni kommer med teorier och råd! :bow:

Sv: Lastningssproblem - igen

Det är alltid lättare med barn. Dem gör saker mer naturligt och har mindre förväntningar.

Börjar om igen! Den bästa som ni har gjort är ni har gott till en trännare, då har ni gott råd och vet mer hur ni ska ta hand om problemet. Många gånger efter vi har trännat en häst några gånger och ser en fram steg så vill vi har mer. Om hästen reagera som du säger så har förhållande med att hästen lita på er har brytas nånsstans. Kaske hon kända att ni försökt att tvinga henne in igen. Tänk att hästen kommer alltid ramla lite bakåt ibland, har bara tålamod. Börjar om med tränning igen och ser hur långt hästen har ramlat bakåt, du vet "one step forward, two steps back". Men om den tränning du gjorde förut har fungerat bra, använda det samma. Ändra inte dig på så sätt. Titta på hur din dotter göra saker med hästen. förskör följa henne lite. Det värsta fiende till oss när vi äldra är att vi börja har mera krav, mindre tålamod, och tyvär förlora vara natuliga förmåga att koppla bort vårar männskligt vanor. Tänk som en häst! Som är liv rädd att kliver in i en låda som björn kanske bor in.
Om man ändra tänker också, du kanske hörde om du hade en Parelli "det ska inte ta mer än 3 dagar". Du räknar tid för mycket. Om du är under 3 timmar fortfarande hästen har inte ramlat så mycket eller hur. Ni är på rätt väg. Som sagt går till baka till steget var hästen känner säkert och börjar om från där.

Om hon kan "tycker" dig med boggen så har ni gott för fort. sakta ner och låt hästen berätta dig när hon är redå för nästa steget. Om hon har lärt en tricks att kommer undan att "trycker" på er. Bygga en vägg ( båda fysiskt & psykiskt) så att hon inte kommer förbi. Sen backa nårgra steg (i tränning) till hon inte känner att hon måste förbi. Hästarna är född med klaustrofobi. Skulle du stänga in din dotter eller en annan människan i en garderob? Många hästar kommer över deras räddslar andra tar lite tid. Även om dem inte totalt flippa ut, det finns nåt som inte stämmer. Jag tycker att ni har rätt inställning. Sakta ner bara och tänk inte att det är dåligt att börjar om då och då. Då så småning om kommer det går över och det är kanske en gång om året hon testar. Viktigast är har inte bråttom.....

Hoppas att du får nåt från detta. Lycka till!

Tack för svaret!
Tålamod, tålamod tydligen.
Skall verkligen försöka. Men till slut undrar jag om vi gör rätt och måste få lite bekräftelse. Tack igen :bow: .
Förra lastningen efter tävlingen när hästen tramsade/testade kom
ca 5 prersoner fram och hade olika ideér. Ingen som gjorde ngt handgripligt men ändå. En man sa:
Jag tycker du ska prova och gå före in, sedan dra. Eftersom vi inte svarade upprepades detta 5 ggr. Till slut gick han.
Varför kan vi inte, om vi vill vara hjälpsamma o inte elaka, fråga:
vill ni ha hjälp? Då kan man ju svara nej hövligt istället för snäsigt som det blev nu.

Jag vet exakat vad du prata om. Jag själv har sett folk har last problem vid en tävling t.ex.. Man vet inte om man ska ligger i eller inte. Jag har alltid frågat om dem behöver eller vill har hjälp. mest tiden ligger jag inte i det. Och jag har också varit på din sidan av det med. Mest säger jag att "hästen är under träning och vi har våra eget sätt att göra det. Jag har inte bråttom härifrån". Mest folk respektera detta. Och det är jätte svårt att ta råd när man stannar där med hästen i handen. MEN, ler, tacka för hjälpen och tänker till dig själv " vi är fortfarande under 3 timmar!" :D "we're making progress!"

Lycka till och hör av dig hur det går i framtiden

Justa...en sak till, du kan alltid tränna mer med dem "7 Games". Särkilt squeez och driving games. Och tränna dem brevid, förbi, och över (lämmen) transporten utan att lasta. Men aldrig dra en hästen eller tvinga. Man måste fixa hästens problem (klaustrofobi t.ex) inte ta det för givit att hästen vet precis vad vi vill. Det finns last video (PP) och sånt om du är intresserad. Hör av med en PM.

Det är som sagt, om du vill har hjälp... :D

hmm, jag tycker d låter som hästen kan det här.. men den har också kommit på att ni kanske inte riktigt vet vad ni ska göra om den inte går in.. och d är därför den testar..
när hon går emot er med bogen får ni driva bort den låt henne inte trycka bort er så. håll hästen rak mot transporten hela tiden och skicka in på nytt. släpp inte efter förrens ni ser att hon försöker..

Analysera varje liten detalj/steg i hur du lastar.
Kanske du har grimskaftet sträckt? går för nära hästen in i transporten? Många hästar behöver få visa att de kan själva, man behöver inte bära dem. Jag gör så här:
Leder som vanligt upp för rampen, jag går baklänges, direkt då hon kliver upp, så nästan springer jag in med slackat grimskaft och ställer mig så långt in och nära väggen för att jag inte ska bromsa henne genom att stå ivägen. Sen backar jag ut henne igen. Nästa gång, då går jag upp på rampen, stannar, lägger grimskaftet om hennes hals, riktar in hennes huvud, kliver ner från rampen, riktar henne igen och smackar. Står hela tiden still på samma ställe, lägger på bommen, luckan, går fram binder fast henne, åker... När jag lastar ur så säger jag back, om hon inte backar så pillar jag lite i svansen och då kommer hon sakta och fint.

Jag har lärt mig att om man analyserar i detalj vad som händer, så kan man sen prova att bryta mönstret.
Fundera på om det finns något du gör annorlunda idagf från det som funkade förut. Kan vara nåt så enkelt att du måste våga släppa linan och lita på att hästen går in. Bara att börja om från början. Mkt klinikbesök kan ju förknippas med obehag att resa. Ut och kör hästen en runda på 10 minuter, ta ut och fodra med lite krafft etc, in och låt hästen få gå in i boxen och fundera lite. Det kan vara ett gissel med lastning när det funkat bra förr, sen slutar det fungera.

Lycka till och håll oss updated!

/cj
Viktigt är att det finns mkt hö i nätet, mat är alltid bra! ;)

:) :bow:
Alltså, kom på att jag bara måste säga vilken bra grej detta är!
Fantastiskt att skicka ut en fråga och få så mkt tips o råd.
TACK allihop.
Här skall tränas med tillförsikt i fortsättningen./Maverick

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 166
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ingen tv, inget internet mer än 2 minuter i taget varannan timme och då är det Örebro Kommuns gäst-wifi med eget lösenord... hej hå vad...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama