Långritter

J

JGA

Jag funderar mycket på långritter med egen häst för skojs skull... Men vet inte hur jag ska fråga det jag tänker på *röriga mig* :o Jag är väldigt distansintresserad men har inget grönt kort eller nåt, så det lär dröja... Men tänkte vad hindrar en från att rida långturer själv? Dock undrar jag hur långt det är okej att rida flera gånger i veckan med en häst med normal fritidshäst ridning bakom sig? Det får inte vara så långt att man måste skritta hela tiden eller väldigt stor del av tiden utan även plats för en hel del trav och några långa galopper.

Vad säger ni? Är två mil för långt?

En normaltränad häst tycker jag ska klara av att gå 2 mil någon gång i veckan i ett normalt tempo. Dvs både skritt, trav o galopp, kanske max 10 km/h. (1 mil/timme)

Sedan måste man ju se till den individuella hästen hur den tar det. Kolla benen noga och även ryggen, så den inte blir öm.

2 mil är inte speciellt långt, det har säkert alla ridit någon gång utan att veta om att det var så långt man red. Svårt o veta då man inte har en uppmätt sträcka.

Två timmar kan man ju ganska lätt rida ute i...fast svårt att veta hur långt man har ridit :confused: Funderar på hur länge det egentligen är okej att rida per dag i snitt om man blandar olika tempon för en normaltränad häst (med en vilodag i veckan)? När man inte rider lektion blir det ju oftast att man inte tänker på längden lika mycket då inte tiden avstakas till 45 eller 60 min...

Just nu är min häst dräktig, men då hon är i kondition så rids hon 5 dgr/vecka. Ca 1-2 timmar/dag. Då är det både dressyrpass, uteskrittpass och utepass i alla gångarter.

Ska man rida 2 h varje dag så tycker jag hästen kan få 2 vilodgr/vecka eller iaf en dag med bara skrittmotion.
Men det där är så individuellt ju, alla tränar vi olika.

Det du säger kan nog vara klokt - 2 vilopass per vecka. HAr bara inte reflekterat över det då alla hästar jag känner till har en vilodag... Kram.

Förr innan jag började med distans, så red jag alltid henne 6 dgr/vecka.
Men sedan då vi började med distans, så insåg jag att hon behöver mer vila, så då har jag ridit 4-5 dgr/vecka.
Passen blev ju både hårdare o längre då än innan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 345
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
484
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka