Lära häst gallopskänkel

Mirre

Trådstartare
Hur? Vill lära min Clydesdale att fatta gallop även under ryttare men hur?
Börja från marken givetvis med röstkommando men sen då?

Sv: Lära häst gallopskänkel

När han förstår röstkommandot sätter du på ryttare, ger röstkommandot och tydlig galoppskänkel. Gärna i ett hörn så blir det lättare att få rätt, men i början är det ju bra bara h*n galopperar. Efterhand plockar du bort röstkommandot och ger bara galoppskänkel.

det kan räcka med att du ger via marken och med ordet "gaaaalopp".
sen tar du det uppsuttet, kanske får ngn från marken va med och "driva på" bakifrån.

Eller så tar du hjälp av sällskap, låter den andra hästen ligga före o galoppera, du ger röstkommandot/med galoppskänkel så hästen förknippar det med galoppen.

Min ena unghäst lärde sig på första försöket. (via röstkommando)

det kan vara väldigt svårt från marken om man har en fd. travare.
de klarar inte riktigt att galoppera på en volt (longering), då de gärna travar ibäg i en himla fart, och hur mkt man än jagar på dem orkar de inte riktigt fatta på en såpass liten volt som man har vid longering.

jag lärde min häst från ryggen, manade på i ökad trav tills hon föll i galopp, gav samtidigt galoppskänkel och berömde... så småningom kan hästen fatta galopp och då du undertiden har lärt den kort trav om den inte redan kunde det så fattar du galopp från kort trav. i början blir det lite spring, men efter ett tag kan du med hjälp av att träna avsaktningar till halt från galopp få en väldigt kort galopp...

Ewe89 skrev:
det kan vara väldigt svårt från marken om man har en fd. travare.
de klarar inte riktigt att galoppera på en volt (longering), då de gärna travar ibäg i en himla fart, och hur mkt man än jagar på dem orkar de inte riktigt fatta på en såpass liten volt som man har vid longering.

jag lärde min häst från ryggen, manade på i ökad trav tills hon föll i galopp, gav samtidigt galoppskänkel och berömde... så småningom kan hästen fatta galopp och då du undertiden har lärt den kort trav om den inte redan kunde det så fattar du galopp från kort trav. i början blir det lite spring, men efter ett tag kan du med hjälp av att träna avsaktningar till halt från galopp få en väldigt kort galopp...
men nu är ju inte Clydesdale någon travare :smirk:
Och den travaren jag har kan det redan :D Men hur vet hästen att gaalooopp betyder just att den ska fatta gallopp? I lina tänker jag på då. Driva på den tills den fattar gallop av sig själv eller? Men blir det inte lätt en väldigt hafsig stressad gallop då?

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama