Långa manar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
P

prince77

Kom och tänka på det igår. Varför har alla hästar som tävlar i trav långa manar? Har aldrig sett någon travhäst(varmblod/russ/shettis) med kort man. Borde det inte vara mer smidigt och behändigt med tex stubbman eller "halvblodsman" ??

Det finns en mkt enkel förklaring, kort man är fult. Spec halvblodsmodellen.

Känner till en travare som haft stubbad man, och det var för att den växte ojämnt.

Att klippa en shettis eller en nordis framförallt borde likställas med helgerån. Finns det mycket kalufs ska den väl visas upp :D

Har med gammal tradition att göra....franska travhästar har ofta kort man (halvblodsman) och klippt svans.

Jag tror även att det är så ridhästarna som rids så mycket (nähä! :eek:) är det opraktiskt att ha lång man på (man kan trassla in tyglarna och händerna ganska bra...). Travarna däremot har man ju inte det problemet med och dessutom är ju en fin och tjock lång man underbart vackert!!! :love:

ja o man knoppar ju inte travarna å så.... skulle man nu vilja göra dom prydliga kan man alltid göra en läcker fläta :love:

Jag älskar långa manar......men skulle jag välja mellan kort man av "halvblodsmodell" och stubb skulle jag helt klart välja stubbman! Halsarna blir mäktiga :D
:bow:

ja man kan ju inte klippa manen på en travare gud så fult :mad:
visst kan det avr ajobbigt då man är ute och rider och manen trasslar i tyglarna men sånt får man leva med :)

På travarna som vi inte tävlar med utan bara rids för motions skull klipper vi manen på....o guuuu va fina dom blir...deras vackra halsar kommer juh fram o dom ser inte längre ovårdade ut som jag tycker många travare annars gör...ofta stripig man o att ha oklippt svans e me ngt som gör att hästar ser mindre vårdade ut.
Men visst...på banan tycker man juh att det ska va så...

Vårdat eller ovårdat handlar nog mer om vad man är van att se och vad man "lärt" sig ser ovårdat ut. En riktig travarman ska inte vara ojämn och stripig utan lång och naturlig (man försöker ju jämna till den utan att den ser "rörd" ut).

En häst i rörelse med en lång välvårdad man är väl det vackraste man kan se :love:

En stillastående häst däremot kanske är vackrare med kort man.......en smaksak :cool:

underbart vackert med en låååång man och martingalklippning.. Schtajlisch

Skulle egentligen vilja ha frågan tvärtemot!Varför har alla ridhästar kort man?
Om man går tillbaka till vildhästen så lär ju den ha haft lång man!? Då är ju frågan varför vi började kapa manarna en bättre fråga tycker jag!
/Marie(Som har/har haft både rid och travhästar)

Varför har alla ridhästar kort man?

Det finns kanske en annan historia egentligen, men förmodligen för att man inte ska trassla in tyglar och händer i manen, och för att man ska se den tjusiga halskröken.

och för att man ska se den tjusiga halskröken.

Nja...vet inte om jag håller med där...få HAR en tjusig hals/nacke...Jagh tycker nog att de flesta hbl har klena nackar o halsar...feta kanske , men inte vackra :p

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: skiesabove
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama