Längre tågresa med hund

angelwings

Trådstartare
Vi ska åka upp till svärföräldrarna nästa vecka på semester och givetvis ska hunden med. Men är det något speciellt man ska tänka på när man åker tåg med henne?

Vi kommer att ha 3 byten så hon får ju komma ut och röra lite på sig (kanske med betoning på lite). Vi har bokat platser i kupé med djur tillåtna, vatten och vattenskål vet jag att jag ska ha med. Hon har ingen favoritleksak eller dylikt.

Vad gör man om hon blir åksjuk? Hon älskar att åka bil och stadsbuss åker hon också utan problem. Kan det vara annorlunda med tåg?
Behöver man tänka på något annat? Ska hon ha tuggben eller något att roa sig med?

Jag känner mig lite nervös för jag har aldrig åkt tåg med henne tidigare och så ska vi åka så pass långt. Sen är jag nervös för att vi ska byta på Sthlms C också, det är ju så mkt folk och rörigt. :crazy:

Hunden är ju annars en cool tjej, i alla fall så länge matte är lugn och cool. (hon har blivit en riktig mattegris sedan vi fick hem henne i mars. Även om dottern är hennes speciella skyddsling så är det mig som hon 'följer' osv)

Har ni mer resvana hundmänniskor lite tips till en hönsmatte? :)
Fannysimmar013.jpg

Sommarlov är toppen

Sv: Längre tågresa med hund

Jag brukar inte ha något ben eller leksak med, hundkupén är liten och trång och har man otur är det någon annan hund som blir intresserad av din hunds tuggis. Jag brukar ta med något hunden kan ligga på också.

Tänk på att gå ut och rasta vid byten och att det ibland bara hinns med på perrongen så det är bra om hunden kan kissa på asfalt.

Jag har åkt MYCKET tåg med mina hundar, och även med andras för att leverera valpar. Då är 12 timmars tågresa vår standard-åktid och vissa gånger när vi har åkt så har det inte ens funnits tid för rastningar under resan :grin: Men, det har gått utmärkt ändå.

Det enda jag har med till mina damer när vi reser, är en filt eller liten dyna att ligga på. Att ligga på det hårda tåggolvet är inte helt mysigt.

Mina hundar vill inte dricka när de åker tåg, så jag har helt enkelt slutat att ha med vatten. Tuggben och liknande skulle jag ALDRIG ha med och jag hoppas att medresenärer skippar sådant. Tågresor går bäst och är trevligast om djuren kan ligga avslappnade och vila/sova. Allt "roligt" är därför smidigast att inte ha framme. Dessutom - din hund lär inte vara den enda hunden i vagnen och det kan nog lättare än man tror bli trassligt eller hända någon olycka om någon har med sig tuggben/godis/leksak till hunden.

Ang åksjuka har jag inga riktiga tips. Min unghund blir väldigt lätt åksjuk i bil (eller ja, hon blev det framförallt när hon var yngre) men har aldrig visat några som helst tecken på åksjuka under tågresor. Inte heller jag som blir åksjuk i bussar och bilar känner av något när jag åker tåg (om jag åker "åt rätt håll"), så jag tror att tåg är snällare mot åksjuka än vad andra färdmedel är.

Sedan är Stockholms central väldigt lätt att byta tåg på, så att stressa upp sig inför bytet där behöver man nog inte göra. Det finns många skyltar osv och ofta har man ju hyfsat med tid på sig i bytet.

Tror inte hon blir åksjuk på tåget om hon inte blir det annars.
Leksak/tuggben kan du skippa, det är trångt så hunden ska ligga och vila och tuggben kan skapa problem med de andra hundarna.

Jag åker flera gånger per år Köpenhamn-Luleå med min hund och då är det rastning vid bytet i Stockholm, han håller sig utmärkt i övrigt. Det brukar vara ont om tid att rasta när tåget stannar på station och ibland stannar tåget max 2 min per station hela resvägen, har man valp så rekomenderas det att ta med tidningspapper och låta hunden kissa på de.

Trevlig resa :)

en filt är bra.
Att byta på CST är inga problem, väldigt tydligt o lätt o se :)

JAg har min i schäferstorlek liggandes under benen, och brukar be om en fönsterplats om det är ok, så slipper vi flytta på oss om den brevid ska ut. Brukar vara sdjukt smidigt att åka tåg, enda gången vi fått problem var när det var tokvarmt för ett par år sedan och ac-n var trasig på tåget... Det var 39 grader i vår kupé, till slut fick jag dränka in en handduk i vatten och lägga över vovven som fick värmeslag. Sen dess har jag alltid något (tröja eller liknande om jag inte har handduk i packningen som jag kan blöta ner vid behov.
Lättare att ge svalka så än att ge dricka vilket kan vara lurigt på rullande tåg.

Det kan vara alla möjliga djur i kupén, vi har åkt med katter, råttor, fåglar och vilda barn, samt en gång en getbebis:D

Jag åker också mycket tåg och säger som övriga, har inte med något särskilt. Filt, och så vatten nu på sommaren. Speciellt eftersom vi varit med om att man hamnat ståendes vid en perrong i tre timmar pga olycka, och då vill jag kunna erbjuda mina vatten även om dom inte behöver dricka så mycket på tåget.

Ang. åksjuka tror jag inte heller att en hund som annars inte blir åksjuk skulle bli det på tåget. Båda mina föredrar verkligen att åka tåg framför t.ex. bussar. Men är du orolig så ta med en tidning bara att slänga fram framför hunden om hon börjar verka som hon ska kräkas. Då slipper det hamna på golvmatta/filt/golv. :idea:

Jag åker tåg ibland med mina hundar. Jag brukar alltid välja att sätta mig i den djurtillåtna delen längst bak i tåget, där det tenderar att vara minst folk. Kupé är helt ok med en hund om man sitter ensamma i kupén. Lyckas man få åka med 2-3 st andra hundar så är det inte lika roligt längre, speciellt eftersom vissa inte klarar av att hantera sin hund på ett säkert sätt.

Det händer att jag byter plats, trots att jag har sittplats för att få vara ifred. Längst bak på tåget är helt klart bäst.

Sen håller jag inte med andra om tuggbenen. Får mina en tuggpinne ligger de jättesnällt och fint och tuggar på den. Min ena sover vart som helst och kan ligga och sova, men den andra vill helst sitta i knät och titta ut genom fönstret, så jag ger dem tuggben så ligger de snällt och lugnt där de ska.

Men är du orolig så ta med en tidning bara att slänga fram framför hunden om hon börjar verka som hon ska kräkas. Då slipper det hamna på golvmatta/filt/golv. :idea:

Eller så använder man en bajspåse som spypåse! (välbeprövat knep här... :o)

Brukar också ha med mig tuggben till killen, det har hittills aldrig varit ett annat djur i någon av vagnarna/kupéerna jag har åkt i men skulle det vara det så skulle jag självklart inte ta fram ett tuggben mitt bland 5 andra uttråkade hundar.
I tyskland finns det ingen speciell djurvagn heller utan djur får åka med överallt så djuren brukar bli ganska utspridda.

Annars är väl övriga tips bra.

Tack för alla tips! :laugh:

Barn, hund, packning (och sambon så klart ;) ) är mycket för mig att oroa mig för att hålla reda på. Men det ska säkert gå bra. :)

Jag åker tåg ibland med mina hundar. Jag brukar alltid välja att sätta mig i den djurtillåtna delen längst bak i tåget, där det tenderar att vara minst folk. Kupé är helt ok med en hund om man sitter ensamma i kupén.

Sen ser ju inte alla tåg ut så. X2000 har bara hundar i vagn 5. Vissa snigeltåg har bara fyra säten i en vagn där hundar får sitta. Vissar har djurkupé. Och en del har en vagn för obokade biljetter där också hundar får vara. Det beror helt på vilket tåg man åker med. :)

Jag har åkt allt ifrån ensam till att sitta typ 10 hundar och en katt (utan bur) i hunddelen på X2000. Så det kan vara antingen jättelugnt och skönt, eller proppfullt med andra djur. Det märker man när man kommer på tåget. Oavsett så tycker jag att det överlag brukar fungera bra. Visst har jag lyssnat på en tjutande schäfer i några timmar, och fått en staffblandning som kom lös och sprang fram till mina hundar, och en rabiat stressad blandis som morrade och skällde så fort nån annan hund rörde sig. Men så mycket som vi har åkt så räknas det knappt. :p

Åkte Örebro-Malmö tor med min 10 mån hane nu i veckan. Hade med en stor handduk att lägga över sätena (så han fick sitta brevid mig/titta ut i mån av plats), lite tuggpinnar, lite klickergodis och självklart vattenskål och bajspåsar.

Självklart tar jag itne fram godis om det kan uppstå konkurrens mellan hundarna om det är trångt. Dock bjöd jag faktiskt hunden i sätet brevid på en pinne också, då denna var orolig. Mycket uppskattat från både hund och matte!

Han klarade den resan utan problem, även om det var lite trångt i djurvagnen en bit av sträckan. Man får vara beredd på att bli påhoppad av andra hundar, folk som stoppar fram händerna och ska hälsa och en och annan sur min. Tågpersonalen var jättetrevlig och hjälpsam!

/Migo

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat lite över hur folk tänker kring det och då ffa över osäkra/rädda/aggressiva hundar. Jag och Ruben åker ofta tåg, både...
2
Svar
28
· Visningar
3 203
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Får man ha med sig hunden inne på Sthlms c? Jag ska åka tåg, byte i sthlm och kommer mest troligt att ha med en av mina hundar sen när...
Svar
6
· Visningar
8 522
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
977
Senast: Diplomaten
·
S
Övr. Hund Jag har ett problem.. Jag ska åka på semester allt är bestämt men nu måste vi tydligen ta tåget! Skulle åkt bil egentligen och det hade...
Svar
5
· Visningar
1 659
Senast: mystrollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV