Långa eller Korta läder?? vid inridning?

katarina_dacke

Trådstartare
ja som rubriken lyder, brukar ni rida in en häst/rida unghäst/eller en buse ;) med långa eller korta läder? själv rider jag med korta läder som man har när man hoppar, vill veta vad ni tycker är bäst för att sitta kvar så bra som möjligt! långa eller korta! Motevera gärna!!

Sv: Långa eller Korta läder?? vid inridning?

Jag hade nog fortsatt med korta, ramlar man av när man har korta läder faller man "från" hästen... :D Har man däremot långa är det större risk att man fastnar, och det är varken roligt för dig eller en unghäst! :grin:

Normallånga :p

Ska jag välja så har jag hellre lite kortare läder på unghästen i början, eftersom det är lättare att rida lätt och stå upp i tvåpunktssits då.

På en "buse" har jag helst dressyrsadel och längre läder, eftersom det underlättar för mig att sitta djupt och komma ner i sadeln, vilket oftast behövs på dessa hästar. Sådana hästar svarar oftast bättre för sätet än för skänklar och tyglar.

Har ridit min häst med normallånga läder, dvs den längden jag alltid har på vilken häst som helst. RIder i en dresyrsadel.

Jag brukar ha ute ridningsläder :p
Inte så korta som hoppning, fast kortare än till dressyr, så att man utan problem kan stå upp med bra balans.

jag rider idag i en hoppsadel och med "normallånga läder" men man åker ju av ganska lätt :o har åkt av med bara en gång när vi var ute i skogen, och då bröt jag benet.. (otur!!) sen dess vill man ju inte gärna trilla av.. men som sagt ska nog fortsätta att rida i hoppsadel med normallängd.. får nog träna balansen istället :D

Jag har hoppsadel och hoppläder, jag har en mycket bättre balans med korta läder och brallar hästen runt så kan jag ställa mig upp med bra och stabil balans.

Tycker man ska ha det man är van vid och det man kan hålla sig kvar med.
Det är inget vidare att trilla av en unghäst. Men jag hade haft långa, då jag omöjligt kan hålla mig kvar med korta stigläder..

Som många sagt är det individuellt var an själv har sin bästa balans. Men jag föredrar helt klart hoppläder i hoppsadel!

Jag har normallånga så man kan sitta och ta spjärn i dem om hästen bockar och hisshoppar hus....

Med jättekorta far man ju som en vante i sådana fall.

annvänd långa läder o western sadel

Lite kortare läder än vanligt, föredrar dock att använda dressyrsadel med ordentliga stöd framför hoppsadeln.

Något hål eller två kortare än mina normala dressyrläder (som är vääääldigt långa) för att jag ska kunna rida lätt. Korta läder gör lätt att man sitter illa, antingen framåtlutat eller hamnar i stolsits(bakvikt. Inget av det hjälper eller är bra när man sitter på en unghäst. En vettig sits gör att man kan inverka rätt och lära hästen förstå rätt. Har i och för sig alltid haft såpass förberedda hästar att jag aldrig suttit löst under inridningsperioden.

På stor häst har jag lika långa som vanligt.
På en mindre häst så kortar jag dom några hål extra. Så jag har lite mera att hålla i mig med när hästen studsar.

Rider alltid kort då, ovnaligt kort har jag hört. Gärna i så "flatta" sadlar som möjligt med så lite stöd som möjligt så man inte blir puffad o buffad här o var om man sitter på en bocking el kicking bronco-pålle! Men det är bara min smak, de ända ggr jag åkt av riktigt ordentligt förutom på galopphäst är när jag suttit i saldar med mkt klossar o stöd urk:eek: för sånna ;)

Fast det beror på häst, för det mesta rider jag med min "vanliga" läder även om är för det mesta ganska korta.

På senare år har jag ridit in alla hästar barbacka innan jag börjat rida med sadel o vid det laget har det aldrig varit problem o sitta kvar så då är det bara tuta o köra med lagom =D Lagom är bäst o olika för alla =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama