Lämplig foderstat?

Bonita4

Trådstartare
Nu skulle jag vilja ha lite hjälp av Buke här!

Testade en foderstatsuträknare på internet, som tyckte att jag ger min häst på tok för mycket energi. Dock tycker jag att han tappar hull om jag inte gör det?

Mitt hösilages värden:

TS: 63%
Smbrp: 41
Energi: 6.0
Ca 2.6
P 1.4
Mg 0.9
K 12.6

Detta får han ca 8 kg av/dygn

Han får i nuläget 1,5 kg Hippo Musli Harmoni varje dag + 1 liter blöt betfor (ska bytas ut till lusern snart)

Hästen i fråga är en 4-årig D-ponny som fortfarande växer mycket och håller på att muskla upp sig.

Tycker ni att detta verkar rimligt? Eller ger jag honom alldeles för mycket mat som detta program påstår?

Sv: Lämplig foderstat?

Foderstater till enskilda hästar bör vi undvika här på forumet - se nålad tråd.

Däremot har jag några kommentarer:
- Är du säker på att du har använt rätt vikt på din ponny när du har gjort uträkningen i foderstatsprogrammet? Det är vanligt att man gissar på för låg vikt...
- En 4-åring är i utfodringssammanhang en vuxen häst, dvs inget extra behövs normalt för tillväxten eftersom tillväxttakten är långsam vid den åldern
- Man kan använda foderstatsuträknare som ett hjälpmedel för att hålla koll på att man täcker alla behov, men det viktigaste av allt är fortfarande - precis som du har gjort - att man tittar på hästen och kollar hur den reagerar på den fodermängd som ges. Det viktigaste är att hästen håller hull och muskulatur, sen får foderstatsprogrammet skrika "överskott" hur mycket det vill...

(en tidigare unghäst jag hade gick på 150% av normalfoderstat för en häst i hans storlek när han reds in som treåring, foderstatsprogrammen blev hysteriska, men han mådde alldeles utmärkt)

Foderstatsprogrammen går efter en medelhäst. Din häst behöver tydligen mer.
Om du vill kan du ljuga för programmet och lägga högre vikt, svårfödd o mer arbetstillägg.
// Linda

Håller med andra inläggen, alla hästar är inte normalhästar. Min häst får "orimligt mycket energi" (om jag kommer ihåg formuleringen rätt) enligt foderstatprogrammet, och är absolut inte tjock.

Varför så lite hösilage?!
Min d-ponny får 11kg av ett betydligare torrare hös.

Du har ju bra värden i ditt och eg borde du kunna ta bort kraften och ersätta denmed hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har nyss fått analysen på hösilaget, men hur jag än räknar så fattas något eller det är för mycket av något. Någon här som är bra på...
Svar
1
· Visningar
751
Foder & Strö Hej! :D Jag har suttit och knepat och knåpat och läst och googlat men jag inser att jag behöver hjälp med att sätta ihop min första...
Svar
12
· Visningar
1 996
Senast: Tifa
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min pålle är i riktigt fin form nu, muskelmässigt och hullmässigt. Riktigt fräsch i ridningen, precis så framåt som jag vill ha honom...
Svar
7
· Visningar
1 036
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka