Lära gå-hjälm, bara trams?

Mischmasch

Trådstartare
Har en son på 7,5 månad som börjat ställa sig upp men som inte lärt sig hålla upp huvudet när han ramlar ännu. I helgen t ex föll han raklång baklänges och smackade bakhuvudet i köksgolvet :crazy:

Vi försöker så klart passa på honom men ibland går det så jäkla fort. Tänker att det kan ju inte vara nyttigt att ramla och slå sig på det viset? Har därför börjat överväga att köpa en lära gå-hjälm. Men googlar man på det så blir man ju i det närmaste idiotförklarad om man tänkt köpa en sån :o Många verkar anse att det bara är tramsiga hönsmammor som sätter såna på sina barn.

Så, är det farligt att ramla och smacka huvudet i golvet eller är det sånt som hör till och som barn tål när dom lär sig gå?

Har en son på 7,5 månad som börjat ställa sig upp men som inte lärt sig hålla upp huvudet när han ramlar ännu. I helgen t ex föll han raklång baklänges och smackade bakhuvudet i köksgolvet :crazy:

Vi försöker så klart passa på honom men ibland går det så jäkla fort. Tänker att det kan ju inte vara nyttigt att ramla och slå sig på det viset? Har därför börjat överväga att köpa en lära gå-hjälm. Men googlar man på det så blir man ju i det närmaste idiotförklarad om man tänkt köpa en sån :o Många verkar anse att det bara är tramsiga hönsmammor som sätter såna på sina barn.

Så, är det farligt att ramla och smacka huvudet i golvet eller är det sånt som hör till och som barn tål när dom lär sig gå?
Så som jag hört så är det ok så länge de ramlar från sin egen höjd. Det är när de trillar ner högre ifrån och slår i huvudet som det kan gå riktigt illa. Såklart gör det ont och de blir ledsna men barn ska vara designade från att inte "gå sönder" från sin egen höjd.

By the way så tar det låååång tid innan de tar emot sig när de ramlar. 2 åringen ramlar ganska ofta pladask och bonkar i huvudet. Inte ens 7 åringen klarar att hålla upp huvudet när han ramlar baklänges.

Mvh Miks

Jag tyckte också det var trams innan jag fick lite vett till livs av en barnsjukgymnast (eller vad titeln nu var). Hon redogjorde för många fall där hjälm var bra/nödvändigt, och då framförallt för barn som just ramlade bakåt. Inte bara för att de kan skada sig utan också för att de ska fortsätta våga försöka.

Vi hade inte en. Men om barnet hade ramlat ofta och slagit i huvudet skulle vi definitivt skaffat. A ramlade aldrig och slog i huvudet, inte heller ställde sig och slog i huvudet, han satte sig kanske på blöjrumpan någon gång.

Kort sagt så verkar det väl bero på barnet egentligen.

(Han ramlade aldrig pladask och slog i huvudet som tvååring heller, eller senare. Men nu 6 år gammal och på skridskor så! (men då med hjälm).)

Kort sagt, alla barn ramlar inte och slår i huvudet nu och då och det är "fullkomligt normalt och alla gör det" :D utan det verkar vara olika, så det verkar motiverat att kunna ha lära gå hjälm om de faktiskt gör det.

(Vi hade en hemma faktiskt som var från lillebror, men använde inte)

Jag hade en sån när jag var liten ett tag, typ en månad då och då. Var väldigt tidig med allt, både tal och motorik, dessutom vild :p

Hade vi haft mkt stengolv och dottern hade börjat gå själv innan hon var mogen för det så hade jag kunnat övervägt det. Nu behövde jag aldrig ta ställning till det.

Så som jag hört så är det ok så länge de ramlar från sin egen höjd. Det är när de trillar ner högre ifrån och slår i huvudet som det kan gå riktigt illa. Såklart gör det ont och de blir ledsna men barn ska vara designade från att inte "gå sönder" från sin egen höjd.

By the way så tar det låååång tid innan de tar emot sig när de ramlar. 2 åringen ramlar ganska ofta pladask och bonkar i huvudet. Inte ens 7 åringen klarar att hålla upp huvudet när han ramlar baklänges.

Mvh Miks
Det är vad jag också har hört.

Det jag hört är att det är bra för barn som går väldigt tidigt, mao de som går innan de har tillräckligt bra motorik i resterande kropp. Så köp säger jag.

Min son ställde sig och stå mot stöd då han var 6 mån och han var verkligen inte mogen för de i övrigt. Köpte en lära gå hjälm för det kändes så mycket tryggare. Varför skulle jag låta honom ramla och slå huvudet gång på gång? Självklart är det ok med hjälm!

Men alltså jag blir irriterad på att vissa människor tycks ha så svårt att förstå att alla inte fungerar lika och således även har olika behov.

Vissa barn är jätte försiktiga dom över 1000tals gånger på att bara stå upp- sätta sig ner -stå upp igen. För att träna in balansen innan de tar ett kliv framåt. Andra barn springer innan som lärt sig krypa.
Vissa barn är av naturen väldigt försiktig medans andra helt tycks sakna självbevarelsedrift så är det bara.

Att sätta lära gå hjälm på ett barn som ständigt ramlar mer än genomsnittet kallar jag sunt förnuft. Inte många skulle väl som exempel skicka ut sitt barn på isen med skridskor och utan hjälm bara för att "barn är konstruerad att klara fall från sin egen höjd".
Alla som lärt sig åka skridskor vet att man kan göra sig ordentligt illa även om man faller från stillastående -hur liten man än är.

Men alltså jag blir irriterad på att vissa människor tycks ha så svårt att förstå att alla inte fungerar lika och således även har olika behov.

Vissa barn är jätte försiktiga dom över 1000tals gånger på att bara stå upp- sätta sig ner -stå upp igen. För att träna in balansen innan de tar ett kliv framåt. Andra barn springer innan som lärt sig krypa.
Vissa barn är av naturen väldigt försiktig medans andra helt tycks sakna självbevarelsedrift så är det bara.

Att sätta lära gå hjälm på ett barn som ständigt ramlar mer än genomsnittet kallar jag sunt förnuft. Inte många skulle väl som exempel skicka ut sitt barn på isen med skridskor och utan hjälm bara för att "barn är konstruerad att klara fall från sin egen höjd".
Alla som lärt sig åka skridskor vet att man kan göra sig ordentligt illa även om man faller från stillastående -hur liten man än är.
När jag läste ts och några andra inlägg så var det bara ett minne som flashade förbi många gånger. Den där järnsmaken man får i munnen när man tippat baklänges på sina skridskor och ramlat pladask med huvudet i isen, utan hjälm (för det hade inte jag förrän vi började åka skridskor i skolan), eller när man slängde sig i sängen och slog huvudet i väggen.

Klart jag överlevde, uppenbarligen, men måste det ha varit så himla bra?

Jag är ganska hjälmliberal i övrigt och blir inte arg och hysterisk om någon cyklar (jag cyklar utan hjälm btw), rider, åker skridskor utan hjälm i närheten (folk får göra som de gör så gör jag som jag gör). Men jag skulle inte skämts ett ögonblick för att sätta på en lära gå hjälm om barnet brukade tippa med huvudet före i parketten, det liksom får det att ila i ryggen på mig.

Min son började gå utan stöd innan 9 månaders ålder. Hade inte hjälm, men jag fick ta bort låga möbler som vardagsrumsbord och satte hörnskydd på allt, hade mjuka mattor där vi var mest om dagarna.

Gör det som känns bäst, helt enkelt

Liknande trådar

Småbarn Ett enormt känsligt ämne, och en situation som kulminerat idag. Jag har ont i magen och behöver ventilera med er kloka. :crazy: Min...
Svar
17
· Visningar
2 706
Senast: mul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V