Lära han att hoppa

J

Jerrkx

Ja, hoppa det kan han ju. Hur fint som helst (utan nån på).
Förra sommaren testade jag att hoppa med min häst, hade kanske 30 cm högt/lågt hinder. Springer rätt egenom det & bockar & har sig efter.
Efter det blev jag ju självklart lite rädd, men testade igen, precis samma sak.

Nu i år så har jag byggt upp ett hinder på precis samma höjd.
Denna gång har jag tagit han i bara repgrimma & gått med honom över hindret, det gick bra, testade även i trav, gick prima.
Höjde då med kanske så att det blev 60 cm, & sprang över med honom, prima där med.
Testade även två dagar efter med att ha sadel på honom, gick jätte bra. Men när jag själv sitter på så går det inte alls för sig. Han blir liksom spänd & nervös.

Nån som har nått tips om hur jag kan få honom att lita på mig i just denna situation?
I övrigt litar han på mig, har ju gjort mycket ledarskaps träning med han.

MVH / Jennyfer

Sv: Lära han att hoppa

Ta ut eller åk till en hopptränare.

Jag åkte på hoppträning utan att min hade klivit över en bom innan, det bästa jag gjort.
Rutinerad hjälp från ruta ett. Vi fick börja med att kliva över bommar, det fick de andra i gruppen också göra. Sen trava över ett minimalt kryss. Sen fick vi snällt vänta på att de andra hoppade högre höjder. Och som avslut hoppade vi tre stycken 30-40cm kryss efter varandra i galopp.

Dit hade jag aldrig kommit utan hjälp, värt varenda krona.

Ta ut eller åk till en hopptränare.

Jag åkte på hoppträning utan att min hade klivit över en bom innan, det bästa jag gjort.
Rutinerad hjälp från ruta ett. Vi fick börja med att kliva över bommar, det fick de andra i gruppen också göra. Sen trava över ett minimalt kryss. Sen fick vi snällt vänta på att de andra hoppade högre höjder. Och som avslut hoppade vi tre stycken 30-40cm kryss efter varandra i galopp.

Dit hade jag aldrig kommit utan hjälp, värt varenda krona.

Hmm, det verkar bra.
Hur mycket kostade det då ungefär?

Säger samma sak. Ta hjälp av en duktig tränare.
Hur mycket det kostar beror på tex: vart du bor, olika priser överallt. Om tränaren kommer till dig eller om du åker till tränaren.

När jag tog ut en tränare till min unghäst i vintras så tog hon 100 kr för bensin och 100 kr för lektionen. Vi höll på tills det gick bra. Hon hade ca 5 mil(enkel resa) att åka därför hon tog så mycket i bensin. Men det gav bra resultat och som sagt, värt pengarna.

Under tiden så kan du ju träna cavaletti med honom, jättebra övning för att få honom att lyfta på benen. Ut o rid i skogen över stock o sten med. Bra för musklerna oxå.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka