Sv: Låna ut hingst
jag vet inte vad du funderar på för ras, men...
Jag har haft lånehingst på station ett antal gånger och min ras i detta fallet är shetlandsponnyer. Jag har nog nästan haft alla varianter på avtal som går att ha:
Ingen hyra för hingsten, jag betalar in stoavgifter och sköter hela pappersexercisen
Full hyra för hingsten, ta in språngavgifter från utomstående och sköt hela papperexercisen
Nån kombination av hyra och provision per betäckt sto, ta in språngavgifter från utomstående och sköt hela papperexercisen
Betala "hyra" för hingsten genom att köra in den och visa på nästkommande premiering, ta in språngavgifter från utom stående och sköt hela papperexercisen (x2 faktiskt)
Betala en överenskommen summa för varje betäckt sto, ägaren skötte hela pappersexercisen.
Hur man gör är alltså en överenskommelse mellan hingstägaren och den som lånar hingsten. Det finns inga regler för detta utan det kan variera rejält också. Jag har en kompis som brukar förhandla till sig gratis betäckning av egna ston och sen tillfaller övriga inkomna språngavgifter hingstägaren. Osv, Osv.