Länga på steget mm....

caradan

Trådstartare
Har en medryttar häst som jag nästan bara rider. Han är ett hbl på 9 år, fungerar toppen att rida ut, lite tittig men inte så att det stör.

Han är stor närmare 178cm, ganska kort rygg/hals med ganska långa ben. Hoppad runt 110cm.

När jag började rida honom så kunde man knappt ta i tyglarna för han kastade med huvudet hela tiden, detta har blivit mkt bättre nu och det är först när han blir trött som det kommer tillbaka.
MEN han har ett jätte kort steg i och liksom trippar fram. Detta gör att de ALDRIG suttit ner på honom, i traven går det om man kortar honom jätte mkt men vill man öka så studsar man av och det stör honom jätte mkt när man sitter ner. Rider man lätt så får jag honom att gå riktigt stadigt i from.
Galoppen är ännu värre, tränar mkt på galoppfattningar just nu då han gärna vill springa in i galoppen, vilket jag inte tillåter. Står man itvåpunktsits så kan han även här gå i en relativt bra form, men sätter man sig ner så slänger han med huvudetm byter galopp om vartannat mm han blir alltså väldigt orolig, kort galopp finns inte i hans värld.

Ngn som har bra övningar som länger steget samt tips på hur jag vänjer honom vid att det är ok om jag sitter ner på honom???

(Ja han är kollad av tandläkare och veterinär, problemet sitter psykiskt och ej fysiskt, har även testat med hackamore men bettet fungerar bttre, sadeln passar mm, nu har jag nog garderat mig från alla påhopp :banana:)

Sv: Länga på steget mm....

Det handlar nog mycket om styrka. Både att han kan länga och att man kan sitta ner i trav/galopp kommer nog såsmåningom.
Stärk honom i allmänt med varierande ridning. Jobba framåt i en låg form och gör mycket tempoväxlingar.
Sitt ner i korta perioder och lägg märke till vart gränsen går för vad han tolererar.

Jag vet att du har garderat dig ... :D men vill bara tipsa om att kolla över sadeln... Just pga de problem han visar som verkar lite ryggrelaterade.
Behöver ju inte vara nåt som klämmer, det kan mycket väl bero på att just styrkan och musklerna saknas.

Har du nån bild på honom så man kan se exteriören?

Jag tänkte på galoppen där. Du får väl vara noga med att ine dra i innertygeln och tänka på att sitta ordentligt åt den sidan du galopperar åt. Antagligen tycker hästen att det du gör är otydligt, fel och obekvämt. Och varje gång du närmar dig sadeln djupare känner hästen av det tydligare. Var uppmärksam och ödmjuk. Det är aldrig så att hästen är dum. Hästen är ett facit av vad du gör. Om den inte har några speciella skador.

Mvh Michaela

Jag har aldrig sagt att han är dum. Det ä ren mkt ärlig och pålitlig häst.

Igår red jag i paddocken igen och gjorde då så att jag stog upp på kortsidorna och satt på långsidorna. Detta fungerade ok men det krävs nog en hel del träning för att få det att fungerar ritkigt bra.

Han står hos sin uppfödare och hon sitter ner på övriga hästar men inte på honom.....(nu har hon nog inte ridit honom på 3-4 månader iofs)

Läng bara korta sträckor om han inte har ork att länga sig.
ANvänd cavalettis som du succesivt länger, det är jättebra.
Träna även när du rider ut då du kanske lättare har med dig framåtbjudning.

En sån stor häst måste få gå ganska fort- känns fort.

Den måste få röra sig genom kroppen.
hur rör den sig lös?

Får intrycket av att man har dragit ner på tempot o att den nu inte bjuder.

be ngn longera dig o känn vad som är naturligt för den- utgå därifrån.

lite min tanke också..

ett stort halvblod (175cm) jag red innan jag slutade på ridskolan, kändes också stötig i traven ibland, innan jag vande mig. trodde att hans steg var kort, men kollade på bilder sen och tvärtom - jag var bara inte van vid hans låånga steg :idea: .
och galoppen, kändes ENORM och aldelles för snabb.
men när jag efter ett par gånger vant mig vid hans steg, kändes han bara helt underbaar.. :love: . hade jag haft 80.000kr hade jag köpt honom!

men nu har jag ju inte sett just denna häst..

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 952
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Lipperta
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 684
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar