Lära hästan att buga!?!

T

Tvistjarna

Vet inte riktigt vart ja ska lägga denna tråden men ja provar här.
Vet någon hur man kan lära en häst att buga ?? Ja har bara sett sånnt på tv, men tycker de värkar intressant....skulle vilja veta hur man gör och om de är någon av er som har hästar som kan de? :)

Sv: Lära hästan att buga!?!

Läste nånstans om hur man lär ut massa saker till hästen, kommer inte riktigt i håg var. Men just bugning fastnade iallfall hur man börjar.

Det går till ungefär så här.
Se till att du är på mjukt underlag, ex. gräs, sand eller nått sånt. Är tydligen ganska lätt hänt att hästen råkar slå i knäna.
Ge hästen en godis mellan frambenen.
Nästa gång så istället för att hästen får godisen direkt så för du den lite längre bakåt neråt, då måste hästen sjunka ner på knä + sticka in huvudet mellan benen för att kunna ta godisen. Hästen har bugat :-)

ååå tack :idea: de måste ja prova :p

Står du på vänster sida av hästen så knackar du med vänster hand på hästens vänstra kän, då hästen lyfter benet så beröm, då hästen kan det så tar du (då hästen lyft benet) tag mellan kotan och hoven, sen tar du godis i din högra hand som du håller mellan hästens framben och lockar ner hästens huvud, håll benet lågt och handen med godiset så lågt som möjligt, nu lockar du hästen bakåt och se till att hästen går lugnt ner så att den inte blir skrämd, för att kunna buga måste hästen backa och bredda sina bakben så när den börjar göra det beröm! ta det lugnt så kommer nog hästen att kunna buga snart!!!
kolla på www.trick-training.nu för tips om fler trick mm.

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
97
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama