läste i tidningen

FrittePower

Trådstartare
och satte kaffet i halsen...:p

citat ur Motala Vadstena tidningen.
"Katt Bortsprungen
från kastanjev. 14. Svart honkatt, vit nos o tassar, pudelklippt, rött halsb."- telenummer-

vänta nu.....pudelklippt !!!:confused::D
Någon med erfarenhet om varför man pudelklipper katter?

Sv: läste i tidningen

ja ibland kan det säkert te sig så att den blir liknande pudelklippt vid mkt tovor, been there - done that...

Men det var ingen fråga åt det hållet:p

Vilket jag fick göra en gång om året på min huskatt, som innehöll diverse raskatter..
Han var uppfödd hos en kvinna som hade skogkatter och andra raskatter.. Och hade nada koll och brydde sig inte heller om vem som gjorde vad med vem.. :(

En kompis hämtade honom åt mig som sällis till mina andra Bonnis och han hade ett underbart liv som kastrerad råttfångare på landet.

Kastrerad och klippt en gång om året pga hans elendiga underull i den långa pälsen. :crazy:
Han var jätte söt som klippt, tyvärr har jag ingen bild på det kvar efter den dumma data crashen... :cry:

Ronny my love, rest in peace. *kramar om*

Det jag tror sol menar är att man faktiskt håller många problempälsar nedklippta jämt för att undvika det smärtsamma med tovor. Jag känner också en hel del semilånghår som blir klippta sommartid för att de mår bättre i värmen så. Mitt sista exempel är perseruppfödare som håller avelskatterna prydligt lejonklippta. De tar nog med tid att hålla showkatterna i toppkondition, och katten lider ju inte av att vara klippt, snarare tvärtom.

Det finns alltså en mängd orsaker till att en katt skulle hållas nedklippt, och det är väl så gott som alltid lejonklippning man gör.

aha!:idea: tack för ett bra svar, jag har stor förståelse för dem med många katter med problempäls som klipper. Vilken tur att denna katt i annonsen inte rymde på vintern dock! Men å andra sidan borde en pudelklippt katt vara lättare för allmänheten att skåda.
Alltid lär man sig något nytt:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka