Sv: Lära hästen att bli tömkörd?
Så här gör jag med hästar som ej blivit tömkörda förut..
Ta på träns och håll dig på ett inhängnat område tex paddock, ridhus eller mindre hage, ta en person till hjälp som håller hästen i grimskaft eller lina.
Tag själv tömmar, grimskaft eller nån lina, sätt inte fast nånting i hästen till en början utan lägg linan på ryggen och låt den glida ut med sidorna och bakåt, "slå" lätt på bakdelen/bakbenen med tömmarna OBS! du ska inte slå hårt så du skrämmer hästen utan mer lägga emot med en lite klatch om du förstår.
Om hästen accepterar så sätter du fast en töm eller lina på ena sidan och låter den glida över rumpan sen på båda sidorna.
I början så fattar (oftast) inte hästarna att den ska gå före dig utan de stannar gärna och vänder sig om, då är det bra att ha någon framtill som till en början leder och sedan går bredvid tills hästen vant sig vid att du går där bak o styr.
Är hästen van vid sadel så är det nog inga problem med en tömkörnings gjord, är den inte van vid det så sätt på gjorden och spänn inte åt så hårt så hästen hinner vänja sig vid att nåt sitter runt magen.
När du väl fått hästen att förstå att den ska gå på själv så är det bara att börja med lätta grejer, styra, halt och igångsättning är ju lämpligt att börja med sen är det bara att gå vidare allt eftersom.
Min 4åring jobbar jag i töm i en låg form för att hon ska stärka sig och lära sig att man trampar på och har bakben under sig etc.
Då slipper hon den extra vikten från ryttaren utan kan lägga all energi på att bära sig själv.
Jobbar framför allt i skritt med henne, gör volter, serpentinbågar tex. Travar lite för omväxlingens skull, när hon är stadig och fin i skritt kommer jag börja jobba med traven.
Min 5åring jobbar jag också i en låg form, här är det dock mycket mera omväxlande eftersom hon har otroligt lätt för sig, gör öppnor och slutor, små volter, tempoväxlingar i skritt och trav samt galopp för lösgörandes och ryggens skull.
Hon har vart ojämn i bakdelen = hon tar i ojämnt med bakbenen när hon går så det har jag jobbat bort, men nu är hon mest riden de senaste veckorna så nu är hon lite ojämn igen så det blir till att börja tömköra igen.