Långtidssvullnad efter kastrering

AthenaAvalon

Trådstartare
Min treåring kastrerades under narkos den 15 maj. Tamponaden togs 5 dagar efter precis som ordinerat och efter det har han varit väldigt svullen i pungen. Det ser iprincip ut som om han inte kastrerats alls.

Han har inte ont när man känner på pungen, ingen feber, äter och dricker, kissar och bajsar, rör sig utan problem och är inte allmänt påverkad på annat sätt.

Jag pratade med vet. som opererade honom, igår. Han sa att så svullna ska de inte vara nästan två veckor efter OP. Han trodde det kunde ha blivit en liten blödning i pungen som gjort att den blivit så svullen. Han sa att så länge hästen inte verkade må dåligt så skulle jag ha is i magen.

Såklart är man orolig iallafall! Det är en egen uppfödning och min lilla älskling :grin:. Är det någon som har samma erfarenhet av detta? Framförallt efter liggande kastration. Han är ju ihopsydd mellan mage och pung så det rör sig knappast om bråck (då skulle han dessutom må fruktansvärt dåligt).

Funderar på att ringa ut distriktsvet. för en extra kontroll.

Sv: Långtidssvullnad efter kastrering

Om han inte ömmar eller känns varm vid svullnaden samt är feberfri så behöver du sannolikt inte oroa dig. Han har inga tecken på inflammation eller infektion.

Varm och varm, kan väl säga att han är inte varmare där än någon annanstans. Men han går inte konstigt och verkar inte vara besvärad. Ska ändå ringa vet. igen idag för en extrakoll tänkte jag.

Nu vet jag ju inte HUR svullen han är, men min treåring var nog ordentligt svullen mer än två veckor efter. Och då var det stående kastrering...

Eftersom min var klapphingst så vart det en lite mer komplicerad operation,men han var svullen i ca 3 veckor. Vet sa att han bör ha boxvila i 2 veckor med 2x20 min skrittpromenad,men det funkade inte på min häst,utan han hann bli jättesvullen mellan promenaderna,så efter en vecka fick han börja gå ute i hagen från lunch till eftermiddag ungefär,då gick svullnden ner en hel del,sen var han lite småsvullen i 3 veckor innan det försvann helt.

Hade vet. ute igår och hon sa att hans svullnad inte tillhörde de värre hon sett. Hon konstaterade också att det var vätska och inte ett koagulat som den andra vet. på tlf misstänkte (skönt!). Vi ska avvakta och se om kroppen kan klara det själv, annars åker vi tillbaka till hbg och dränerar det.

Nu får pålle bara skritta och trava litegrann, det sköter han själv i hagen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka