Lasthjälp!

W

Wildthing

Jag har ett varmblod som tidigare gått på banan. Han är alltså mycket hanterad.

När jag hämtade honom gick han rakt in i transporten, utan problem och stod snällt. När jag ca 2 månader senare skulle flytta honom till ett annat stall ville han inte alls! Vi stod i över 2 ½ timmar i snöstorm! Han gick fram till rampen, möjligen nåt steg upp, och sedan gick han bara bakåt! Jag blev så snopen! När jag hämtade honom gick han bara in! Vi försökte med att ställa in olika hästar i transporten så att han inte skulle känna sej ensam, men inte ens det gick...
Väl framkommen till det nya stallet var han alldeles genom svettig!

Har försökt lastträna honom 2 ggr efter, men inte haft tålamod eller tid att vänta ut honom...

För några veckor sedan var det dags för nästa flytt, dags för sommarbete....Hade som tur var en kunnig och lugn stallkompis till hjälp. Hon höll på ett tag med honom och efter kanske max 15 min stod han i transporten.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra! Jag vet att jag bör lastträna, men hur? Kan någon ge mej några bra tips?
Enligt uppfödaren har han alltid varit lättlastad.

Sv: Lasthjälp!

Bara en tanke! När ni lastade honom för att ta hem honom första gången hade ni frontdörren öppen då? Min pålle som oxå stått på travbanan är jättelätt lastad utom när jag hämta hem honom. Iofs tog det bara 15 minuter att få in honom då men normalt brukar han gå på med en gång.

Men har man då frontdörren öppen så det blir lite ljust frmifrån så är det inga problem alls att gå in.

Nej, första gången hade vi inte det, men andra gången och när jag har lasttränat har jag haft det, eftersom jag har hört att det kan hjälpa.

Första gången var han ganska avtrubbad och utmärglad, kan ha gjort mycket, men uppfödaren säger att det aldrig varit problem förut. (Han stod inte hos uppfödaren när jag hämtade honom)

Hur är du när du lastar honom? Min häst är också lättlastad men är jag minsta nervös eller velig då krånglar han lite och det tar tid innan han går på. Är jag däremot lugn och positiv är det inte minsta problem, han kliver upp på rampen, nosar lite och går på direkt.

Det är bara att träna och träna. Se till att ha tid och tålamod då du gör det!
Tänkte på en annan sak, hur gick färden då ni hämtade honom, hände det något på vägen som kan varit obehagligt för honom? Tvära stopp, för snabbt i kurvor, ryckig körning osv etc?

Jag försöker vara lugn.

Det hände inget på resan, och varje gång han har åkt med oss kommer han till ett bättre ställe, så man tycker att han borde tycka det är kul att åka eftersom det bara är till nåt positivt...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
673
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama