Låsta höfter..

T

Theci

Jag behöver tips och trix för att lösgöra mina höfter.

Jag har alltid varit lite låst i höfter vid ridning men det har varit överkommligt och fungerat bra iaf.

Men nu har jag inte ridit på nästan ett år pga graviditet och barnafödande.

Nu när har fått chansen att rida igen så har jag märkt att min höfter är 100 gånger mer låsta nu än tidigare.

Att skjuta fram ena höften vid tex galoppfattning är omöjligt.
Jag vet hur och känner känslan i mig men jag får helt enkelt inte till det.

Nu är det alltså inte överkommligt längre, nu ärdet ett fet bugg i min ridning:crazy:

Jag har nu precis fått höra att höfterna faktiskt blir mer låsta efter man fött barn.
Men det måste ju på något vis gå att få dom mer lösgjorda igen..

Så snälla är det någon som har lite tips?

Sv: Låsta höfter..

Skaffa barngrindar i hela huset som du måste gå över (varenda dörröppning). Sen tar du vänster ben först varannan gång och höger varannan gång.

Gör underverk :)

(Har nog aldrig ridit så bra som under den perioden jag satt mkt barnvakt!)

:bow:Tack för svaret.

Det ska jag verkligen prova.
Har i dags läget en grindså jag ska allt ta mig en stund varje dag att kliva över den...:)

Magdans kanske vore ett alternativ.

Har aldrig haft problem med höfterna, men med magdans har jag blivit mycket rörligare i kroppen. Man övar också upp kroppskontrollen, vilket faktiskt är bra sen när man rider...

Magdans kanske vore ett alternativ.

Har aldrig haft problem med höfterna, men med magdans har jag blivit mycket rörligare i kroppen. Man övar också upp kroppskontrollen, vilket faktiskt är bra sen när man rider...

:crazy: mag dans?
:smirk:
har nog inte kroppen för att hålla på med sånna sensuella danser:rofl:

Sånt kan man väl inte lära sig hemma själv eller?

Min dressyrtränare rekommenderar också magdans för låsta höfter. H*n säger att det gör underverk!

/Lizzie - som funderar på att leta rätt på en kurs i magdans...

Jag gick till en Naprapat! Det gjorde underverk på mej! Räckte med två behandlingar och både jag och min tränare märker stor skillnad!

Magdans är för kvinnor (men även män) i alla åldrar och med alla kroppsformer. Dansen bejakar kvinligheten och det är absolut ingen som kommer tycka du är konstigt (eller nåt) som anmäler dig till en kurs. Magdans kommer mer och mer i Sverige.

Enklast är kanske att börja på en nybörjarkurs och sedan fortsätta hemma. Då har man fått en viss känsla för hur man rör sig och sedan är det lättare att fortsätta på egen hand (om man nu inte tycker det är kul i grupp). Annars kan man alltid beställa en tränings DVD över internet och börja i lugn o ro själv (sök på belly dance).

Kom igen nu! Du kan i alla fall pröva :bump:

Gör det till en vana att stretcha höftböjaren efter ridning och motion.Har nu tagit mig i kragen och börjat stretcha mera,men nu har jag upptäckt att jag är sned så jag måste ta det lite lugnare med ridning och motion ett tag:(

Hej prova en kiropraktor som kontrollerar låsningar i kroppen för troligtvis har du fler låsningar än du vet om för sitter det i höftena brukar även ryggen ha problem fast man vet ej om det.

hur strechar man höftböjaren?

Gör det till en vana att stretcha höftböjaren efter ridning och motion.Har nu tagit mig i kragen och börjat stretcha mera,men nu har jag upptäckt att jag är sned så jag måste ta det lite lugnare med ridning och motion ett tag:(

Du har fått många bra tips redan, men jag lägger till att stärka mage & rygg och att stretcha/mjukgöra den enga kroppen också, varje dag.

Har några övningar som jag kan försöka maila över en beskrivning på. De + kiropraktorn gjorde underverk för mig. Bara övningarna vore sketanyttiga för mig, om jag kom igång med dem igen.

Och glöm inte att andas och slappna av. Även det släpper på spänningar.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag tror nämligen att någon stulit den! :D Kort bakgrund; Haft uppehåll i ridningen i nästan 4 år (eller något sånt) och har nu...
Svar
15
· Visningar
2 192
Senast: Kookaburra
·
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 672
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama