Långkok i lergryta

Wysiwyg

Trådstartare
Jag har köpt 1 kg högrev som jag tänkte göra långkok på spisen av. Men nu har jag fått för mig att det inte går att göra långkok i en vanlig gryta med tunt "golv" utan att man måste ha någon slags gjutjärnsgryta för att det ska bli bra.

Men! Jag hittade en gammal lergryta (med lock) här hemma som jag kanske kan göra något med istället? Jag har rödvin, morötter, lök, palsternacka, högrev och jag kan skaffa något extra också men inget alltför dyrt. Kan man bara steka köttet lite och hiva ner alla ingredienser i lergrytan och långkoka det på låg temperatur i ugnen? Eller kommer det bli förskräckligt?

Eller jag kanske rentav kan göra mitt långkok i en vanlig tunnbottnad IKEA-panna? :D

Jag har gjort långkok i vanliga kastruller. Har stekt lök, kött och sådant i stekpanna först och sedan hivat ner i kastrullen med alla kryddor och vätska, låtit koka upp och sedan har det fått stå länge på låg värme. Har alltid funkat prima! Har en gjutjärnsgryta också men jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad mot för att använda en vanlig kastrull. Föredrar det senare av den enkla anledningen att den är större.

Lergrytor vet jag inget om. :p

Det är inga problem att göra långkok i en vanlig gryta. Jag har använt gjutjärn, IKEAs och Duka, alla med samma resultat. Det man ska vara försiktig med är om man ska ha in den i ugnen, då får den inte ha plasthantag. Då är lergryta eller gjutjärn bättre.

@Wysiwyg: Mitt favoritrecept på köttgryta:

Bacon eller sidfläsk
Lök (jag använder scharlottenlök)
Vitlök
Lämpligt kött, i tärningar
Oxfond på flaska
Rödvin
Balsamvinäger
En liten dutt honung
Timjan
Svartpeppar
Morötter om man känner för det (det gör jag aldrig)
Paprika kan vara gott, om man kan äta det (vilket jag inte kan)
Ev enbär (om man vill ha lite viltsmak eller använder viltkött)
Smör

Fräs bacon/sidfläsk, lägg i löken och låt den fräsa med lite. Stek köttet i smöret och peppra medan det steks. Ha i köttet och lökfräset i grytan, fyll på med vätska (bara rödvin eller rödvin plus vatten), fond, balsamvinäger och timjan (och ev grönsaker). Låt puttra tills köttet är färdigt och smaka av med ev mer kryddor. Servera med potatis och kokta grönsaker eller sallad.

Jag gör ganska ofta långkok och ser det som typ pytt i panna. Ta kött man har hemma, skicka i olika rötter och allt möjligt som man behöver bli av med. Fräs kött och lök, häll på vätska och tillsätt "resten". Potatis är bra att vänta med så den inte blir svampig och otäck.

Man får smaksätta med det man gillar. Vissa gillar det som det är, andra vill tillsätta tomatpuré och grädde/CF eller nåt.

Lergryta har jag aldrig använt men jag hade en gryta (gjutjärn) på i närmare ett dygn. Den tillbringade natten i ugnen på låg temp. Den blev bra den med :)

, tre
Jag har köpt 1 kg högrev som jag tänkte göra långkok på spisen av. Men nu har jag fått för mig att det inte går att göra långkok i en vanlig gryta med tunt "golv" utan att man måste ha någon slags gjutjärnsgryta för att det ska bli bra.

Men! Jag hittade en gammal lergryta (med lock) här hemma som jag kanske kan göra något med istället? Jag har rödvin, morötter, lök, palsternacka, högrev och jag kan skaffa något extra också men inget alltför dyrt. Kan man bara steka köttet lite och hiva ner alla ingredienser i lergrytan och långkoka det på låg temperatur i ugnen? Eller kommer det bli förskräckligt?

Eller jag kanske rentav kan göra mitt långkok i en vanlig tunnbottnad IKEA-panna? :D
En vanlig gryta går bra, en gjutjärnsgryta går bättre.
Skär ner köttet i 2,3 centimeter stora kuber
Det viktiga är att du steker köttet så det får en fin yta, gör inget om det bränner fast i botten. Först bränner det fast sedan lossnar det. Den där gojan som är fastbränd är guld värd. Sedan när vinet kommer in i kastrullen löser den upp gojan som är full av goda smaker.
Sedan finhackar du lök ca 1/2 så mycket som köttet.
Ta ur köttet ut grytan.
Lägg i löken, stek dem med lite olja eller smör så den blir gyllenbrun.

Häv i köttet, lite bacontärningar, 1/2 liter kraftigt rödtjut
Salt peppar o de kryddor du gillar

Ställ sedan in kastrullen med lock i ugnen på 175 grader i ett par tre timmar, på den tiden blir köttet mört och senorna smälter bort.
Efter ngr timmar så kan tillsätta lite svamp paprika, tomater och lite grädde.
ytterligare ngn timme senare har du ett mästerverk att placera på middagsbordet.

• Gilla
Reactions: Sar

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka