Låna ut hingst

Azezza

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som vet hur det fungerar om man som hingst ägare ska låna ut sin hingst till ett annat stuteri? Finns det färdig skrivna avtal? Hur fungerar det med alla avgifter, vem står för vad? mm.mm.
 
Sv: Låna ut hingst

jag vet inte vad du funderar på för ras, men...
Jag har haft lånehingst på station ett antal gånger och min ras i detta fallet är shetlandsponnyer. Jag har nog nästan haft alla varianter på avtal som går att ha:
Ingen hyra för hingsten, jag betalar in stoavgifter och sköter hela pappersexercisen
Full hyra för hingsten, ta in språngavgifter från utomstående och sköt hela papperexercisen
Nån kombination av hyra och provision per betäckt sto, ta in språngavgifter från utomstående och sköt hela papperexercisen
Betala "hyra" för hingsten genom att köra in den och visa på nästkommande premiering, ta in språngavgifter från utom stående och sköt hela papperexercisen (x2 faktiskt)
Betala en överenskommen summa för varje betäckt sto, ägaren skötte hela pappersexercisen.

Hur man gör är alltså en överenskommelse mellan hingstägaren och den som lånar hingsten. Det finns inga regler för detta utan det kan variera rejält också. Jag har en kompis som brukar förhandla till sig gratis betäckning av egna ston och sen tillfaller övriga inkomna språngavgifter hingstägaren. Osv, Osv.
 
Sv: Låna ut hingst

Tack för ditt svar!!! Då får jag sätta mig och knåpa ihop något bra :-D
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 509
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp