Lämpliga rastställen längs E4 för hästtransport ?

K

kaffekopp

Hej mina vänner :)
Vi utökar familjen med en häst till :laugh: och kommer att flytta henne mellan
skolan i Plönninge, Halmstad och hemma i Stockholm under skolloven.

Min undran är - eftersom resan med hästtransport tar 7,5 timmar så skulle det kännas hyggligt mot henne att ta en längre rast under vägen. (max 8 timmar är ju tillåtet av jordbruksverket).

Är det någon som har kläm på något lämpligt ställe längs E4 eller E20 där man i bästa fall skulle kunna lasta ur och ta någon timmes promenad och lite naffsande i gräset ?
Vi kommer att ha vatten och blött hö /ensilage tillgängligt under hela resan, och transporten är bra ventilerad, med övervakningskamera för ljud och bild.
Men, det vore skönt att kunna hitta en liten oas ... :)

Och... hehe ... hoppas på att hon sen vill åka vidare ...:angel:

Jag håller ögonen öppna nästa resa, men det vore fint med lite tips :)

Sunny smiles !

Sv: Lämpliga rastställen längs E4 för hästtransport ?

Med en sådan lång resa kanske det kan vara värt att överväga att skicka hästen med hästbuss? Jag vet inte vilken typ av transport ni har men en 7,5h resar frestar nog ganska bra på hästen såväl som på föraren.

Känner ni några med stall längs vägen kanske ni kan få låna en hage en stund? Jag vet att man har börjat fundera på att ta fram mer lämpliga hästrastplatser i stil med de vi har idag men det projektet är knappt påbörjat.

/Em

Sharpman i Mjölby. Då kan ni spana i affären och ta en fika så länge.

Ja, sharpman var ju ett riktigt bra tips. Jag som bor i Mjölby tänkte inte ens på det XD. Det ligger iofs ett par km utanför, men där kan man ställa hästen i hage och allt såntdär. : )

Sharpman är ju ett bra ställe. Varför inte ringa o höra om ni får låna en hage en stund.

Tack för tipset - ska kolla in Sharpman i nästa vecka :)

Ja måste fråga vilken häst du köpt från plönninge?? e lie nyfiken.. ;)

Kör du förbi skåneporten vid örkelljunga så ligger det en grusbana (inhängnad)vid nästa avfart som man får lov att rasta hästar på.

Jag hade inte stannat och plockat ut hästen.
Mkt bekvämare att bara ta en längre paus när ni tankar längt vägen.

Kör ganska ofta låga sträckor med häst.

Ursäkta mig, men jag skulle vilja fråga en sak som oxå har med E4:n att göra. En resa från Stockholm till Piteå (mellan Luleå och Skellefteå), runt 90 mil alltså. Vore inte det bästa att stanna nånstans på halva vägen (Sundsvall) över natten, om man kunde stalla in hästen på nåt stall under några timmar så att både hästen och föraren får sova. Vad tycker ni? Tror ni det finns stall som skulle tänka sig att ta emot en häst bara över natten? Lite som när man åker på träning fast utan träningen dådå och bara över natten och ev. lite av dagen. (alt. att hästen får gå i en hage några timmar efter halva vägen). Eller ska man stanna fler gånger kanske? Det är ju en väldigt lång resa och med min transport kan man inte åka speciellt fort, inte mer än 80. (Eller man kanske kan men jag vill inte det, tror det finns en lag som säger att man inte får köra i högre än 80.)

Ooah! Tack för tipsen !
Vi kollar Örkelljunga och Sharpmans nästa helg :)

(Vårat nytillskott kommer från Falkenberg och ska bo i Plönninge )

Kramis

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka