Lastningsproblem: upplösningen

CillaW

Trådstartare
Eller
"Den envisa hästen möter Hästhanteringsgeniet"

Minns ni min tråd om min övrigt underbart snälla och lätthanterade häst som bara-inte-skulle-gå-på-släpet, där lastning kunde ta 2-3 timmar med gråt och tandagnisslan?

Jag fick många synpunkter och råd av varierade kvalitet.

Vad som hände var att jag vände mig till en av mina bästa vänner, som är väldigt duktig på att hantera hästar.

Hon jobbade enligt hypotesen att han faktiskt inte riktigt begrep vad som väntades av honom. OK, man kan tycka att det borde han verkligen göra, men jag köper den förutsättningen för att arbeta med honom.

Vad min kompis gjorde var att lära honom att bli skickad mellan/över diverse underliga saker. Klar rollfördelning, klara signaler. Framåt, stanna, stå stilla, framåt igen. Inte ett steg eller en avsaktning utan att han fått lov.
Han vill verkligen förstå och vara duktig, och när tillvaron blev klar och enkel jobbade han mycket ambitiöst.
Han gick mellan blåa fodertunnor, stannade halvvägs. Gick förbi och över prassliga pressenningar, vit ensilageplast. Framåt, utan tvekan.

Sen är det ju peanuts att på samma sätt bli skickad ombord på ett släp.

Vi hade på honom tio gånger första dagen. Egna initiativ att gå på stoppades. På släpet var allt lugnt och trevligt. Backades av på vårt kommando, lugnt och stilla.

I helgen var jag på kurs och skulle lasta själv. Körde lite övningar innan, skickade mellan tunnor och över ensilageplast. Och sen på släpet. Inga problem!

När vi skulle hem igen tvekade han och jag fick skicka honom förbi lite improviserade konstigheter. Lite uppmuntrande drivning, och sen var han på på tre minuter.

Har ni nånsin sett en fågelholk med tårar i ögonen???
 
Senast ändrad:
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

Känns trevligt att läsa sånt här istället för: "Ta en lina, slå två varv runt bommen och fäst i grimman... osv"
 
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

Underbart! Det du gjort är att leka en av Pat Parellis sju lekar o som vanligt så fungerar det! :banana:
 
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

Nä, det är hille som har använt sunt förnuft och sin fantastiska känsla för hästar ;)
 
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

Vad roligt!!

Känner igen mig då jag under sommaren har haft operation åka-transport-är roligt med en av hästarna och resultatet har varit lyckat:D "Examen" var när jag var iväg på kurs och var tvungen att lasta själv och när vi skulle hem gick han på utan att ens tveka:love: Kanske inte fågelholk, men några lyckliga och stolta tårar!:D

Hästen har inte varit jätte svår, har nog gått på efter 20-30 minuter men har inte gillat det alls. Har inte heller kunnat lasta utan medhjälpare så det känns som han/vi har gjort stora framsteg
 
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

:D:D Jag har bara att säga GRATTIS! :bow:
 
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

det låter som du har en väldigt duktig kompis. Tror det är fruktansvärt vanligt att när våra hästar dummar sig beror det på att de inte förstår, trots att vi tror att det borde vara självklart. All heder åt din kompis som tog ett steg tillbaka och ifrågasatte vilket fel människorna gjorde och inte hästen, hon måste vara mycket skicklig. :) Jag läste förra tråden men hade inte en tanke på att det kunde bero på att hästen inte förstod. Tack för att du delade med dig av din historia, den kan många lära sig mycket av. (jag kommer i alla fall att lägga den i minnet) Vi skall alltid minnas att när vi står där och sliter vårt hår och skakar av ilska över en situation så är det inte en jobbig häst som är orsaken utan vår egen oförmåga som en duktig ledare att lösa situationen.
 
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

Haha:rofl:
Känner igen hela din situation såååå väl.
Jag har varit i exakt samma sits som du och hästen har inte gått in på timmar. Vi provade med hadduk för ögonen vid ett par tillfällen (det gick en gång, sen hade han överlistat oss):rofl:
Så här såg det ut! Det är inte att rekomendera, men med massor av viljor runt omkring en tar man de tips man får.
Bry er inte om betesmagen BTW...
15646709.jpg


Det jobbiga var att vi skulle åka till klinik för behandling och var tvugna att ställa in sammanlagt 3 gånger

Sen en dag så kom vi på att vi har en jättebra western och NH tränare ett par kilometer från vårt stall. Han kom och hjälpte oss och från den dan går hästen in. Han skakar av skräck, men han går in, och detta helt utan våld...

Nu i efterhand skrattar jag bara åt alla de där gångerna han inte gick in hästkraken. Han hade glömt varför han inte gick in tillslut, visste bara att det var livsfarligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastningsproblem: upplösningen

Min häst var inte ett dugg rädd, han bara förstod inte vad som förväntades av honom. Och så blev han allt mer olycklig och jag allt mer frustrerad... men nu har vi med hjälp av min underbara kompis hittat en väg att förstå varann även i den här situationen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp