Låna ut hästen?

Wilma

Trådstartare
Hej jag har en b-ponny som jag funderat på att låna ut. men jag vet inte vad man t.e.x. ska begära? ska man tag betalt? ska man skicka med all ut rustning?
tacksam för svar! :p
 
Sv: Låna ut hästen?

Ska du låna ut den på foder eller hyra ut den?

Täcken, träns och en väl sittande sadel är aldrig fel att skicka med, så man vet att hästen har väl sittande utrustning och inte får på sig första billigaste skräpsadel.

Min foderhäst hade regntäcke och träns med sig, sadel och allt annat har vi köpt själva, men så har vi en till häst i samma storlek så allt passar henne också om foderhästen åker tillbaka. Har henne på livstids foder.
 
Sv: Låna ut hästen?

Jag har min ponny utlånad på foder, han fick med sig allt.

Sadlar, träns, täcken, grimmor+grimskaft, schabrak, rykthink, hans foderhink + vattenhink osv.
Känns bra för då vet jag att han har utrustning som passar och är utprovat åt honom och inte något som fv köper för att det är billigt och måste ha någonting.
Fv har dessutom aldrig haft egen häst tidigare så hon hade inte ens bas saker sen innan och det blir ju en hel del pengar om man ska köpa en hel uppsättning med utrustning åt hästen.
Jag ser hellre att hon lägger dem pengarna på en bra stallplats, foder och träningar än utrustning när det redan finns passande sådan.

Jag tar för övrigt inget betalt men fv står för ALLA kostnader som rör hästen.
 
Sv: Låna ut hästen?

Det känns lite självklart att skicka med utrustningen när man lånar ut hästen. Det är väl inte rimligt att den som lånar hästen ska köpa det.

Jag har en häst utlånad och tar inte betalt för det. Men de får ju stå för allt utom försäkringen, den har jag kvar på mig.

Övrigt; ett noggrant skrivet kontrakt! Vi diskuterade tänkbara situationer och hur vi skulle lösa dem, t ex att de inte får behandla henne med något utan att fråga mig, hur hon var när vi lämnade henne och vad de tänkt ha henne till. Vi gjorde också upp hur kontraktet skulle sägas upp eftersom hon är utlånad på obestämd tid. Vi gjorde också en lista med vilken utrustning jag skickat med och hur den skulle ersättas om den blev förstörd - givetvis inte naturligt slitage.
 
Sv: Låna ut hästen?

Min b-ponny åkte ikväll. Han fick med sig grimma, sadel, träns, fleecetäcke, regntäcke och vintertäcke.

Jag står kvar på försäkringen och Fodervärden står för allt annat :)
 
Sv: Låna ut hästen?

Jag lånade en häst i somras som jag hade som min tävlingshäst. :)
För det första fick jag lämna referenser och ägaren ringde upp till dem. Sedan åkte jag ned till ägaren och hästen, och red kurs på hästen för hennes tränare (blev 3 ridtillfällen på 2-dagar). Verkligen super bra! Då kunde jag lära känna hästen och få tips på hur hon tränat den samtidigt som ägaren fick se mig rida och hur jag jobbade med hästen.

Vi skrev sedan ett kontrakt där det stod hur länge jag skulle ha hästen på foder, vem som betalde vad och vad som händer vid eventuella olycksfall (ex. om hästen skadar sig i hagen osv) . Ett ordentligt, skriftligt foderavtal ; för att undvika tvist. När hästen kom hem veterinärbesiktade jag henne. Vi hade inte kommit överens om någon besiktning, men jag "kom på", några dagar efter att det kunde ju vara bra ;) så man vet att hästen var frisk när den kom till mig.

Jag fick inte med någon utrustning. Tog tom. med egen grimma när jag hämtade hästen. -Ägaren hade flera hästar och en sadel -den vill man ju inte lämna bort då... och jag hade egen utrustning hemma.

Vi gjorde allt för att undvika eventuella tvister. Raka rör hela tiden ex om någon inte kändes helt bra. Tyckte jag hade bra kontakt med ägaren och samarbetet funkade bra! :) hörde också av mig ibland och skickade bilder & film; vilket som alltid uppskattas av ägare! :)
 
Sv: Låna ut hästen?

Låter ju som du ska låna ut din ponny på foder. Som fodervärd hade jag uppskattat åtminstone sadel och ev träns, resten kan man ju skaffa själv.
 
Sv: Låna ut hästen?

Jag har haft två hästar på foder, och det som kom med från början har varit lite varierande från häst till häst.

Med den första medföljde all utrustning hästen hade, ägaren var inte speciellt intresserad av att få den tillbaka heller. Då var det sadel, träns, grimma + grimskaft, borstar, ett regntäcke och ett vintertäcke. Den andra medföljde vissa täcken, träns och benskydd. Sadel fick jag skaffa egen, men eftersom jag redan hade en ponny i samma storlek och ungefär likadant byggd så var det inga problem.

Jag som hästägare hade nog gärna skickat med åtminstone sadel, så hade jag vetat att hästen hade en sadel som passade. Känner man att man inte vågar skicka med utrustningen för att man "inte litar på fodervärden", då hade jag absolut inte litat på denne så pass att hen hade fått ha hästen heller.
 
Sv: Låna ut hästen?

Känner man att man inte vågar skicka med utrustningen för att man "inte litar på fodervärden", då hade jag absolut inte litat på denne så pass att hen hade fått ha hästen heller.

Det där tycker jag är jättelustigt faktiskt.
För jag vet en hel drös med hästmänniskor som är toppen med hästen på alla sätt och vis och värdesätter den högt.
Men utrustningen till är de inte alls rädda om även om de vet att sadeln kostar 20-30000:-.
Men det är precis som att det är ju inte min utrustning och utrustningen lever ju inte så då spelar det ingen roll om jag kastar omkring med den?
Det har jag numera lärt mig den hårda vägen :(
Därför skickar jag inte med mina finaste saker, utan jag skickar med det jag känner att jag har råd att det blir förstört.
 
Sv: Låna ut hästen?

Nej, visst, det har du en poäng i. Men eftersom jag inte litar på någon överhuvudtaget, skickar jag varken bort häst eller utrustning. De, mycket få, personer som jag litar på så pass att de får hantera min häst, vet jag att de även skulle sköta min utrustning.
 
Sv: Låna ut hästen?

Det lär väl vara skillnad också om det är man själv som jobbat och slitit ihop 20-30000kr och lägger på en sadel, mot om man lånar ut den till någon annan. Hur man värdesätter grejerna alltså.
Men jag håller med, bättre att skicka med grejer som inte innebär någon ekonomisk katastrof om det går sönder. Hade själv inte velat ta emot något som kostar såpass mycket just för risken att behöva stå för det OM det går sönder, blir stulet etc. Inte velat skicka med någon heller för den delen.

kl
Har väl inte haft så bra erfarenheter av fodervärdar, tyvärr. (Inte köpare heller för den delen.)
Numera skulle referenser vara ett krav, helst att jag också känner personen ifråga, att fodervärden haft egen häst eller åtminstone häst på långtidsfoder tidigare så de vet vad det innebär att sköta en häst, garanterat hästkunnigt folk runtomkring sig och särskilt föräldrarna då om det är ett barn som ska rida.
Ett kontrakt med alla möjliga tänkbara scenarion inkluderade.

Det värsta som kan hända tycker jag är om hästen drar på sig ovanor och blir farlig att rida eller hantera. Hur tar man med det i ett kontrakt? :/ Att fodervärden får stå för avlivningskostnaderna (förutsatt att det inte är en dyr häst) om den blir osäljbar/oridbar?
Eller när det blir fysiska problem som inte är så akuta att vem som helst kan se att hästen behöver behandling. T ex om hästen går overkad/oskodd alldeles för länge och blir stel eller t o m oren pga det? Att fodervärden får stå för vet. och eller kiro-kostnader?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
932
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
1 001
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
949
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp