Laserbehandling vid kvickdrag?

F

fia n

Är det nån som har erfarenhet av laserbehandling vid kvickdrag?
- hur har det fungerat? vilken sorts laser har använts? hur många gånger behövdes behandlingen?

mvh fia n

Sv: Laserbehandling vid kvickdrag?

Detta var ju väldigt intressant.
Hur/var behandlar man med laser på en lungsjukdom?
Jag har själv haft en häst som fick tas bort pga just kvickdrag.

Tack o lov gäller min fråga inte nån av mina hästar, utan en bekant har en 15 år gammal 'skogsluffsare'. denna häst har sedan ett par år varit småkrasslig & rosslig i andningen. Nu konstaterat kvickdragshäst. Ägren till hästen har blivit rekommenderad laserbehandling (ej av veterinär..:angel: ) och ska nu kontakta den som ska ge laserbehandlingen.

Laserbehandling för kvickdrag har jag inte hört om förr, så det är därför jag frågar om nån här har nån som helst uppfattning om hur det inverkar.

mvh fia n

Och hur skulle det hjälpa på trasiga alveoler (lungblåsor).

Jag måste fråga min kompis som är ET...

Ja tack - kolla gärna vad kompisen har för åsikt

Men hur är det - kan det hjälpa hästen - åtminstone tillfälligt - att bli av med slem?

fia n/

Hej!

Jag ser inte vad laser skulle kunna göra för slemmet. Hade laser hjälpt mot slem är jag övertygad om att sjukvården använt det, på alla lungsjuka med slem, men efter 3 veckor på lungavdelning har jag inte sett en enda människa som använt laser mot slem..

/ Lavinia, som har lite svårt att förstå varför alla älskar laser..

Den roll laser kan spela vid kronisk obstruktiv lungsjukdom – dit kvickdrag hör – är att man vid operation av förstorade lungblåsor kan använda laserkniv istället för metallkniv. Det minskar besvären hos människor när sjuka lungblåsor opereras bort men förlänger inte livet.

Kan inte tänka mig att man utför sådan thoraxkirurgi på häst.

Kan inte tänka mig att extern laserbehandling skulle kunna ha ngn effekt. Bättre lägga pengarna på miljöåtgärder och ev en inhalationssapparat om det inte är är så att man bör låta hästen sluta. HH

Senast ändrad av en moderator:

kl

:bow: tack för svar

jo..är själv av samma åsikt :smirk: men eftersom min erfarenhet av både laser och kvickdrag (i praktiken - tack-å-lov:smirk: ) är minimala så ville jag fråga här om nån kände till nåt om just det.

mvh fia n

Jag har varit ledig och detta låg och väntade på mig i mailen på jobbet... :idea:

Har heller aldrig hört att man kan lasra kvickdrag. Jag
vet däremot att man på människor med halsont eller
bihåleproblem lasrar in mot svaljet eller på näsan mot
bihålorna och att det kan funka

Min ET är även sjukgymnast på människa.

Men kvickdrag i dess rätta bemärkelse är ju inte något bihåleproblem.

Hon har ju skrivit kan hjälpa vilket jag tolkar som att det inte hjälper på alla människor, alltså inget jag skulle testa på häst med andningsproblem.

Tack svaret. :bow:

Nej inte skulle jag personligen börja med denna behandligsmetod som 1:a åtgärd om min häst fick kvickdrag - anser att det finns många andra saker som man kan åtgärda före -bl.a. i stallmiljön ...

Men nu har denna kompis blivit rätt övertygad av 'någon med laserutrustning' ..'att det ska kunna hjälpa kvickdragshästar att köra laser på dom'...Så därför har jag lite lämnat att klura på vad denna lasermänniska eg grundar sin teorier på ....Har inte haft möjlighet att personligen prata med h*n . Verkar vara lite på lätt lösa boliner som h*n grundar sina teorier..har sökt på nätet men inte hittat nåt som skulle stöda kvickdrag+laser som effektiv terapiform o inte heller här på buke verkar det som nån övh skulle ha hört om saken desto mer.

Det som man skulle kunna tänka sej är - om man ger laser i fall med bihåleproblem...kan det vara så att man försöker få bort slem med lasern? just denna häst som dom skulle försöka ge laser åt har rätt mycke slem...kan de då ev hjälpa på just det ? *funderar*
Frågan e ju hur pass länge effekten eg sitter i...iom att grundproblemet ÄR kroniskt kvickdrag o inte förkylning (med slem i luftvägarna) *funderar vidare*

fia n

Senast ändrad av en moderator:

OM problemet är kvickdrag så beror det på att alveolerna i lungorna gått sönder (ungefär som när man klämmer på bubbel-plast) och för varje "bubbla" som går sönder sätts andningskapaciteten ner.

Att de sedan är mer benägna att få halsinfektioner har med nedsatt lungfunktion att göra. Det blir jobbigare att andas och då ansträngs så klart även luftvägarna. Man kan knappast bota en kronisk lungsjukdom och visst borde det vara betydligt billigare att göra en utebox till hästen än att anlita en människa med laser för man kan ju inte bota hästen.

Jag tror inte ett dugg på det där, utan för mig känns det som ett försök att ragga kunder. :o

Är det nån som har erfarenhet av laserbehandling vid kvickdrag?
- hur har det fungerat? vilken sorts laser har använts? hur många gånger behövdes behandlingen?

mvh fia n
Laserbehandling för att bota kvickdrag tror jag INTE ett skit på.:devil:

Däremot kanske akupunkturbehandling skulle kunna hjälpa till att få upp slemmet och att lindra något?

Alger har hjälp en häst jag träffat på som i många år hade haft problem,ägaren blev så impad att hon provade att bota sin rökhosta med dito alger.:D (smartare hade väl varit att sluta röka!:angel: )

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: malumbub
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 018
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 629
Kropp & Själ Funderar på att prova på laser för hårborttagning på mina ben som inte alls vill bli vare sig rakade eller vaxade utan att orsaka en...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka