Lära travhäst att galoppera?

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

Pea

Hej jag har tagit mig an en 19 år gammal travhäst med gråstarr på ena ögat. Detta låter kanske helgalet men hon behövde komma till någon som brydde sig och jag och min shettis tyckte att vi hade hjärterum så nu är hon här. Hon må vara blind på vänster öga men ett riktigt tjusigt sto är hon, allt är superbra förutom att hon är jättesvår att få upp i galopp. Ända gångerna hon gjör detta är i full fart eller om hon blir "överrumplad" till att växla över. Kan någon ge mig tips!?:confused::confused::confused:

Sv: Lära travhäst att galoppera?

Du får kanske träna in galoppfattningen precis som man gör på unghästar. Galoppen kräver en del muskler så det kan vara så att hästen tycker det är för jobbigt att galoppera (eftersom hon använder "andra" muskler än i traven) På www.ridtravare.com finns det en liten artikelserie om omskolning av travare. Läs där så kan du kanske kan få tips och idéer. Jag galoppade med min travare för första gången i helgen :) Och det var efter två månaders klättring och andra rumpmuskelövningar. Hon förstår i och för sig galoppskänkel men försökte gärna springa in i galoppen (och då avbröt jag försöket eftersom det inte blir någon bra galopp då tycker jag) innan hon fått bättre muskulatur passande för galopp.

Att hästen är "enögd" har absolut ingen betydelse. Lycka till med din nya stjärna :)

Sv: Lära travhäst att galoppera?

Tack så jättemycket,du e en ängel. Nu ska jag kolla upp ditt tips!
Och du har rätt hon e en riktig stjärna!! Kramar o tack från Pea

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama